بعد از قطع عضو چه اقداماتی انجام میشود ؟

قطع عضو

علل قطع عضو چیست؟


یک فرد ممکن است یک قطع عضو ناشی از وسیله نقلیه موتوری، تصادف شغلی یا صنعتی یا آسیب جنگی را تجربه کند. آسیب تروماتیک حدود 45 درصد از تمام قطع عضوها را تشکیل می دهد. بخشی از بدن ممکن است در یک تصادف شدید بریده شود یا پاره شود، یا در اثر آسیب له شدن یا سوختگی شدید به حدی آسیب ببیند که نمی توان آن را نجات داد.

اگر تخریب بافت، عفونت یا بیماری بر بخشی از بدن تأثیر بگذارد به نحوی که ترمیم آن غیرممکن باشد یا جان فرد را به خطر بیندازد، ممکن است آن قسمت با قطع عضو جراحی برداشته شود.

تروما یا بیماری که جریان خون را برای مدت طولانی به قسمتی از بدن قطع می کند نیز می تواند باعث مرگ بافت شود که نیاز به قطع عضو دارد. به عنوان مثال سرمازدگی است که می تواند به رگ های خونی انگشتان دست و پا آسیب برساند و در نهایت نیاز به برداشتن آنها دارد.

قطع عضو، دیابت و بیماری های عروقی
حدود 54 درصد از تمام قطع عضوهای جراحی ناشی از عوارض بیماری های عروقی و سایر شرایطی است که بر جریان خون تأثیر می گذارد، مانند دیابت و بیماری شریان محیطی (PAD).

مشکلات مزمن عروقی می تواند منجر به مرگ بافت در انگشتان پا، پاها و پاها شود. از بیمارانی که به دلیل عوارض این بیماری‌ها تحت قطع عضو قرار می‌گیرند، تقریباً نیمی از آنها در طی پنج سال از عمل قطع عضو خواهند مرد.

قطع عضو مرتبط با سرطان
برداشتن دست، پا، بازو یا ساق پا برای جلوگیری از گسترش انواع خاصی از سرطان کمتر از 2 درصد از قطع عضوها را تشکیل می دهد. سرطان هایی مانند سارکوم می توانند بر استخوان و بافت نرم اندام تأثیر بگذارند و اگر سرطان خیلی بزرگ یا تهاجمی برای برداشتن نباشد، اگر عود می کند یا اگر به اعصاب یا رگ های خونی کشیده شود، ممکن است قطع عضو لازم باشد.

سرطان‌های پیشرفته‌ای که قسمت بالایی ساق پا را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند منجر به یک عمل قطع عضو به نام قطع مفصل ران شوند که کل استخوان ران (استخوان ران) را از لگن خارج می‌کند.

قطع عضو برای عفونت شدید
سپسیس شدید سپتی سمی یا مسمومیت خون نیز نامیده می شود. زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مقاوم به دارو بر بدن غلبه کرده و در سراسر جریان خون پخش می شوند. سپسیس می تواند جریان خون را تحت تاثیر قرار دهد و باعث مرگ بافت به خصوص در انگشتان پا، انگشتان دست، دست ها و پاها شود. اگر داروهای آنتی بیوتیکی نتوانند عفونت را کنترل کنند، سپسیس شدید می تواند کشنده باشد.

یکی از علل سپسیس، باکتری مننگوکوک است که باعث شکل جدی مننژیت می شود – التهاب پوشش های مغز و نخاع. استافیلوکوکوس اوره‌های مقاوم به متی سیلین (MRSA) که همچنین یک باکتری است، می‌تواند باعث بیماری شدیدی به نام عفونت بافت نرم نکروزان یا فاسیایت شود. برای این عفونت‌ها و سایر عفونت‌های خطرناک که در قسمتی از بدن رخ می‌دهد که بیمار می‌تواند بدون آن زنده بماند، ممکن است برای نجات جان فرد، قطع عضو ضروری باشد.

اقدامات بعد از قطع عضو

معمولا حدود سه الی شش ماه پس از آمپوتاسیون (قطع عضو ) ،فرد قطع عضو ،کاندید دریافت پروتز اولیه میشود.در این زمان بیشتر التهابات جراحی فروکش کرده و عضو باقی مانده حالت استوانه به خود گرفته است ،زخم ها هم بهبود یافته اند.
فرد قطع عضو ،باید حتما پروتز اولیه را استفاده نمایدتا ورم عضو باقی مانده اش از بین برود.این پروتز باید برای چند هفته یا چند ماه ،تحت نظز کارشناس مربوطه ،توسط فرد مورد استفاده قرار گیرد.فرد قطع عضو باید با این پروتز بتواند تمرینات مختلفی از جمله حفظ تعادل ،راه رفتن ،و ایستادن را با تمرکز و حوصله کافی فرا گیرد.
پس از آنکه فرد ،با پروتز اولیه اش ،تمرینات اولیه را انجام داد و تورم و درد عضو باقی مانده کاهش یافت ،کارشناس میتواند برای ساخت پروتز نهایی اقدام نماید.
انتخاب اجزای پروتز به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:
سن ،جنس ،شغل ،سطح فعالیت ،شرایط اقتصادی ،شرایط جغرافیایی ،محل سکونت ،و …………
کارشناس با توجه به در نظر گرفتن هر یک از موارد بالا ،پروتز نهایی را برای فرد میسازد.زمانی که فرد قطع عضو ،پروتز را دریافت می کند،باید تمرینات مختلفی از جمله ،حفظ تعادل و تحمل وزن را انجام دهد .(ین گونه تمرینات توسط کارشناس به بیمار آموزش داده می شود).
افراد قطع عضوی که کهولت سن دارند و یا سطح تعادلشان پایین است و یا در پای مقابلشان احساس درد دارند ،نمی توانند پروتز را به تنهایی استفاده نمایند.این افرادباید از وسائل کمکی مانند عصا کمک بگیرند.ارتفاع عصا توسط کازشناس مربوطه تعیین و تنظیم میشود و روش صحیح استفاده از آن آموزش داده میشود..

جهت مشاوره و خرید با طب دائم با شماره زیر تماس بفرمایید .

شماره تماس : 09046285161

اینستاگرام : teb daem

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش کوچه 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *