کمبود ویتامین و بی حسی دست و پا


عمده مردم علت بی حسی دست و پا را در کمبود ویتامین می دانند .  تحریک عصب ناشی از کمبود ویتامین یا تحریک دیسک کمر و یا دیسک گردن ، ممکن است توسط افراد مختلف به شکل‌های مختلف تظاهر کند یا حداقل یک نوع مشکل ممکن است توسط افراد و بیماران مختلف که احساس بی حسی در دست یا پا دارند به صورت گزگز مور مور به صورت احساس خارش یا به صورت سردی داغی کف دست یا پا و همچنین حالت مورچه راه رفتن در کف دست و پا عنوان شود .

مردم علت کمبود ویتامین را موجب ایجاد بی حسی در کف دست و پا می دانند اما بی حسی کف دست و پا یا گزگز مور به دلیل ایجاد مشکل در عصب های محیطی یا عصب های مرکزی ایجاد می‌شود. عمده مردم عنوان می‌کنند که افزایش سطح ویتامین دی یا کلسیم می‌تواند موجب کاهش میزان بی‌حسی آنها شود در حالی که این یک جنبه روانی دارد و کمبود ویتامین دی و یا کمبود کلسیم نمی تواند منجر به ایجاد بی حسی و گزگز و مورمور در دستها و با ها بشود .

بی حسی و دیسک

علت ایجاد گزگز مور مور و در عصب های محیطی می باشد از پای محیط عمدتاً توسط دیسک کمر یا دیسک گردن تحت فشار قرار می گیرد و موجب ایجاد بی حسی در دست ها و پاها میشود ولی زمانی که عصب تحت فشار قرار می گیرد کمبود ویتامین ها می تواند این حالت را تشدید کند آن هم کمبود ویتامین گروه B  خصوصا B1  و B6 .
اشتباه رایج دیگری که در بین مردم وجود دارد و گاهی پزشکان هم به آن دامن می‌زنند این است که بی بالا و یا سمیرا علت بی حسی کف دست و پا عنوان می‌کنند معمولاً چربی بالا وکم خونی موجب ایجاد بی حسی نمی شود بلکه تنها مورد بیماری که به صورت جنرال موجب ایجاد بی حسی می شود کم خونی موجب ایجاد بی حسی نمی شود ماریه ژنرال که موجب ایجاد حسی و خواب رفتگی در کف دست و پاها می‌شود دیابت طولانی می باشد که به دلیل فشار بر روی عصب ها موجب ایجاد بی حسی می شود .

بی حسی ها و ام اس

مسئله رایج دیگر که در بین مردم و خصوصا خانمهای جوان می بینیم این است که فکر می‌کنند ام اس موجب ایجاد بی حسی به تنهایی می شود. باید گفت بله بیماری‌های عصبی مرکزی مانند ام‌اس می تواند موجب ایجاد بی حسی در دست ها و پاها بشود اما معمولاً علائم پرسد و سر صدا تری مانند ضعف و کاهش انرژی در بدن می‌تواند ایجاد کند ، بیماری که قبلاً به مدت ۱۰ ساعت کار می کرد الان با انجام کار به مدت ۴ ساعت هم بسیار خسته می شود و این بسیار علامت رایج تری در بیماری ام اس می باشد تا خواب رفتگی کف دست و پا .


 بیماری های داخلی دیگری  که موجب ایجاد نوروپاتی شوند مانند جراحی کلیه و کم کاری تیروئید در طولانی مدت در شرایطی که در نوار عصب و عضله آنها درگیری اس دیده شود می تواند موجب ایجاد نوروپاتی بشود .
ما گیر افتادگی عصب خصوصاً در مچ دست که با تست نوار عصب و عضله شناخته می شود یک علت بسیار شایع در خانم ها برای بی حسی کف دست ها می باشد اما شایع‌ترین علت بی حسی کف پاها حالت تورم در کف پاها و درد کف پا و گزگز مور مور شدن کف پا دیسک کمر و تحریک عصب سیاتیک می باشد .
چون بسیاری از بیماران با دیسک کمر قدیمی مواجه هستند و علائم مزمن آنها خود را به شکل وارز نشان می دهد بنابراین ممکن است اصلاً کمردرد به صورت حاد نداشته باشند و بنابراین حاضر نباشند قبول کنند که در تست عصب عضله و ام آر آی نشان داده شده که منشأ بی حسی و خواب رفتگی پای آنها در کمر می باشد .
در تمام موارد بی حسی کف دست نیاز به نوار عصب دست و در مورد بی حسی پا نیاز به نوار عصب کمر و کف پا داریم ، و همچنین امارای ستون فقرات انجام می‌دهیم اما در بعضی موارد ممکن است علت بی حسی در سیستم عصبی مرکزی و در موارد نادر مانند ام اس یا تومورهای مغزی یا مشکلات مرتبط با آن باشد که در معاینه یافته های دیگری به نفع این بیماری معمولاً می بینیم .

بنابراین در بی حسی کف دست و پا استفاده از ویتامین ب رایج می باشد همچنین منیزیم می تواند کمک کننده باشد همچنین چون عمده بیماران تحریک عضلات دارند و کلسیم و ویتامین دی و تحریک پذیری عضلانی را کم می کند در آن ها مفید است اما برای کاهش میزان بی حسی به علت درگیری عصب یا به عنوان تنها عامل درگیری عصب ویتامین ها نقش جدی ای ندارند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *