ویتامین d3

همه چیز درباره ویتامین d3 | خواص و کاربرد + دوز مصرف

ویتامین d3 چیست ؟

ویتامینD3 یا D (ergocalciferol-D2، cholecalciferol-D3، alfacalcidol) یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن شما در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. داشتن مقدار مناسب ویتامین D، کلسیم و فسفر برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی مهم است. ویتامین D برای درمان و پیشگیری از اختلالات استخوانی (مانند راشیتیسم، استئومالاسی) استفاده می شود.
ویتامین D زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد توسط بدن ساخته می شود. کرم های ضد آفتاب، لباس های محافظ، قرار گرفتن در معرض محدود در معرض نور خورشید، پوست تیره و سن ممکن است از دریافت ویتامین D کافی از خورشید جلوگیری کنند. ویتامین D همراه با کلسیم برای درمان یا پیشگیری از تحلیل استخوان (پوکی استخوان) استفاده می شود.

ویتامین D همچنین همراه با سایر داروها برای درمان سطوح پایین کلسیم یا فسفات ناشی از برخی اختلالات (مانند هیپوپاراتیروئیدیسم، هیپوپاراتیروئیدیسم کاذب، هیپوفسفاتمی خانوادگی) استفاده می شود. ممکن است در بیماری های کلیوی برای نرمال نگه داشتن سطح کلسیم و اجازه رشد طبیعی استخوان استفاده شود.
قطره های ویتامین D (یا سایر مکمل ها) به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند داده می شود زیرا شیر مادر معمولاً دارای سطوح پایین ویتامین D است.

نحوه استفاده از ویتامین D3

طبق دستور ویتامین D را از طریق دهان مصرف کنید. ویتامین D زمانی که بعد از غذا مصرف شود بهتر جذب می شود اما ممکن است همراه یا بدون غذا مصرف شود. آلفاکلسیدول معمولا با غذا مصرف می شود. همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است،طبق دستور پزشک خود مصرف کنید. دوز شما بر اساس وضعیت پزشکی، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی، سن و پاسخ به درمان است. اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، دوز را با استفاده از قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.
اگر قرص جویدنی مصرف می کنید، دارو را قبل از قورت دادن کاملاً بجوید.

اگر از قرص هایی استفاده می کنید که به سرعت حل می شوند، قبل از دست زدن به دارو، دست های خود را خشک کنید. هر دوز را روی زبان بگذارید، اجازه دهید کاملا حل شود و سپس آن را با بزاق یا آب ببلعید. نیازی نیست این دارو را با آب مصرف کنید.

برخی داروها (تسکین کننده های اسید صفراوی مانند کلستیرامین/کلستیپول، روغن معدنی،اورلیستات) می تواند جذب ویتامین D را کاهش دهد. دوزهای این داروها را تا حد امکان از دوزهای ویتامین D خود دورتر مصرف کنید (حداقل با فاصله حداقل 2 ساعت، در صورت امکان بیشتر). اگر از این داروها نیز استفاده می کنید، ممکن است راحت ترین ویتامین D را هنگام خواب مصرف کنید.
از پزشک یا داروساز خود بپرسید که چه مدت باید بین دوزها منتظر بمانید و برای یافتن یک برنامه دوز که با همه داروهای شما کار می کند، کمک کند. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید.

برای کمک به یادآوری، اگر روزی یک بار مصرف می‌کنید، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.
اگر این دارو را فقط یک بار در هفته مصرف می کنید، به یاد داشته باشید که هر هفته آن را در همان روز مصرف کنید. علامت گذاری تقویم با یادآوری ممکن است کمک کند. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از یک رژیم غذایی خاص (مانند رژیم غذایی سرشار از کلسیم) پیروی کنید.
پیروی از رژیم غذایی برای بهره مندی بیشتر از این دارو و جلوگیری از عوارض جدی بسیار مهم است. از مصرف سایر مکمل ها/ویتامین ها خودداری کنید مگر اینکه پزشکتان دستور دهد. اگر فکر می کنید ممکن است یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً کمک پزشکی بگیرید.

سوالات متداول درباره ویتامین D3

ویتامین D3 برای چیست؟

ویتامین D (ergocalciferol-D2، cholecalciferol-D3، alfacalcidol) یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن شما در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند. داشتن مقدار مناسب ویتامین D، کلسیم و فسفر برای ساخت و حفظ استخوان‌های قوی مهم است.

آیا مصرف روزانه ویتامین D3 خوب است؟

در دوزهای بسیار بالا، بسیاری از مواد معدنی (مانند آهن) و ویتامین ها می توانند به بدن شما آسیب برسانند. دستورالعمل های فعلی می گوید که بزرگسالان نباید بیش از 100 میکروگرم در روز مصرف کنند. اما ویتامین D یک ویتامین “محلول در چربی” است، بنابراین بدن شما می تواند آن را برای ماه ها ذخیره کند و شما هر روز به آن نیاز ندارید.

چه مقدار ویتامین D3 در روز نیاز دارید؟

این طبق نظر اکثر جوامع متخصص پزشکی است، اما مقدار توصیه شده توسط FDA 20 میکروگرم در روز یا 800 IU است (1 میکروگرم ویتامین D برابر با 40 IU است). بهترین راه برای دریافت ویتامین D روزانه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

تفاوت ویتامین D و D3 چیست؟

دو شکل ممکن از ویتامین D در بدن انسان وجود دارد: ویتامین D2 و ویتامین D3. هر دو D2 و D3 به سادگی “ویتامین D” نامیده می شوند، بنابراین تفاوت معنی داری بین ویتامین D3 ویتامین D وجود ندارد.

چه کسانی نباید ویتامین D3 مصرف کنند؟

سارکوئیدوز / مقدار بالای فسفات در خون /مقدار بالای کلسیم در خون /مقدار بیش از حد ویتامین D در بدن / کسانیکه مبتلا به سنگ کلیه و یا کاهش عملکرد کلیه هستند.

آیا ویتامین D3 باعث افزایش وزن می شود؟

علیرغم این یافته ها، مجموعه تحقیقات فعلی نشان می دهد که مصرف مقادیر بالاتر ویتامین D تأثیر کمی بر افزایش یا کاهش وزن دارد.

عوارض مصرف زیاد ویتامین D3 چیست؟

پیامد اصلی سمیت ویتامین D تجمع کلسیم در خون شما (هیپرکلسمی) است که می تواند باعث تهوع و استفراغ، ضعف و تکرر ادرار شود. سمیت ویتامین D ممکن است به درد استخوان و مشکلات کلیوی مانند تشکیل سنگ های کلسیمی تبدیل شود.

چه زمانی باید ویتامین D را صبح یا شب مصرف کنم؟

در حالی که بهترین زمان مشخص نشده است، داده های علمی برای تایید گزارش های حکایتی مبنی بر اینکه مصرف مکمل در شب ممکن است با خواب تداخل داشته باشد، در دسترس نیست. تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که هر زمان که ترجیح می‌دهید، می‌توانید ویتامین D را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

آیا ویتامین D3 می تواند باعث ریزش مو شود؟

“هم کمبود ویتامین D و هم ویتامین D اضافی ممکن است باعث ریزش مو شود.” یک مطالعه در سال 2020 در مجله بین المللی پوست نشان داد که کمبود ویتامین D ممکن است در ایجاد و شدت آلوپسی آندروژنتیک، که به عنوان طاسی با الگوی مردانه نیز شناخته می شود، نقش داشته باشد.

آیا ویتامین D می تواند باعث کمردرد شود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده از یائسگی، کمبود ویتامین D به طور قابل توجهی با تحلیل دیسک کمر و کمردرد در زنان یائسه مرتبط است.

علائم کمبود ویتامین D چیست؟

علائم کمبود ویتامین D می تواند شامل ضعف عضلانی، درد، خستگی و افسردگی باشد.

آیا ممکن است شما همیشه ویتامین D بیش از حد داشته باشید؟ حالت تهوع. افزایش تشنگی و ادرار. اشتهای ضعیف یبوست. ضعف. گیجی. آتاکسی (یک بیماری عصبی که ممکن است باعث ابهام کلمات و لغزش شود).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *