گودی کمر

گودی کمر چگونه اتفاق می افتد؟

گودی کمر

گودی کمر چیست؟

گودی کمر باعث چه عوارضی می شود؟

در این مقاله به گودی کمر و عوارض ناشی از آن می پردازیم.

انحنای بیش از حد کمر از حالت طبیعی را گودی کمر یا قوس کمر می گویند. این انحنا سبب ایجاد عوارض متفاوتی در افراد می شود. با تشدید گودی کمر عوارض های نامطلوبی مانند : قوز پشت ، بیشتر شدن فرورفتگی ستون فقرات در ناحیه ی گردن در فرد ایجاد می شود.

افرادی که گودی کمر دارند زودتر از سایر افراد احساس خستگی در ناحیه ی کمر خود پیدا می کنند. همچنین افراد مبتلا به گودی کمر، هنگام ایستادن طولانی مدت، احساس درد در ناحیه ی کمر خود دارند.

گودی کمر به چه علتی ایجاد می شود؟

تعداد زیادی عضله از ستون فقرات محافظت می کنند. سلامت و تعادل این عضلات ناشی از سلامت و تعادل ستون فقرات می باشد. بنابراین عدم تعادل در عضلات محافظ می تواند باعث ایجاد اختلالاتی در ستون مهره ها شود. یکی از این اختلالات ایجاد گودی کمر در فرد می باشد.

با توجه به اهمیت عضلات محافظ ستون فقرات ، درصورتی که توانایی و قدرت در این عضلات بصورت ناهمگون توزیع شده باشد ، ( یعنی برخی از عضلات پیرامون ستون مهره ها قوی و برخی دیگر ضعیف باشند ) گودی و فرورفتگی در ناحیه ی کمر ایجاد می شود.

ستون فقرات در افراد چاق ، به علت تحمل فشار زیاد ناشی از وزن تغییر وضعیف می دهد ، که این امر باعث ایجاد گودی کمر و خمیده شدن سر شانه ( قوزسرشانه ) می شود. با این حال گودی کمر در افراد لاغر نیز دیده می شود که می توان علت آن را ضعیف بودن  عضلات ناحیه ی شکمی آن ها دانست، که این امر سبب تشدید گودی کمر در این افراد می شود.

با این حال می توان عواملی را در ایجاد گودی کمر موثر دانست که در زیر به بیان  برخی از این عوامل مهم می پردازیم.

  • زایمان ( به تعداد بالا)
  • در رفتگی در دوسمت مفصل لگن ( در رفتگی دوطرفه ی لگن)
  • استفاده ی بیش از حد از کفش های پاشنه بلند
  • حرکت ستون مهره ها به سمت جلو ( بصورت ژنتیکی و مادرزادی یا بصورت اکتسابی و تحت تاثیر عوامل بیرونی )
  • ضعیف بودن عضلات شکمی و عضلات خلفی ران
  • کوتاه بودن عضلات سوئز خاصره ای و راست رانی
  • کوتاه بودن عضلات کمری
  • چاقی مفرط
  • پوکی استخوان

پوکی استخوان نقش زیادی در ایجاد گودی کمر دارد. شما عزیزان می توانید با انجام فعالیت های بدنی مناسب از این بیماری مخرب جلوگیری بعمل آورید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ی نقش ورزش در پوکی استخوان ، مراجعه نمایید.

گودی کمر

آیا نحوه ی نشستن در گودی کمر تاثیر دارد؟

طرز نشستن مناسب، نقش موثری در حفظ و نگهداری حالت طبیعی ستون مهره ها دارد. علت این امراین است که بهنگام نشستن نادرست و اشتباه، اعمال فشار روی عضلات بدن وستون مهره ها ، نامتوازن می باشد که  این امر سبب می شود تا گرفتگی عضلانی و خستگی زودرس در فرد پدید آید.

تشخیص گودی کمر

به منظور تشخیص گودی کمر می توان ازتصویر برداری های رادیولوژی و ام آر آی بهره گرفت اما راه حلی آسان تر برای تشخیص گودی کمر وجود دارد. شما می توانید با انجام تست ساده ی زیر کمر خود را بررسی کنید.

از سمت کمر خود به دیوار تکیه دهید طوری که کتف و باسن و پشت پاشنه ی پای شما بطور کامل مماس با دیوار شود. در این حالت یکی از دست های خود را مشت کنید و پشت کمر خود قرار دهید. اگر دست مشت شده بین کمر و دیوار جای گیرد یعنی شما گودی کمر دارید. حال میزان گودی کمر با جابجا شدن دست مشت شده قابل تشخیص می باشد. به این صورت که دست خود را در ناحیه ی کمر جابجا کنید، اگر جابجایی به سختی صورت گیرد ؛ یعنی گودی کمر شما کم است. اما بالعکس اگر دست شما به راحتی و آزادانه حرکت کند یعنی گودی کمر شما زیاد می باشد.

عوارض گودی کمر

توصیه می شود نسبت به گودی کمر بی اهمیت نباشید. زیرا این بیماری جزئی و کم اهمیت می تواند زندگی روزمره ی شما را تحت تاثیر قرار دهد و اختلالاتی در روند طبیعی زندگیتان پدید آورد.

گودی کمر

از عوارض گودی کمر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ایجاد درد
  • کاهش آستانه ی تحمل پذیری
  • احساس کشیدگی عضلانی و درد در ناحیه ی گردن
  • اعمال فشار به ریشه های عصبی
  • شکم به سمت جلو مایل می شود و شکلی برآمده بخود می گیرد که این امر باعث دفرمگی و بدشکلی استایل بدن می شود.
  • کوتاهی قد و…

با درمان گودی کمر و کمک به اصلاح آن می توانید از عوارض سوء ناشی از آن جلوگیری بعمل آورید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *