برای درمان آب آوردن زانو چه کنم؟

خانمی 26 ساله هستم که 3 سال پیش هنگام پایین آمدن از پله دردی در زانو حس کردم (مثل پیچ خوردن) بعد از آن زانوی من ورم کرد و دیگر نتوانستم راه بروم درد خیلی شدیدی داشتم. زانوم شدیدا آب آورد. ام آر آی هیچ مشکل فیزیکی نشان نداد. در آزمایش خون هم همه چیز طبیعی بود و روماتیسم نشان نداد. بعد از ۶ -۷ ماه زانوم خوب شد.

حالا بعد از سه سال باز بدون اینکه ضربه بخورد شدیدا آب آورد. آب زانوم را کشیدم و تزریق هم کردم آب زانو را آزمایش دادم جواب این بود که علت تورم ضربه است در صورتیکه این بار زانویم ضریه ندیده بود؟ باز هم آزمایش خون دادم که همه چیز نرمال بود؟

آب آوردن زانو موجب تورم آن میشود. این وضعیت در واقع به علت افزایش مایع مفصلی زانو ایجاد میگردد. مایع مفصلی در حد چند سی سی بطور طبیعی در زانوی همه افراد وجود دارد. این مایع به توسط سلول هایی که بصورت یک لایه، سطح درونی کپسول مفصلی را میپوشانند ترشح میشود. به این لایه سلولی لایه سینوویال میگویند. افزایش ترشح مایع سینوویال معمولا به علت تحریک این سلول ها است. علل متفاوتی مانند عفونت، بیماری های متابولیک یا ضربه میتوانند موجب افزایش ترشح مایع مفصلی و در نتیجه آب آوردن مفصل شوند.

وقتی تورم و آب آوردن زانو بطور ناگهانی و بعد از یک ضربه یا پیچ خوردن زانو ایجاد شود معمولا علت آن آسیب مینیسک است. فشار به منیسک موجب کشیده شدن و در نتیجه تحریک سلول های سینوویال نزدیک آن شده و بدنبال آن زانو زانو ورم میکند.

در این موارد بررسی مایع مفصلی و آزمایشات خونی معمولا طبیعی هستند. گرچه آسیب های منیسک را میتوان در بسیاری اوقات با استفاده از ام آر آی تشخیص داد ولی توانایی این نوع تصویربرداری در تشخیص ضایعات در بسیاری اوقات وابسته به مهارت کسانی است که این تصاویر را تهیه و تفسیر میکنند.

وقتی تورم زانو بدنبال آسیب منیسک ایجاد شده باشد حتی بدون درمان هم معمولا بعد از چند روز تا چند هفته بتدریج فروکش میکند. در این حال اگر آسیب منیسک به درستی درمان نشود در آینده هر بار فشاری به زانو وارد شود کشش بیش از حد بر روی منیسک آسیب دیده میتواند موجب تورم مجدد و آب آوردن دوباره مفصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *