تعویض مفصل لگن در شیراز

بهترین پزشکان جراحی تعویض مفصل لگن در شیراز

جراحی تعویض مفصل

یکی از جراحی های ارتوپدی، جراحی تعویض مفصل است که به طور معمول در این جراحی، مفصل مصنوعی جایگزین مفصل آسیب دیده می شود.

در حقیقت مفصل مصنوعی همانند یک مفصل طبیعی می تواند فعالیت داشته باشد و به طور معمول مفاصل ران، زانو و شانه از مفاصلی هستند که تحت این جراحی قرار می گیرند.

گاهی اوقات مفاصل بدن در اثر آرتروز، شکستگی و سایر شرایط دچار آسیب دیدگی می شود، که معمولا در چنین شرایطی فرد درد زیادی را متحمل می شود، در این صورت انجام جراحی تعویض مفصل توصیه می شود.

در ابتدا زمانی که بیمار دچار چنین آسیب های شده باشد، درمان های غیر جراحی همچون فیزیوتراپی، تغییر در برخی فعالیت های روزانه به منظور تسکین درد و بهبود دامنه حرکتی و بازگشت به زمان سابق انجام می گردد. اما در صورتی که چنین درمان هایی در بهبود مشکل بیمار موثر نباشد، در این زمان انجام جراحی تعویض مفصل به فرد توصیه می شود.

اقدامات قبل از جراحی تعویض مفصل

عواملی که بایستی قبل از انجام عمل جراحی تعویض مفصل رعایت شود عبارت است از:

انجام آزمایشات و معاینات پزشکی

یکی از مهمترین عوامل که قبل از جراحی تعویض مفصل می بایست مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت فیزیکی بیمار است. به طور مثال انجام آزمایشات و نوار قلب از موارد مهمی است که می بایست انجام شود.

پرهیز از استعمال دخانیات

استعمال دخانیات و سیگار از عواملی است که بر روی جریان خون تاثیر گذاشته و موجب به تاخیر افتادن روند بهبودی می شود.

رعایت رژیم غذایی متعادل

یکی دیگر از مهمترین عوامل دیگر که در نتیجه جراحی و پیشگیری از بروز عوارض کمک می نمایید، کنترل وزن و نگه داشتن وزن در حد متعادل می باشد. همچنین داشتن رژیم غذایی به منظور کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی از عواملی است که می تواند از فشار وارد شدن به مفصل پیشگیری نمایید.

پرهیز از مشروبات الکلی

مصرف الکل و مشرولات الکلی از مواردی است که بایستی قبل از عمل جراحی تعویض مفصل به مدت 48 ساعت قطع شود.

انجام فعالیت های ورزشی

انجام فعالیت های ورزشی و رعایت رژیم غذایی مناسب قبل از جراحی می تواند فرد را برای جراحی آماده کند. اما لازم است بدانید که، نوع فعالیت ها و تمرینات ورزشی که می توانید انجام دهید را بهتر است با متخصص ارتوپدی مشورت نمایید.

مصرف دارو

یکی از عواملی که در نتیجه جراحی تاثیر می گذارد مصرف برخی از داروها می باشد. قابل توجه است که در صورت مصرف هر نوع دارویی پزشک خود را مطلع سازید تا در صورت لزوم آن دارو جایگزین شده و یا به طور موقت قطع گردد.

سوابق بیماری

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روند جراحی و بهبود بیماری ابتلا به برخی از بیماری ها می باشد، در صورتی که به هر نوع بیماری همچون سرماخوردگی، تب و سایر بیماری ها مبتلا هستید، بهتر است یک هفته قبل از جراحی، جراح ارتوپدی خود را مطلع سازید.

آمادگی قبل از جراحی در 24 ساعت آخر

یکی از مواردی که یک روز قبل از جراحی بایستی رعایت نمایید، استحمام کردن به منظور کاهش احتمال بروز عفونت می باشد. همچنین قبل از جراحی نیازی به شیو کردن ناحیه جراحی نخواهد بود، زیرا این امر در صورت نیاز در اتاق عمل انجام می شود. لازم به ذکر است، شب قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن اجتناب ورزید.

همراه داشتن وسایل مورد نیاز روز جراحی و همراه بودن با یکی از اعضای خانواده یا دوستان، همچنین نداشتن آرایش و لاک ناخن از مواردی است که در لحظه جراحی بایستی به آن دقت شود.

مشاوره قبل از جراحی تعویض مفصصل با جراح ارتوپدی

از مهمترین مراحل جراحی انجام مشاوره پزشکی با جراح ارتوپدی است، در حقیقت جلسه مشاوره پزشکی کمک می نمایید تا شرح حالی از وضعیت جسمانی خود را در اختیار پزشک قرار دهیم. که این عوامل عبارت است از:

  • مصرف داروها و ویتامین ها
  • سابقه جراحی و بیماری خاص
  • داشتن هر نوع حساسیت و یا آلرژی
  • پرسیدن سوالات خود از پزشک در خصوص نحوه جراحی و مسائل مرتبط با آن همچون: خطرات و دوره نقاهت، مراقبت های قبل و بعد، انجام تست های پزشکی قبل و بعد از جراحی و …

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل

انجام جراحی تعویض مفصل با بیهوشی عمومی و بی حسی صورت می گیرد. مدت زمان انجام این جراحی چند ساعت به طول خواهد انجامید، معمولا در طول جراحی ناحیه آسیب دیده مفصل برداشته شده و مفصل مصنوعی جایگزین آن می شود. اما لازم است بدانید که در چنین وضعیتی شکل، حرکت و عملکرد مفصل به طور کامل حفظ خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل

دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل بسیار کوتاه می باشد، اما برای سپری کردن این دوران لازم است نکاتی رعایت شود، که عبارت است از:

مصرف داروهای تجویز شده توسط متخصص ارتوپدی یکی از مهمترین عواملی است که می بایست رعایت شود. رانندگی پس از جراحی بهتر است صورت نگیرد و به یک فرد دیگر سپرده شود.

همچنین سعی نمایید تا وسایل مورد نیاز خود را در مکان های قابل دسترس بگذارید و از خم شدن ها و کش آمدن های بیش از حد خودداری نمایید.

در زمان استحمام از ایستادن بپرهیزید و سعی نمایید بر روی صندلی بنشینید.

راه رفتن پس از جراحی بهتر است با کمک یک واکر یا عصا صورت گیرد.

نتایج جراحی تعویض مفصل

در حقیقت هدف از جراحی تعویض مفصل بهبود عملکرد مفصل و تسکین درد می باشد. اکثریت افرادی که تحت انجام این جراحی قرار می گیرند از روند جراحی رضایت دارند و این جراحی مزیت های دارد که می تواند سبب برطرف شدن درد و تقویت عضلات مفصل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *