انگشت چنگالی پا

انگشت چنگالی پا چیست؟ و روش درمان آن

انگشت چنگالی در اثر ضعف و عدم تعادل عضلات پا ایجاد می‌شوند. هنگامی که فرد دارای انگشت چنگالی است، به نظر می‌رسد که انگشتان رو به پایین، رو به کف پا و در حال چنگ زدن هستند و به همین دلیل است که این نام به آن داده شده است.

انحنای زیر انگشتان باعث درد شدید در قسمت بالا و زیر انگشتان که با کفش در تماس است، می‌شود.

برای جلوگیری از تماس بالای انگشتان با کفش، از کفش‌های جلو باز استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است به انگشت چنگالی یا دیگر مشکلات پا، مانند انگشتان چکشی، دچار شوید، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

انگشت چنگالی و چکشی زمانی ایجاد می‌شود که تاندون‌های مسئول حرکت انگشتان بسیار محکم بوده یا تعادل خود را از دست داده باشد. انگشتی که چنگالی یا چکشی شده، به انگشت دیگر و قسمت داخلی کفش کشیده شده و باعث ایجاد درد و فشار می‌شود. اگر انگشت چنگالی زود تشخیص داده شود، درمان راحت‌تر خواهد بود. بنابراین اگر فکر می‌کنید در معرض ابتلا به انگشت چنگالی هستید، با متخصصین ما تماس بگیرید تا بیماری شما را تشخیص داده و درمان کنند. متخصصان پا می‌توانند در کاهش درد و فشار ناشی از انگشت چنگالی به شما کمک کنند. پزشکان از اسپلینت یا نوارهایی برای راست نگه داشتن انگشتان پا و کاهش فشار وارده به پا استفاده می‌کنند. متخصصان ما انجام برخی حرکات ورزشی یا کششی را نیز به بیمار توصیه می‌کنند تا عضلات و تاندون‌های پا نرم‌تر شوند.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت تشخیص و درمان انگشت چنگالی با ما تماس بگیرید.

علل بیماری


معمولا عدم تعادل عضلات پا باعث ایجاد انگشت چنگالی و چکشی می‌شود. عضلات پا در اثر موارد زیر تعادل خود را از دست می‌دهند:

  • دیابت: مشکل پا در افراد مبتلا به دیابت بسیار رایج است. مخصوصا انگشت چنگالی رابطه مستقیمی با زخم‌های پا دارد. زخم‌های پا در بیماران دیابتی منجر به عوارضی همچون عفونت می‌شود.
  • فلج مغزی: فلج مغزی که نوعی اختلال مادرزادی است بر وضعیت عضلات تاثیر می‌گذارد. هنگامی که عضلات پا تحت تاثیر قرار گیرند، عضله و عصب آسیب دیده و انگشت چنگالی یا مشکلات دیگر به وجود می‌آید.
  • بیماری شارکو ماری توث: نوعی تحلیل عضلانی ارثی است که به نام شارکو پا نیز معروف است و باعث آسیب به عضلات و اعصاب و ایجاد مشکلات مختلف در پا، از جمله ایجاد انگشت چنگالی می‌شود.
  • روماتیسم یا ورم مفاصل و استخوان‌ها: رباط‌هایی که در اثر ورم مفاصل ضعیف شده‌اند باعث ایجاد مشکلاتی در پا، مانند انگشت چنگالی می‌شوند.
  • بیماری نخاعی: هر نوع مشکل نخاعی، مانند تومور، ممکن است روی اعصاب پا اثر گذاشته و منجر به ایجاد انگشت چنگالی شود.
  • فلج اطفال: نوعی بیماری ویروسی که دیگر در کشورهای پیشرفته وجود ندارد اما ممکن است در کشورهای در حال توسعه وجود داشته و مشکل ساز باشد. فلج اطفال یک بیماری کشنده است و می‌تواند به نخاع حمله کرده و باعث ایجاد اختلالاتی در پا شود.
  • سکته: سکته نیز باعث عدم تعادل در پا و منجر به ایجاد انگشت چنگالی می‌شود.

تفاوت انگشت چنگالی با چکشی


انگشت چنگالی دارای یک خمیدگی در مفصل میانی و انتهایی هستند، و یک اختلال دورسی فلکشن (عضله‌ای که باعث خمیدگی انگشت رو به بالا می‌شود) در مفاصل متاتارسوفالانژیال (مفاصل انگشت پا) دارند. انگشت چکشی فقط از مفصل میانی خم شده‌اند و دارای اختلال دورسی فلکشن در مفاصل متاتارسوفالانژیال هستند. انگشت چکشی و چنگالی که معمولا در چهار انگشت کوچک اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد فشار و درد می‌شوند. مفاصل انگشتان به طور غیر عادی خم می‌شود و ظاهری خمیده و چنگالی یا چکشی دارند. علاوه بر این، در افرادی که انگشت چنگالی دارند، پاها نیز بسیار قوس دار است یا گاهی مشکلات عصبی دیگری نیز در پاها دیده می‌شود.

عوارض


انگشت چنگالی به خودی خود خطرناک نیستند اما ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند میخچه و پینه شوند. انگشت چنگالی باعث می‌شوند پا در حالتی قرار گیرد که فشاری از کفش به دیگر قسمت‌های پا وارد شود. فشار وارده باعث ایجاد پینه و میخچه، مخصوصا در سینه پا یا برآمدگی روی انگشتان می‌شود. همچنین ممکن است میخچه در قسمت انتهایی و بین انگشتان نیز ظاهر ‌شود. درمان انگشت چنگالی باعث جلوگیری از ایجاد میخچه یا بهبود میخچه‌ می‌شود.

  درمان انگشت چنگالی پا


درمان، به شدت بیماری بستگی دارد. اکثر مشکلات انگشت پا بدون جراحی درمان می‌شوند. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از پدهایی در محل: پدها و تجهیزات پزشکی فراوانی برای کاهش مشکل پا و قرارگیری در زیر قسمت‌های برجسته انگشتان وجود دارند.
  • استفاده از کفش‌های جلو پهن: در مراحل اولیه، تغییر کفش‌ها و استفاده از کفش‌های جلو پهن باعث بهبود وضعیت و برگشت انگشتان به حالت طبیعی می‌شود. کفش‌های جلو پهن برای اصلاح انگشتان مفید بوده و علائم بیماری را کاهش می‌دهند.
  • یک وسیله ارتوپدی نرم از پیش ساخته که بتواند نقش بالشتکی را برای انگشتان بازی کند نیز بسیار مفید است، مخصوصا اگر خمیدگی در نوک انگشتان باشد.
  • برداشت میخچه‌ها و پینه‌های دردناک: اگر میخچه‌ها و پینه‌ها بزرگ شدند، باید برداشته شوند.
  • انجام تمرینات حرکتی عضلات: این تمرینات برای جلوگیری از پیشرفت حالت چنگالی انگشتان مفید هستند. حرکاتی مانند تلاش برای بالا آوردن بافت‌ها به همراه انگشتان باعث انعطاف پذیری انگشتان می‌شوند.

جراحی

اگر روش‌های دیگر برای درمان انگشت چنگالی موثر نبودند، می‌توان با انجام جراحی انگشتان را به حالت طبیعی برگرداند. اصلی‌ترین روشی که برای جراحی استفاده می‌شود به نام آرتروپلاستی معروف است. در آرتروپلاستی، مفصل ترمیم یا تعویض می‌شود.

جراحی انگشتان چکشی یا چنگالی شامل موارد زیر است:

  • کشیدگی یا تغییر مسیر تاندون
  • کوتاه کردن استخوان‌های بند انگشت
  • ورود موقت یک پایه استیل برای مستقیم نگه داشتن انگشت تا زمانی که بهبودی حاصل شود.

معمولا بیمار پس از جراحی باید از کفش طبی مخصوص استفاده کند. کفش‌های طبی مخصوص این بیماران دارای کف چوبی و سفتی است که با ممانعت از خمیدگی انگشتان، از انگشتان محافظت می‌کند. پس از اینکه انگشتان شروع به بهبودی کرد، پایه‌ها در آورده می‌شوند (حدود 2 تا 4 هفته بعد از عمل).

بیمار پس از عمل به مدت یک هفته باید از بانداژ یا پوشش مخصوصی بر روی پاها استفاده کند. معمولا بخیه‌ها بعد از 10 تا 14 روز کشیده ‌می‌شوند. با این حال، اگر جراح از نخ‌ بخیه که جذب می‌شوند استفاده کند، نیازی به کشیدن بخیه‌ها نیست.

پیشگیری


در برخی موارد، انگشت چنگالی در اثر استفاده از کفش نامناسب ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود کفش‌های مناسبی که انگشتان را جمع نکند و پاشنه کوتاهی داشته باشد، بپوشید. اگر انگشت چنگالی در اثر عوامل دیگر ایجاد شده باشد، با درمان عامل مورد نظر می‌توان از ایجاد انگشت چنگالی جلوگیری کرد.

افراد مبتلا به دیابت باید به طور منظم برای معاینه پاها به یک متخصص مجرب مراجعه کنند. اگر در پا میخچه یا پینه‌ای هست که احتمال پیشرفت آن باشد، باید درمان شود تا از ایجاد زخم‌های پا جلوگیری شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *