علت اینکه دو انگشت آخر دست من به دنبال ضربه به آرنج خم نمی شوند و حس ندارد، چیست؟

اینجانب جوانی 20 ساله چند روز پیش بعد از بازی می خواستم تور والیبال را باز کنم که ناگهان آچار به آرنج دست بنده اصابت کرد و بعد از آن ماجرا دو انگشت آخر دست راستم راست نمی شوند و حس ندارند (انگشت کوچک و کناری اش ). در ضمن چون این دو انگشت من راست نمی شوند نوشتن و در دست گرفتن چیزی برایم مشکل است. از شما خواهش دارم کمکم کنید تا زودتر به شرایط قبلی باز گردم.

ضربه به آرنج و بدنبال آن مشکل در انگشت کوچک دست نشانه آسیب عصب اولنار است.

عصب اولنار از پشت برجستگی داخلی آرنج که به آن اپی کندیل داخلی آرنج میگویند عبور کرده و پس از عبور از ساعد عهده دار حس انگشت کوچک و انگشت انگشتری و حرکات این دو انگشت میشود. اگر با انگشت تورفتگی را که در پشت برجستگی داخلی آرنج است لمس کنیم با کمی دقت میتوانیم عصب اولنار را در آنجا لمس کنیم. با کمی فشار به این عصب متوجه میشویم که انگشت کوچک دست ما حال برق گرفتگی پیدا میکند.

ضربه به آرنج میتواند موجب آسیب این عصب شده و این آسیب موجب فلج شدن آن میگردد. فلج شدن عصب هم موجب میشود حس و حرکت دو انگشت کوچک دست دچار اختلال شوند.

خوشبختانه این آسیب ها در غالب اوقات موقتی و قابل برگشت هستند. معمولا بعد از مدتی عصب خودبخود بهبود یافته و کارآیی خود را بدست میاورد. این مدت بسته به شدت ضربه متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه ممکن است بطول انجامد. بیمار باید صبر کند تا بهبودی بتدریج ایجاد شود.

در این مدت صبر کردن بیمار باید با دست سالم خود مرتبا انگشتان فلج شده را خم و راست کند تا این انگشتان دچار خشکی نشوند. همچنین بیمار باید مراقب باشد انگشتانش نزدیک اجسام تیز یا داغ قرار نگیرند چون بدون آگاه شدن ممکن است پوست انگشت زخم شده یا بسوزد و بیمار درد آن را حس نمیکند.

تحریک الکتریکی عضلات کف دست به توسط فیزیوتراپ در این مدت مفید است. هدف از این کار حفظ قدرت عضلات فلج شده است تا وقتی که عصب بهبود یافت عضله ضعیف نشده باشد و بتواند به فرامین آن جواب دهد. ممکن است مصرف ویتامین بی بتواند به تسریع بازگشت عصب کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *