درد شانه

چرا شانه ام درد می کند؟-پزشکی طب دائم

خلاصه

شانه دامنه حرکتی وسیع و متنوعی دارد. وقتی مشکلی در شانه شما پیش بیاید ، مانع از حرکت آزادانه شما می شود و می تواند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کند.

شانه یک مفصل توپ و کاسه است که دارای سه استخوان اصلی است: استخوان بازو (استخوان بازوی بلند) ، ترقوه (استخوان ترقوه) و کتف (که به تیغه شانه نیز معروف است).

این استخوانها توسط لایه ای از غضروف محافظت می شوند. دو مفصل اصلی وجود دارد. مفصل آکرومیوکلاویکولار بین بالاترین قسمت کتف و ترقوه قرار دارد.

مفصل گلنوهومرال از قسمت بالای استخوان بازو به شکل توپ و لبه بیرونی کتف تشکیل شده است. این مفصل به مفصل شانه نیز معروف است.

مفصل شانه متحرک ترین مفصل بدن است. شانه را به جلو و عقب حرکت می دهد. همچنین به بازو اجازه می دهد تا با حرکت دایره ای حرکت کرده و از بدن بالا و دور شود.

شانه ها دامنه حرکت خود را از چرخش درون کاف می گیرند.

کاف روتاتور از چهار تاندون تشکیل شده است. تاندون ها بافت هایی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. اگر تاندون ها یا استخوان های اطراف روتاتور کاف آسیب دیده یا متورم شوند ، بالا بردن بازوی شما روی سر شما ممکن است دردناک یا دشوار باشد.

شما می توانید با انجام کار دستی ، ورزش کردن ، و یا حرکات مکرر به شانه خود آسیب وارد کنید. برخی بیماریها می توانند دردی را ایجاد کنند که به شانه منتقل می شود. اینها شامل بیماری های ستون فقرات گردنی (گردن) و همچنین بیماری کبد ، قلب یا کیسه صفرا می شود.

به احتمال زیاد با بالا رفتن سن ، با شانه خود مشکل دارید ، به ویژه پس از 60 سالگی. این به این دلیل است که بافت های نرم اطراف شانه با افزایش سن تمایل به انحطاط پیدا می کنند.

در بسیاری از موارد ، شما می توانید درد شانه را در خانه درمان کنید. با این حال ، فیزیوتراپی ، داروها یا جراحی نیز ممکن است لازم باشد.

در اینجا آنچه شما باید در مورد درد شانه بدانید ، شامل علل ، تشخیص ، درمان و پیشگیری است.

علت درد شانه چیست؟


عوامل و شرایط متعددی می توانند در ایجاد درد شانه نقش داشته باشند. شایع ترین علت آن تاندونیت روتاتور کاف است.

این بیماری با متورم شدن تاندون ها مشخص می شود. یکی دیگر از علل شایع درد شانه ، سندرم ضربه است که در آن روتاتور کاف بین آکرومیوم (قسمتی از کتف که توپ را می پوشاند) و سر استخوان بازو (قسمت توپی استخوان بازو) گیر می کند.

گاهی اوقات درد شانه در نتیجه آسیب به محل دیگری در بدن شما ، معمولاً گردن یا دوسر بازو است. این به عنوان درد ارجاعی شناخته می شود. معمولاً وقتی شانه خود را حرکت می دهید ، درد ارجاعی بدتر نمی شود.

سایر علل درد شانه عبارتند از:

  • آرتروز
  • غضروف پاره شده
  • پارگی روتاتور کاف
  • کیسه های بورسی متورم یا تاندون ها
  • خار استخوانی (پیش بینی استخوانی که در امتداد لبه استخوان ایجاد می شود)
  • فشار عصب در گردن یا شانه
  • شکستگی استخوان شانه یا بازو
  • شانه ی یخ زده
  • شانه دررفته
  • آسیب ناشی از استفاده بیش از حد یا استفاده مکرر
  • آسیب نخاعی
  • حمله قلبی

چه زمانی باید از پزشک کمک بگیرم؟


در صورت بروز تب ، ناتوانی در حرکت دادن شانه ، کبودی دائمی ، گرما و حساسیت در اطراف مفصل یا دردی که بیش از چند هفته از درمان خانگی ادامه پیدا کند ، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر درد شانه شما ناگهانی است و مربوط به آسیب نیست ، بلافاصله با 115تماس بگیرید. ممکن است نشانه حمله قلبی باشد. علائم دیگر حمله قلبی عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تنگی قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تعریق بیش از حد
  • درد در گردن یا فک
  • همچنین در صورت آسیب دیدگی شانه و خونریزی ، متورم شدن ، یا مشاهده بافت های در معرض دید ، بلافاصله با 115 تماس بگیرید یا فوراً به اورژانس بروید.

گزینه های درمانی درد شانه چیست؟


درمان بستگی به علت و شدت درد شانه دارد. برخی از گزینه های درمانی شامل فیزیوتراپی یا کاردرمانی ، بی حرکت کننده شلنگ یا شانه یا جراحی است.

همچنین پزشک ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا کورتیکواستروئیدها را تجویز کند. کورتیکواستروئیدها داروهای ضدالتهابی قوی هستند که می توانند از طریق دهان مصرف شوند یا پزشک شما می تواند به شانه شما تزریق کند.

اگر جراحی شانه انجام داده اید ، دستورالعمل های مراقبت های بعد را با دقت دنبال کنید.

برخی از دردهای جزئی شانه را می توان در خانه درمان کرد. فشردن شانه به مدت 15 تا 20 دقیقه سه یا چهار بار در روز به مدت چند روز می تواند به کاهش درد کمک کند. از کیسه یخ استفاده کنید یا یخ را در حوله بپیچید زیرا قرار دادن یخ مستقیم روی پوست شما می تواند باعث سرمازدگی و سوختن پوست شود.

استراحت شانه برای چند روز قبل از بازگشت به فعالیت عادی و اجتناب از هرگونه حرکتی که ممکن است باعث درد شود می تواند مفید باشد. کار یا فعالیت های سربار را محدود کنید.

سایر درمانهای خانگی شامل استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه برای کمک به کاهش درد و التهاب و فشرده سازی ناحیه با یک باند الاستیک برای کاهش تورم است.

چگونه می توان از درد شانه جلوگیری کرد؟


تمرینات ساده شانه می تواند به کشش و تقویت ماهیچه ها و تاندون های روتاتور کاف کمک کند. متخصص فیزیوتراپی یا کاردرمانگر می تواند نحوه صحیح انجام آنها را به شما نشان دهد.

اگر قبلاً مشکلات شانه داشته اید ، 15 دقیقه بعد از ورزش از یخ استفاده کنید تا از آسیب های بعدی جلوگیری کنید.

بعد از ابتلا به بورسیت یا التهاب تاندونیت ، انجام هر روز تمرینات ساده محدوده حرکتی می تواند از یخ زدن شانه جلوگیری کند.

منبع : healthline

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *