لوردوز گردن

لوردوز گردن یا درمان گودی و جلو بودن گردن با فیزیوتراپی و ورزش

 لوردوز گردن به انحنای ستون فقرات گردنی یا مهره‌های ناحیه گردن گفته می‌شود. به طور طبیعی در مهره‌های ناحیه گردن یک انحنای خفیف طبیعی وجود دارد که به تسهیل حرکات گردن و حفظ سلامت ستون فقرات آن کمک می‌‌کند. با این حال بروز اختلال در انحنای طبیعی آن می‌تواند مشکلات متعددی از قبیل درد و ناراحتی گردن را به وجود بیاورد. می‌توان به کمک ماساژ درمانی، فیزیوتراپی و ورزش به درمان لوردوز گردن پرداخت و به طرز قابل توجهی به بهبود سلامت و آسایش بیمار کمک کرد.

لوردوز گردن چیست؟


 ستون فقرات ناحیه گردن از هفت عدد مهره تشکیل شده قسمت قاعده سر شروع می‌‌شوند و تا ستون فقرات ناحیه قفسه سینه ادامه پیدا می‌کنند. ستون فقرات ناحیه گردن باید حالت انحنای طبیعی خود را حفظ کند اما بروز هرگونه اختلال باعث از بین رفتن انحنای آن خواهد شد. انحنای طبیعی گردن باعث می‌‌شود توانایی تحمل وزن سر را داشته باشد و به بهبود دامنه حرکات کردن کمک کند.

 افرادی که دچار صافی گردن هستند و انحنای طبیعی گردن آنها از بین رفته هست به تدریج دچار درد و مشکلات دیگری خواهند شد. ممکن است انحنای طبیعی گردن در مسیر نامناسبی قرار بگیرد و مشکلات بیشتری ایجاد کند.

چرا حفظ انحنای طبیعی گردن اهمیت زیادی دارد؟


 سلامت یا بیمار شدن بدن از قسمت ستون فقرات گردنی شروع می‌شود و بروز هرگونه تغییر در ستون فقرات این ناحیه می‌تواند بر کل بدن تاثیر بگذارد. انحنای خفیف ستون فقرات گردن به سمت جلو به پایداری آن و تحمل وزن سر و ستون فقرات کمک خواهد کرد. به این ترتیب هنگامی ‌که لوردوز طبیعی ستون فقرات گردنی از بین برود شما دچار درد و افزایش تحلیل رفتگی دیسک ستون فقرات خواهید شد.

 افرادی که انحنای طبیعی گردن خود را از دست داده اند بیشتر از سایرین دچار آسیب دیدگی خواهند شد و در هنگام تصادفات خودرویی دچار ناتوانی حرکتی یا آسیب دیدگی دائمی گردن می‌شوند. از بین رفتن انحنای طبیعی گردن احتمال بیرون زدگی دیسک در ستون فقرات پایین کمر را افزایش می‌دهد.

علل بروز لوردوز گردن چیست؟


 از بین رفتن انحنای طبیعی و سالم گردن می‌تواند به دلایل مختلفی به وجود بیاید. گاهی اوقات این وضعیت در پی چندین عامل از قبیل تصادفات، آسیب دیدگی انجام دادن حرکات تکراری به مدت طولانی مانند نگاه کردن مداوم صفحه کامپیوتر یا گوشی موبایل ایجاد می‌شود. این حالات تکراری به تدریج به بدن فشار وارد می‌‌کنند و باعث بروز مشکلات مرتبط با لوردوز گردن خواهند شد. این وضعیت زمانی بدتر می‌شود که رباط‌ها و دیسک ستون فقرات به علت تصادفات خودرویی، سقوط از ارتفاع، آسیب دیدگی در حین زایمان و مواردی از این قبیل ضعیف شده باشند.

علائم و نشانه‌های لوردوز گردن چیست؟


 اگرچه از بین رفتن انحنای طبیعی گردن احتمال بروز درد گردن ، سردرد و سایر مشکلات را افزایش می‌دهد انحراف سر و گردن به سمت جلو در همه افراد باعث بروز علائم نخواهد شد و برخی از آنها هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت. اگرچه برخی از افراد دچار درد گردن نمی‌‌شوند شاهد کاهش توانایی جسمانی خود برای انجام برخی فعالیت‌های جسمانی خواهند بود.

 در صورتی که علائم مشابه علت حالت نامناسب بدن به وجود آمده باشد مصرف داروهای مختلف کمکی به بهبود شرایط نخواهد کرد زیرا علت بروز مشکلات شما فاکتورهای مکانیکی است. شل کننده‌های عضلانی و آسپرین می‌توانند به تسکین درد ناشی از نامناسب بودن حالت بدن کمک کنند اما تاثیری در درمان آن ندارند. خستگی، گرفتگی عضلانی، سردرد، سرگیجه و سایر علائم و نشانه‌ها می‌تواند به علت ناهنجاری‌های ایجاد شده در لوردوز گردن احساس شود. مصرف داروهای مسکن به طور موقت این علائم را تسکین می‌دهد اما تاثیری در اصلاح حالت بدن نخواهد داشت زیرا از بین رفتن حالت طبیعی بدن فشار زیادی را به اعصاب و عضلات یا دیسک ستون فقرات وارد خواهد کرد.

 به خاطر داشته باشید که درد از ناحیه گردن شروع می‌شود و می‌تواند سایر نقاط بدن را نیز درگیر نماید. انحنای غیرطبیعی ستون فقرات گردن فشار زیادی را به عضلات زیر گردن وارد می‌‌کند و باعث درد کمر خواهد شد. به طور کلی احتمال آسیب دیدگی ستون فقرات به علت لوردوز غیر طبیعی افزایش پیدا می‌کند. حتی در صورتی که شما هیچ گونه علامت فعالی نداشته باشید عدم توجه به انحنای غیرعادی ستون فقرات گردن قرص می‌‌شود که احتمال آسیب دیدگی شما در تصادفات، در هنگام زمی‌ن خوردن یا سقوط از ارتفاع افزایش یابد. ضعیف بودن ستون فقرات باعث آسیب ‌دیدگی‌های دائمی ‌در فرد خواهد شد.

لوردوز گردن چگونه تشخیص داده می‌شود؟


 پزشک برای تشخیص این اختلال به انجام معاینه جسمانی بیمار می‌‌پردازد و سطح عمومی سلامت و تناسب اندام را ارزیابی می‌کند. پزشک از بیمار می‌پرسد کی متوجه انحنای غیر عادی گردن خود شده و از او می‌خواهد علائم و نشانه‌هایی که دارد را توصیف کند. معاینه جسمانی یک دید کلی در خصوص شرایط بیمار را ارائه می‌دهند و پزشک با توجه به آن فرآیند درمان را آغاز خواهد کرد. پزشک برای تشخیص لوردوز به بررسی دامنه حرکات گردن می‌‌پردازد و از بیمار می‌خواهد به چرخاندن، کشش و حرکت دادن گردن خود بپردازد. سپس به کمک حرکات دست گردن بیمار را معاینه می‌کند تا وجود ناهنجاری‌های ستون فقرات را تشخیص دهد.

معاینات نورولوژیکی

 پزشک به کمک معاینات نورولوژیکی به ارزیابی موارد مختلفی از قبیل درد، بی‌حسی، فعالیت حرکتی، اسپاسم عضلانی و ضعف، وجود حس در دست و پا و عملکرد مثانه و روده خواهد پرداخت.

عکس برداری توسط اشعه ایکس

 عکس برداری توسط اشعه ایکس می‌تواند اطلاعات خوبی را در خصوص ساختارهای گردن در اختیار پزشک قرار دهد. در این حالت پزشک از بیمار می‌‌خواهد مقابل دستگاه قرار بگیرد تا تصاویر مورد نیاز تهیه شود. در صورتی که پزشک به فشردگی طناب نخاعی مشکوک شده باشد درخواست انجام اسکن ام آر آی را خواهد داد تا به کمک یک میدان مغناطیسی قدرتمند و صفحه کامپیوتر تصاویر متقاطع از ستون فقرات گردن به دست بیاید و شدت لوردوز گردن تعیین شود.

درمان لوردوز گردن


قرار دادن موبایل یا صفحه مانیتور موازی با سطح چشم

 هنگامی ‌که سر به سمت جلو خم می‌شود سنگین تر خواهد شد و به بازوها و گردن فشار وارد می‌‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده و خم شدن سر به سمت جلو با زاویه ۱۵ درجه باعث افزایش وزن آن خواهد شد و عضلات باید دو برابر سخت تر کار کنند و هنگامی‌ که زاویه انحنای سر به سمت جلو ۴۵ درجه باشد وزن سر حدود ۴ برابر بیشتر از حالت عادی خواهد شد.

 درمان این وضعیت کار ساده‌ ای است به شرط آن که صفحه موبایل یا کامپیوتر موازی با سطح چشم قرار داشته باشد تا از خم شدن سر به سمت جلو اجتناب گردد. هنگامی ‌که به صفحه کامپیوتر نگاه می‌کنید باید قسمت پایین آن موازی با سطح چشم یا کمی بالاتر باشد. اگر با لپ تاپ کار می‌کنید می‌توانید از کیبورد بدون سیم استفاده کنید یا آنکه مانیتور دوم را نیز متصل نمایید تا مجبور نباشید به سمت پایین نگاه کنید. باید در فواصل زمانی مشخص استراحت کنید و به انجام حرکات کششی گردن بپردازید. سلامت ستون فقرات به حرکت کردن و حفظ سلامت عمومی بدن بستگی دارد به همین دلیل شما باید از نشستن و خم کردن بدن به سمت جلو به مدت طولانی خودداری کنید زیرا این وضعیت شما را دچار مشکل خواهد کرد.

اصلاح حالت بدن توسط فیزیوتراپی

 تحقیقات مختلف نشان داده که تغییرات ایجاد شده در حالت بدن در دوران کودکی وارد دوران بزرگسالی نیز خواهد شد. این امر می‌تواند به نحوه نشستن پشت میز مدرسه به مدت طولانی، حمل کردن کیف سنگین مدرسه، استفاده از گوشی موبایل به مدت طولانی، تماشا کردن تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی می‌باشد. افرادی که دچار اختلالات وضعیتی هستند بیشتر از سایرین دچار درد خواهند شد به همین دلیل باید نحوه حفظ حالت صحیح بدن را به کودکان آموزش داد. در صورتی که بدن دچار تغییرات وضعیتی شده باشد می‌‌توان به کمک فیزیوتراپی به اصلاح آن پرداخت.

 تعداد زیادی از پزشکان در زمینه تشخیص مشکلات ناشی از نامناسب بودن حالت بدن تخصص ندارند و نمی‌توانند به درمان آن بپردازند. به طور کلی نامناسب بودن حالت بدن وضعیتی نیست که بتوان به کمک داروهای مختلف به درمان آن پرداخت. مصرف داروهای مسکن و شل کننده‌های عضلانی می‌تواند از علائم بیمار بکاهد اما تاثیری در رفع علت اصلی درد و گرفتگی عضله ندارد. در اکثر موارد جراحی ستون فقرات شامل فیوژن مهره‌ها است و نمی‌تواند عملکرد اولیه ستون فقرات را به وجود بیاورد. در همین حال که محققان در حال ارائه مدارک و مستندات بیشتر در خصوص ارتباطات درد و حالت نامناسب بدن وقت تلاوت ناشی از آن هستند جراحان نیز با اهمیت حفظ حالت مناسب بدن در هنگام انجام فعالیت روزمره آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

 گاهی اوقات فیزیوتراپی و درمان دستی می‌‌توانند به اصلاح حالت نامناسب بدن کمک کنند. متخصص فیزیوتراپی شرایط همه بیماران را ارزیابی می‌کند تا اطلاعات کاملی را در این رابطه به دست بیاورد. این امر شامل بررسی علائم و علل احتمالی بروز آنها می‌باشد. اگر شما دچار اختلالات ناحیه گردن هستید بهتر است وقت بگذارید و به یک متخصص فیزیوتراپی با تجربه مراجعه کنید تا بتواند علت مشکل شما را پیدا کند و به کمک روش‌های موجود به درمان شما بپردازد. برخی از روش‌های درمانی با تاثیرگذاری بهتر در بهبود اختلالات وضعیتی و مشکلات ستون فقرات همراه هستند. به این ترتیب در صورتی که احساس کردید یک روش درمانی تاثیری در بهبود شما نداشته است با متخصص فیزیوتراپی یا درمان دستی خود صحبت کنید تا روش دیگری را پیشنهاد دهد.

 روش‌های درمانی، ورزشی و سایر موارد که برای رفع مشکلات عضلانی، اصلاح وضعیت استخوان، بازآموزی بدن، نقاط خودکار مغز که وظیفه تعادل، هماهنگی و حالت بدن را بر عهده دارند باید تحت نظر متخصص انجام شوند. پزشک باید قبل از شروع هرگونه برنامه درمانی به عکسبرداری از گردن بپردازد تا میزان انحنای آن را بررسی کند سپس با توجه به نتایج به دست آمده بهترین روش درمانی را توصیه کند. سلامت گردن و حفظ انحنای آن در بهبود سلامت ستون فقرات اهمیت بسیار زیادی دارد. تشخیص مشکلات گردن و درمان به موقع آنها می‌تواند به تسکین درد و پیشگیری از انتشار آنها به سایر نقاط بدن کمک کند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *