پا پرانتزی

چرا پاها به مرور پرانتزی می شود؟

شاید شما هم در اطراف خود یا حتی در مکان های عمومی افرادی را دیده باشید که از نظر ظاهری چهره بسیار زیبایی دارند اما پاهایی دور از هم به شکل پرانتز دارند. شاید با خودتان این تصور را داشته اید که پاهای پرانتزی بیشتر درکودکان و در افرادی که سن کمتری دارند شایع می باشد و تا به جال بزرگسالی را ندیده باشید که این مشکل را داشته باشد. ما می خواهیم امروز برای شما درباه علت زانو پرانتزی در بزرگسالان صحبت کنیم.

پای پرانتزی چیست؟

در یک تعریف ساده باید بگوییم که پای پرانتزی دارای سه درجه مختلف خفیف، متوسط و شدید می باشد که هر یک دارای علائم مختلفی می باشند. روش های درمانی این مشکل نیز با توجه به درجه بندی آن در افراد مختلف است که در ادامه بیشتر به علائم و روش های درمان آن پرداخته شده است.

تشخیص پای پرانتزی در بزرگسالان

اول از هر چیز باید بگوییم که تغییرات و انحراف هایی که در پا وجود دارد( محور مستقیم پا) باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری خواهد شد که یکی از این مشکلات پرانتزی یا ضربدری شدن زانو می باشد. زانو هر انسان در حالت طبیعی دارای 3 تا 6 درجه قوس به سمت خارج می باشد.

توجه داشته باشید که اگر قوس زانو صفر درجه باشد نمی تواند نشانه ناهنجاری مفصلی باشد.

یک نشانه برای اینکه شما متوجه ابن مسئله شوید که آیا پاهای شما پرانتزی می باشد یا نه ساییدگی کفش هایتان می باشد. افرادی که کنار کفش آن ها بیشتر ساییدگی دارد به مرور زمان دچار مشکل زانوی پرانتزی خواهند شد و بعد از آن مشکلات انحراف زانو.

زانو پرانتزی

علت به وجود آمدن پای پرانتزی

  • شرایط زندگی افراد
  • تروماها و صدمات و آسیب ها به زانو
  • عفونت تومورهای داخل استخوان
  • تخریب صفحات رشد
  • پوکی استخوان

در متن بالا به چند نمونه از شایع ترین مواردی که علت پرانتزی شدن زانو در بزرگسالان می باشد اشاره کرده ایم.

سن ابتلا به پای پرانتزی

حتما برایتان جای سوال است که بدانید معمولا در چه سنی امکان دارد که فرد دچار مشکلات زانو و پرانتزی شدن پاها شود؟ خب باید بگوییم که به طور کلی پای پرانتزی از هنگام متولد شدن شما می تواند وجود داشته باشد تا سنین بزرگسالی، میان سالی و حتی پیری.

افرادی که در سنین بالا دچار پرانتزی شدن زانوها می شوند به احتمال زیاد مبتلا به پوکی استخوان می باشند. برای درمان پای پرانتزی، این افراد شکستن استخوان و صاف کردن آن به تنهایی کافی نیست و نیازمند تعویض مفصل زانو هستند.

عوارض و مشکلات پای پرانتزی

  • آسیب های غضروف
  • آسیب های مینیسک
  • ناپایداری های زانو

درمان زانوی پرانتزی در بزرگسالان

تا به اینجای کار برایتان عنوان کردیم که چه مواردی می توانند علت زانوی پرانتزی در بزرگسالان باشند. حال می خواهیم درباره درمان این مسئله برایتان صحبت کنیم.

متاسفانه باید بگوییم که در برخی از موارد پای پرانتزی علامت و نشانه ای از خود ندارد و تنها فرد در زانوهای خود احساس درد می کند و با مراجعه به متخصص ارتوپد و معاینات و آزمایش های لازم پرانتزی بودن زانو او مشخص می شود. روش های درمان پرانتزی زانو برای افراد بالغ و نابالغ متفاوت می باشد.

درمان زانو پرانتزی در افراد  نابالغ

افراد نابالغ کسانی هستند که هنوز سن رشد آن ها متوقف نشده مثلا: کودکان. برای درمان مشکل پای پرانتزی در این افراد می توان از دارو درمان و فیزیوتراپی استفاده کرد. یکی دیگر از روش های درمان زانو پرانتزی برای این افراد استفاده از کفش های طبی و انجام فعالیت های ورزشی می باشد.

درمان زانو پرانتزی در افراد بالغ

برای درمان پاهای پرانتزی در افراد بزرگسال تنها گزینه عمل جراحی می باشد. برای درمان این افراد ابتدا باید استخوان ها شکسته خواهد شد و بعد استخوان را صاف می کنند و در نهایت این ناهنجاری اصلاح می شود.

خوشبختانه باید بگوییم که عمل جراحی برای درمان پرانتزی بودن زانو ها قطعی می باشد و فرد پس از جراحی 1 تا 1.5 سانتیمتر قد فرد بلندتر خواهد شد.

در آخر

آنچه که کاملا مشخص است ظاهر ناخوشایندی است که پاهای پرانتزی برای شما به وجود می آورند. این مسئله به مرور زمان باعث ساییدگی و آسیب مفصلی خواهد شد که درمان های مختلفی را باید در پیش بگیرید.

اگر شما هم یکی از افراد هستید که دچار این مشکل شده اید یا در اطرافیان خود کسی را دارید که پاهای پرانتزی شکلی دارد و درباره علت زانوی پرانتزی در بزرگسالان و راه های درمان آن اطلاعاتی ندارید باید بگوییم که این مسئله را جدی گرفته و به بهترین متخصص ارتوپدی که می شناسید مراجعه کنید.

فراموش نکنید که عوارض زانوی پرانتزی در بزرگسالان با گذر زمان باعث تخریب شدن قسمت داخلی زانو می شود و اگر این مسئله ادامه پیدا کند به سمت خارج زانو کشیده می شود و مشکلات دیگری را برای شما به وجود می آورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *