آیا شکستگی استخوان در کودکان باعث اختلال در رشد قد فرد می شود؟

آیا شکستگی استخوان روی قد کودکان تاثیر خواهد داشت؟

شکستگی استخوان در کودکان و نوجوانان در ناحیه صفحه رشد اگر پیگیری نشود احتمال دارد رشد فرد را مختل یا متوقف کند.

شکستگی‌ استخوانی از آن اتفاقات ناراحت‌ کننده‌ای است که برای برخی از کودکان در طول زندگی‌شان اتفاق می‌افتد‌. البته خوشبختانه بیشتر شکستگی‌ها طی یک یا چند ماه از طریق درمان‌های غیرجراحی یعنی گچ گرفتن و بستن آتل درمان می شوند.

آنچه در شکستگی استخوان کودکان مهم و تا حدي خطرناك است وجود منطقه هاي در سر استخوان به نام صفحه رشد است که اگر شکستگیهاي استخوانی به این صفحه راه پیدا کنند این پدیده میتواند باعث اختلال رشد در این صفحه رشد بشود که عوارض به جا مانده آن کوتاهی یا بد شکلی رشد استخوان خواهد بود.

صفحه رشد منطقه ای در دو انتهای استخوان است که مسئول رشد استخوان است؛ در واقعه این صفحه موجب بزرگ شدن و بلند استخوان در کودکان می شود. در پایان دوره بلوغ، صفحه رشد تبدیل به استخوان ها شده و به فعالیتش پایان می دهد. زمین خوردن و یا وارد شدن ضربه مستقیم به استخوان یکی از عواملی که موجب شکستگی صفحه رشد در کودکان می شود.

از شایع ترین محل هایی آسیب صفحه رشد می توان به استخوان های بازو، ران و ساق پا و شکستگی مچ دست اشاره کرد. درمان به موقع اینگونه آسیب ها بسیار اهمیت دارد زیرا همان طور که اشاره شد اگر صفحه رشد آسیب ببیند ممکن است رشد استخوان متوقف شود. یا حتی فرد دچار اختلاف طول اندام شود .

شکستگی های صفحه رشد چه علائمی دارد؟

حدود سی درصد شکستگی های بچه ها، شکستگی های صفحه رشد است. این شکستگی ها باید زود و با دقت درمان شوند چون ممکن است عوارضی مانند اختلال در رشد استخوان ایجاد کنند.

آسیب صفحه رشد در کسانی ایجاد میشود که صفحه رشد فعال دارند یعنی در بچه ها و نوجوانان تا موقعی که بلوغ آنها کامل نشده است.

همانطور که گفتیم صفحات رشد در دو انتهای استخوان ها هستند یعنی درست همان جایی که مفاصل وجود دارند. پس میتوان گفت صفحات رشد به نوعی در دو طرف مفاصل قرار گرفته اند. بطور مثال در بالای مفصل زانو صفحه رشد پایینی استخوان ران قرار گرفته است و در پایین زانو صفحه رشد بالایی استخوان درشت نی وجود دارد.

وقتی ضربه شدیدی به مفصل یک فرد بالغ وارد میشود ممکن است موجب آسیب لیگامان های اطراف مفصل شود ولی در بچه ها، صفحه رشد ضعیف تر از لیگامان ها است پس قبل از اینکه لیگامان آسیب ببیند صفحه رشد صدمه میبیند.

معمولا علائم بالینی آسیب لیگامان ها و آسیب صفحه رشد به هم شبیه است. بنابراین بسیاری از بچه هایی که بدنبال ضربه به مفصل دچار علائمی مانند کشیدگی یا رگ به رگ شدن مفصل میشوند در واقع آسیب صفحه رشد دارند.

آسیب های صفحات رشد در پسران دو برابر شایع تر از دختران دیده میشود. علت آن اینست که در دختران استخوان ها در سنین پایین تری بالغ میشوند پس رشد استخوان های آنها زودتر به پایان میرسد و با پایان یافتن رشد استخوان در واقع صفحه رشد بسته شده و جای آنرا استخوانی میگیرد که از صفحه رشد محکم تر و قویتر است.

یک سوم آسیب های صفحه رشد معمولا در حین ورزش هایی مانند فوتبال، بسکتبال یا ژیمناستیک ایجاد میشود و یک سوم هم در حین بازی.

شایع ترین صفحات رشدی که آسیب میبینند صفحات رشد استخوان های انگشت، استخوان زند اعلی Radius در ساعد و صفحات رشد پایین استخوان های ساق هستند. سی درصد آسیب های صفحه رشد در انگشتان دست ایجاد میشوند

عوارض شکستگی های صفحه رشد اطراف زانو:

خوشبختانه با وجود شایع بودن شکستگی صفحه رشد در کودکان، عوارض آن در تعداد کمی از آن ها ایجاد می شود.

مهمترین عوارض مربوط به این شکستگی ها شامل موارد زیر است:

بسته شدن زودرس صفحه رشد در ناحیه میانی یا تمام صفحه رشد که منجر به کوتاهی اندام می شود.

بسته شدن صفحه رشد در سمت داخلی یا خارجی که به ترتیب منجر به ژنوواروس (پای پرانتزی) و ژنووالگوس (پای ضربدری) می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *