کاهش وزن برای عمل جراحی زانو

کاهش وزن برای عمل جراحی زانو

کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل

افرادی که خواهان انجام جراحی تعویض مفصل ران و یا زانو هستند، و از اضافه وزن رنج می برند، پزشک به آن ها توصیه می کند که وزن کم کنند. تحقیقات نشان می دهند، اگر شاخص توده بدنی بیشتر از ۴۰ باشد، بیمار با عوارض و مشکلات بیشتری قبل و بعد جراحی مواجه خواهد شد. به همین خاطر و به دلیل به حداقل رساندن عوارض ناشی از چاق بودن، پزشک از بیمار می خواهد که به وزن مطلوب و ایده آل برسد. دراین مقاله راجع به کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل صحبت می کنیم.

شاخص توده بدنی (BMI)

شاخص توده بدنی، به اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن می پردازد. هر چه میزان شاخص توده بدنی عدد بالاتری را نشان دهد، بدین معناست که میزان چربی بدن نیز بیشتر است.

کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل

برخی شرایطی که بر جراحی تاثیر می گذارند.

بیمارانی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری و شرایط خاص پزشکی قرار دارند و بعد از جراحی نیز با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. از جمله:

  • بیماری های قلبی- عروقی، فشار خون بالا
  • دیابت نوع دو
  • آپنه انسدادی خواب
  • سندرم متابولیک، مجموعه ای از شرایط خاص پزشکی که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع دو را افزایش می دهند.

داشتن بدنی سالم پیش از جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در صورت ابتلا به هر یک از شرایط و بیماری های گفته شده، پیش از جراحی ابتدا باید نسبت به کنترل آن ها اقدام شود.

هر جراحی، عوارض و خطراتی را به همراه دارد. با این حال، چاقی و اضافه وزن، احتمال بروز عوارض را افزایش می دهد.

عوارض و خطرات حین جراحی تعویض مفصل

بیهوشی

معمولا بیهوشی در افراد چاق پروسه سخت و پیچیده تری دارد، که می تواند به دلیل ساختار و آناتومی بدن، و یا شرایطی باشد که بر تنفس فرد تاثیر می گذارد. متخصصین بیهوشی حین جراحی با چالش های زیر روبرو خواهند بود:

  • تعیین رگ جهت بیهوشی عمومی و یا تزریق دارو
  • اطمینان از میزان کافی اکسیژن و جریان هوا
  • محل دقیق وارد شدن سوزن، زمانی که بیحسی موضعی نخاعی مد نظر باشد.

کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل
کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل

زمان عمل تعویض مفصل

معمولا مدت زمان عمل در افراد چاق، کمی بیشتر است. در کل، هر چه مدت زمان جراحی طولانی تر باشد، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی بیشتر خواهد بود.

عوارض بعد از جراحی

در مقایسه با بیمارانی که وزن ایده آلی دارند، بیماران چاق بعد از جراحی معمولا با عوارضی روبرو خواهند بود، از جمله:

  • عفونت
  • روند آهسته بهبود زخم ها
  • مشکلات تنفسی
  • لخته شدن خون
  • آمبولی و مشاهده لخته خون در ریه ها

نتایج جراحی تعویض مفصل

از آن جایی که با انجام جراحی تعویض مفصل از شدت درد کاسته می شود، فرد از لحاظ بدنی فعال تر خواهد شد. با این حال، ممکن است تغییر چندانی در دامنه حرکتی افراد چاق بعد از جراحی دیده نشود.

معمولا بعد از جراحی عوارض و مشکلاتی در مورد پروتز به وجود خواهد آمد، مواردی مانند:

  • شل شدن اجزای پروتز
  • جابجا شدن پروتز، به خصوص پروتز مفصل ران

در برخی موارد، جراحی مجدد جهت برداشتن پروتز و جایگزین کردن پروتز جدید نیاز می باشد.

کاهش خطرات و عوارض

در بسیاری از موارد، جراحی تعویض مفصل ران و زانو، جراحی انتخابی است. به همین دلیل، توصیه پزشکان ابتدا به روش های غیر جراحی مانند مصرف دارو و یا فیزیوتراپی است، تا جراحی تا حد امکان به تعویق بیفتد. در این بازه زمانی، فرد می تواند وزن کم کند تا شخص توده بدنی نیز کاهش یابد.

کم کردن وزن

ورزش و رژیم غذایی، مهم ترین اقداماتی هستند که به کاهش وزن کمک می کنند. در کل، تغییرات زیر نیز می تواند به کاهش وزن کمک کند:

  • کاهش مصرف چربی و کالری. مصرف میوه و سبزیجات تازه، غلات، گوشت بدون چربی و محصولات لبنی کم چرب توصیه می شود. از مصرف نوشیدنی های پر کالری باید خودداری کرد و در مقابل آب نوشید.
  • ورزش و فعالیت بدنی. افرادی که از زانو درد رنج می برند، ممکن است نتوانند مانند گذشته فعال باشند. فعالیت های سبک که فشار کمتری به مفاصل وارد می کنند، نسبت به فعالیت های سنگین بیشتر به کاهش وزن کمک می کنند.

تغییرات جدید ایجاد کنید

بسیاری از بیماران بعد از جراحی به دلیل تسکین درد، قادر به انجام فعالیت های بیشتری هستند و راحت تر وزن کم می کنند. در واقع، تحقیقات نشان می دهند، درصد کمی از بیماران چاق بعد از جراحی وزن کم می کنند و عدد شاخص توده بدنی شان مانند قبل باقی خواهد ماند.

به جای انتظار، بهتر است قبل و بعد جراحی، نسبت به ایجاد این تغییرات اقدام شود. کم کردن وزن و پایین آمدن شاخص توده بدنی، احتمال بروز عوارض بعد از جراحی را به حداقل خواهد رساند و نتیجه جراحی نیز موفق آمیز خواهد بود. بنابراین کاهش وزن و جراحی تعویض مفصل بسیار مورد مهمی می باشد.

همکاری با پزشک

داشتن وزن متعادل و ایده آل، چالش بزرگی است. حتما اگر باید پیش از جراحی وزن کم کنید، این کار را تحت نظارت و با مشورت پزشک انجام دهید تا ورزش های سبکی که به کاهش وزن شما کمک می کند را به شما آموزش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *