انواع درد پایین کمر

انواع درد پایین کمر و تشخیص آن

خواه از باشگاه بدنسازی، حرکت دادن یک جسم سنگین، یا علت ناشناخته دیگری باشد، کمردرد مشکلی است که همه ما تجربه کرده ایم. این یکی از شایع ترین بیماری های مزمن پزشکی است که توسط افراد در هر سنی می تواند تجربه شود.

پس از شناسایی علت، کمردرد به راحتی قابل پیشگیری و درمان است. با پزشکی طب دائم همراه باشید تا به شما کمک کند بفهمید چه زمانی برای کمردرد خود به پزشک مراجعه کنید.

انواع کمردرد

سه شکل رایج کمردرد وجود دارد که به ترتیب به صورت زیر تحلیل می شوند:

  • درد عضلانی غیر اختصاصی
  • اسپاسم عضلانی
  • درد رادیکولار

1- درد عضلانی غیر اختصاصی

شایع‌ترین علت کمردرد، درد عضلانی غیراختصاصی است که اساساً یک بخاطر یک فشار عضلانی است. یکی از علائم رایجی که باید مراقب آن بود، درد عضلانی غیر اختصاصی و شدید در یک یا هر دو طرف کمر است. درد عضلانی غیر اختصاصی ممکن است در اثر بلند کردن، چرخاندن، کشش یا هر نوع حرکت دیگری که به کمر فشار می‌آورد، ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از حرکت ناگهانی و غیرمنتظره مانند زمین خوردن باشد.

2- اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی که کمتر از دردهای عضلانی غیر اختصاصی است، تظاهرات رایج کمردرد است. اسپاسم عضلانی زمانی رخ می دهد که عضلات پشت به طور غیر ارادی منقبض شوند. همانند دردهای عضلانی غیر اختصاصی، اسپاسم عضلانی اغلب به دلیل خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین یا سایر فعالیت‌ها است. آسیب معمولا با یک حادثه خاص شروع می شود، نه استفاده مزمن. دکتر اشبرن می‌گوید: «از هر چهار نفر سه نفر مبتلا به کمردردهای عضلانی مانند اسپاسم عضلانی می‌توانند زمان و فعالیت خاصی را به خاطر بیاورند که پس از آن درد خود را ایجاد کردند».

3- درد رادیکولار

درد رادیکولار یکی دیگر از انواع شایع کمردرد است که می تواند توسط دو عامل ایجاد شود:

  1. تحلیل رفتن دیسک که ضربه گیر برای کمر و ستون فقرات است
  2. آسیب یک یا چند ریشه عصبی

ماهیت درد رادیکولار کمی با درد عضلانی غیر اختصاصی و اسپاسم عضلانی متفاوت است. بیمارانی که درد رادیکولار را تجربه می‌کنند، اغلب یک درد شدید را تجربه می‌کنند که از پشت شروع می‌شود و به یک یا هر دو پا می‌رود. آنها همچنین ممکن است در پاهای خود بی حسی یا گزگز احساس کنند.»  برخی از دردهای رادیکولار را می توان به عنوان درد عصب سیاتیک نیز طبقه بندی کرد که یک وضعیت بسیار شایع و دردناک است.

درد عصب سیاتیک

سیاتیک نیز یک نوع بسیار شایع کمردرد است. علت آن درد در عصب سیاتیک است، عصب بزرگی که از قسمت پایین کمر به سمت پشت هر پا کشیده می شود. چیزی که درد عصب سیاتیک را منحصر به فرد می کند این است که در واقع نشانه ای از یک شکل بزرگتر درد عصبی است – درد رادیکولار که در بالا ذکر شد. عصب سیاتیک از کمر به هر دو پا می‌رود. تفاوت بین درد رادیکولار و درد عصب سیاتیک در این است که درد رادیکولار ممکن است بالاتر از ستون فقرات شروع شود و سپس به سمت پایین کمر منعکس شود، در حالی که درد سیاتیک احساس درد شدید در قسمت تحتانی ستون فقرات است. مقاله همه چیز درباره سیاتیک را مطالعه کنید.

چگونه کمردرد تشخیص داده می شود؟

اولین قدم برای درمان موفقیت آمیز کمردرد، ملاقات با پزشک است. قبل از قرار ملاقات، به علائم خود توجه کنید. پزشکان مراقبت های اولیه ممکن است سؤالات خاصی بپرسند تا بینش بهتری در مورد علت اصلی درد شما به دست آورند.

سوالات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • محل درد شما
  • شدت درد شما
  • کیفیت درد شما
  • سابقه پزشکی شما شامل هر گونه درمان یا مطالعه قبلی که در آن شرکت کرده اید و نحوه پاسخ شما به درمان(ها).

بسیاری از دلایل احتمالی دیگر برای کمردرد وجود دارد، و ارزیابی دقیق برای پزشک ضروری است تا علل هر بیمار را شناسایی کند. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *