عریف دقیق شکستگی

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان به چه معنا هست

شکستگی استخوان از جمله مهمترین آسیب های بدن است که معمولا بدنبال ضربه وارده به آن ایجاد میشود. هر گونه تغییر شکل استخوان بدنبال ضربه، شکستگی نامیده میشود. به زبان دیگر اگر نیرویی که به استخوان وارد میشود بیش از حد تحمل آن بوده و بتواند شکل استخوان را تغییر دهد میگوییم شکستگی ایجاد شده است.

این تغییر شکل همیشه به شکل سنتی که در ذهن شکل گرفته نیست و ممکن است به اشکال متفاوتی ظاهر شده و با شدت و ضعف همراه باشد.

  • گاهی شکستگی بسیار واضح است. در این حال ضربه موجب میشود استخوان به دو و یا حتی چند تکه کاملا جدا از هم تبدیل شود.
  • گاهی شدت ضربه وارده به حدی است که موجب خرد شدن استخوان میشود.
  • گاهی هم ممکن است شدت ضربه کمتر بوده و فقط یک ترک مویی در استخوان ایجاد کند.

پس با اینکه نام شکستگی طیف وسیعی از حالات را در بر میگیرد با این حال مشخصه مشترک تمامی آنها در این نکته است که بر اثر نیرویی که به استخوان وارد شده، تداوم توده استخوانی در طول آن به هم خورده و شکل استخوان تغییر کرده است.

شکستگی استخوان دقیقا به چه معنا است. تعریف دقیق شکستگی

قدرت و سختی استخوان های بدن با هم متفاوت بوده و رفتار آنها در برابر نیروهای وارده فرق میکند.

  • استخوان های ران و ساق (که در دسته استخوان های کورتیکال Cortical قرار میگیرند) چون تحت فشار وزن بدن هستند بسیار قوی و محکم بوده و تحمل زیادی نسبت به فشار هایی دارند که در طول محور به آنها وارد میشود ولی در مقابل نیروهایی که موجب خم شدن یا پیچش استخوان میشوند تحمل کمتری دارند.
  • استخوان های اسفنجی مانند استخوان های مهره تحمل کمتری نسبت به فشار دارند.
  • استخوان بچه ها قدرت ارتجاعی بیشتری نسبت به بالغین داشته و کمتر شکسته میشود و در صورت شکسته شدن هم شکل آن متفاوت است.

دانستن این نکته بسیار مهم است که همراه با شکسته شدن استخوان آسیب های دیگری هم به بافت های نزدیک به آن (مانند عضله، عصب، عروق، عضله، پوست و …) وارد میشود که گاهی اوقات شدت آن کم و گاهی زیاد است و در مواردی اهمیت این آسیب ها از خود شکستگی بیشتر است.

انواع شکستگی استخوان به لحاظ نوع نیروی وارده و شکل آن

  •  شکستگی بسته Closed fracture

 زمانی که شکستگی در داخل پوست اتفاق افتاده و پوست پاره نشود این نوع شکستگی را شکستگی بسته می گویند که می تواند انواع مختلفی داشته باشد.

  •  شکستگی باز Open fracture

در این نوع شکستگی با پارگی پوست می تواند استخوان شکسته از پوست بیرون زده و احتمال عفونت وجود دارد.

  • شکستگی بدون جابجایی Stable fracture

در این نوع شکستگی خط شکستگی بدون جابجایی در گرافی دیده می شود که نیازی به جا انداختن ندارد.

  • شکستگی با جابجایی و یا ترکیبی comminuted fracture
  • شکستگی آولژن Avulsion fracture

در این نوع شکستگی لیگامان یا رباط قطعه استخوان را همراه کشش با خود میکند. به عبارت دیگر قطعه استخوان همراه با دچار شکستگی می‌شود و جدا می‌شود اکثر این شکستگی ها به علت جابجایی نیاز به جراحی پیدا خواهند نمود. مانند شکستگی سر متاتارس پنج که عضلات فیبولاریس به آن اتصال دارند.

  • شکستگی ترک خوردگی hairline fracture

همانطور که از نام آن پیداست که تشخیص آن سخت بوده و بدون جابجایی میباشد.

  • شکستگی داخل مفصلی Intra-articular fracture

همانطور که از نامش پیداست این نوع شکستگی در مواردی که خط شکستگی داخل مفصل امتداد پیدا می کند به وجود می آید و در این نوع شکستگی احتمال  در مفصل وجود دارد.

  • شکستگی پاتولوژیک Pathological fracture

در این نوع شکستگی نیروی وارده به علت ضعف ساختار استخوانی می تواند منجر به شکستگی شود که در بافت نرمال باعث شکستگی نمی‌شود مانند مواردی که پوکی استخوان وجود داشته و یا توده های توموری در استخوان وجود دارد.

  • شکستگی استرسی Stress fracture

در این نوع شکستگی که بیشتر در ورزشکاران دیده می شود در نتیجه نیروهای کم و با تکرار زیاد به وجود می آید مانند دوندگان و یا ورزشکارانی که فرصت ترمیم را در بافت استخوانی نمی‌دهند در این نوع شکستگی ممکن است در مراحل اولیه در رادیولوژی علائم شکستگی مشاهده نگردد ولی پس از آن با درد و ناتوانی حرکتی همراه بوده و در صورت ادامه می تواند به صورت ناحیه آسیب دیده در رادیولوژی مشخص گردد. این نوع شکستگی در استخوان ‌هایی مانند درشت نی Tibia و نازک نی Fibula دیده می شود.

  • شکستگی Torus or buckle fracture

در این نوع شکستگی عملاً بافت استخوانی تغییر شکل داده ولی خط شکسته وجود ندارد مانند تغییر شکل استخوانی در کودکان که دردناک بوده ولی خط شکستگی ندارد.

  • شکستگی چوب تر Greenstick fracture

در این نوع شکستگی که بیشتر در سنین کودکی و دوران رشد دیده می شود شکستگی کامل نبوده و می تواند دو ناحیه از هم جدا نشده باشد.

  • شکستگی عرضی Transverse fracture

در این نوع شکستگی در خط عرضی استخوان اتفاق می افتد که بدون جابجایی می باشد.

  • شکستگی مارپیچی یا اسپیرال Spiral fracture

مکانیسم این نوع شکستگی پیچش در تنه استخوان می باشد که باعث شکستگی مارپیچی یا اسپیرال میشود مانند اسکی بازان ای که در برف فرو می رود و در ترمیم استخوان درشت نی شکستگی مارپیچی به وجود می آید.

  • شکستگی مایل Oblique fracture

در این نوع شکستگی خط شکستگی مایل بود و دو قطعه از هم جدا می شود.

  • شکستگی فشاری یا کمپرسیو Compressive fracture

در این نوع شکستگی در اثر نیروی عمودی وارده استخوان در هم فرو می رود. این نوع شکستگی در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و در تنه مهره ها دیده می شود.

تشخیص شکستگی

تشخیص می تواند در مراحل اولیه شامل:

  1. سوال در مورد نحوه مکانیسم آسیب
  2. معاینه بالینی
  3. رادیولوژی
  4. ام آر آی
  5. سی تی اسکن

باشد.

درمان شکستگی

درمان شکستگی بسته به:

  • نوع شکستگی
  • سن 
  • شرایط عمومی
  •  سابقه پزشکی 

مرتبط می باشد. همچنین داشتن تحمل مناسب بدنی و شرایط عملکرد فیزیکی در بیمار نقش تعیین کننده را خواهد داشت. هدف از داروها در این دوره افزایش تحمل بیمار و کنترل درد می باشد. توجه به این نکته ضروری است که بعضی از داروهای ضد درد و التهاب می توانند فرایند تقویم را به تعویق بیاندازند لذا لازم است در حد امکان از داروهایی که این این حالت را ایجاد می نمایند پرهیز نمود.

درمان در مواردی که نیاز به جراحی وجود نداشته باشد شامل تراکشن و آتل یا گچ گیری از چهار هفته تا هشت هفته و یا بیشتر و در موارد شدید تر نیاز به جراحی وجود خواهد داشت.

پیشگیری از شکستگی ها

استفاده از تغذیه صحیح و همچنین نور مستقیم آفتاب در بدن و فعالیت ورزشی منظم و داشتن تعادل هورمونی در هورمون هایی که می توانند به استحکام استخوان ها کمک نمایند می توانند در جلوگیری از شکستگی نقش موثری را ایفا نمایند.

شکستگی در خانمهای یائسه Menopause

با توجه به اینکه هورمون استروژن در خانم های یائسه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و این هورمون نقش موثری در تنظیم میزان کلسیم در بافت استخوانی را ایفا می نماید لذا این گونه بیماران می‌توانند با تعادل هورمونی و فعالیت ورزشی منظم و استفاده از نور آفتاب و همچنین استفاده از رژیم های غذایی مناسب نقش موثری در جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی ها ایفا نمایند. همچنین توصیه می شود که استفاده الکل و یا سیگار کشیدن را به حداقل برساند. در مواردی که نیاز به داروها و یا مکمل های تغذیه ای باشد می تواند از متخصصین زنان یا ارتوپدی مشورت بگیرند.

طبق تحقیقات اخیر استفاده از میدانهای مغناطیسی یا مگنت درفیزیوتراپی  نقش بسیار موثری  در جلوگیری از شکستگی و یا ترمیم شکستگی ایفا نموده است. میدان مغناطیس با تحت تاثیر قرار دادن سلول‌های استخوان‌ساز باعث افزایش فعالیت آن‌ها شده و به خصوص در افرادی که احتمال شکستگی در آنها وجود دارد و یا شکستگی در آنها به تعویق افتاده است می تواند کمک بسیار موثری را بنماید.

جهت مشاوره و خرید با طب دائم با شماره زیر تماس بفرمایید .

شماره تماس : 09046285161

اینستاگرام : teb daem

ادرس : شیراز بلوار کریم خان زند نبش کوچه 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *