بیماری ام اس درمان دارد؟

بیماری ام اس درمان دارد؟

بیماری ام اس درمان دارد؟

متاسفانه تاکنون هیچ درمانی برای مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس وجود ندارد. هر روش درمانی معمولاً بر تسریع بهبودی پس از حملات، کند کردن پیشرفت بیماری و مدیریت علائم ام اس متمرکز است. برخی از افراد چنان علائم خفیفی دارند که نیازی به درمان ندارند و نخواهند داشت.
در سال‌های اخیر، داروهای جدیدی برای کمک به کند کردن پیشرفت بیماری و تسکین علائم در دسترس قرار گرفته‌اند.

بیماری ام اس چیست ؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری غیرقابل پیش بینی سیستم عصبی مرکزی است که جریان اطلاعات را در داخل مغز و بین مغز و بدن مختل می کند.

علت دقیق ام اس ناشناخته است، اما ما می دانیم که چیزی سیستم ایمنی را تحریک می کند تا به مغز و نخاع حمله کند. آسیب حاصله به میلین، سیم عایق لایه محافظ مانند رشته های عصبی، سیگنال های ورودی و خروجی مغز را مختل می کند. این قطع سیگنال های ارتباطی باعث علائم غیرقابل پیش بینی مانند بی حسی، گزگز، تغییرات خلقی، مشکلات حافظه، درد، خستگی، کوری و یا فلج می شود. تجربه همه افراد از MS متفاوت است و این آسیب ها ممکن است موقت یا طولانی مدت باشند.

ام اس 4 مرحله دارد. سندرم جدا شده بالینی (CIS) این اولین قسمت از علائم ناشی از التهاب و آسیب به پوشش میلین روی اعصاب در مغز یا نخاع است- ام اس عود کننده- فروکش کننده (RRMS) – ام اس پیشرونده ثانویه (SPMS) – ام اس پیش رونده اولیه (PPMS)

معمولا اولین علائم ام اس چیست؟

ام اس معمولا از کجا شروع می شود؟ نوریت بینایی یا التهاب عصب بینایی معمولاً شایع‌ترین علامت اولیه است. ممکن است درد چشم، تاری دید و سردرد را تجربه کنید.

علائم اولیه مولتیپل اسکلروزیس (MS) عبارتند از:

  • مشکلات بینایی
  • سوزن سوزن شدن و بی حسی
  • درد و اسپاسم
  • ضعف یا خستگی
  • مشکلات تعادل یا سرگیجه
  • مشکلات مثانه
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات شناختی

امید به زندگی کسی که ام اس دارد چقدر است؟

معمولاً میانگین طول عمر 25 تا 35 سال پس از تشخیص ام اس بیان می شود. برخی از شایع ترین علل مرگ و میر بخاطر خود بیماری به صورت مستقیم نیست بلکه در بیماران ام اس، عوارض ثانویه ناشی از بی حرکتی، عفونت مزمن دستگاه ادراری، اختلال در بلع و تنفس عامل کوتاه شدن عمر و مرگ است.

ام اس در بیشتر موارد یک بیماری کشنده نیست و اکثر افراد مبتلا به ام اس امید به زندگی نزدیک به نرمال دارند. اما از آنجایی که این بیماری در افراد مختلف بسیار متفاوت است، پیش بینی اینکه آیا وضعیت آنها بدتر می شود یا بهبود می یابد برای پزشکان دشوار است.

چگونه ام اس تشخیص داده می شود؟

آزمایش خاصی برای ام اس وجود ندارد. در عوض، تشخیص مولتیپل اسکلروزیس اغلب به رد سایر شرایطی که ممکن است علائم و نشانه‌های مشابهی را ایجاد کنند، متکی است که به عنوان تشخیص افتراقی شناخته می‌شود. پزشک شما احتمالاً با یک تاریخچه پزشکی و معاینه کامل شروع می کند.

آیا ام آر آی می تواند ام اس را تشخیص دهد؟ تصویربرداریMRI به تنها مفیدترین آزمایش برای تشخیص ام اس تبدیل شده است. MRI به تغییرات مغزی که در ام اس دیده می شود حساس است. به طور کلاسیک، MRI ضایعاتی را در ماده سفید در عمق مغز در نزدیکی فضاهای مایع مغز (بطن ها) نشان می دهد.

درد ام اس شبیه چیست؟

درد نوروپاتیک از «مدار کوتاه» اعصابی که سیگنال‌ها را از مغز به بدن می‌رسانند به دلیل آسیب ناشی از ام‌اس اتفاق می‌افتد. این دردها مانند احساس سوزش، چاقو زدن، تیز و تیر کشیدن است. در ام اس می توانید درد حاد نوروپاتیک و درد نوروپاتیک مزمن را تجربه کنید.

آیا کمردرد از علائم ام اس است؟ ام اس این میلین را از بین می برد و رشته های عصبی شما را در معرض دید قرار می دهد. رشته های عصبی محافظت نشده به خوبی اعصاب محافظت شده کار نمی کنند. این می تواند بسیاری از نواحی و عملکردهای بدن شما از جمله حرکت، بینایی و عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار دهد. کمردرد یکی از علائم متعدد مرتبط با ام اس است.

آیا استرس می تواند باعث ام اس شود؟

مدت هاست که قرار گرفتن در معرض استرس به عنوان عاملی که می تواند ام اس را تشدید کند مشکوک بوده است. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد در میان افرادی که مبتلا به ام اس تشخیص داده شده اند، رویدادهای استرس زا در زندگی با افزایش قابل توجهی در خطر تشدید ام اس در هفته ها یا ماه های پس از شروع عامل استرس زا مرتبط است.

مشکلاتی که ام اس در زنان و مردان به وجود می آورد:

مشکلات بینایی:

برای بسیاری از افراد، مشکل بینایی اولین علامت قابل توجه ام اس است. سه مشکل بینایی که معمولاً رخ می‌دهند عبارتند از: نوریت بینایی، که می‌تواند باعث ایجاد نقاط کور و درد چشم شود.
نوریت بینایی اولین علامتی است که آنها تجربه می کنند.

بی حسی:

بی حسی در صورت، بدن، بازوها یا پاها یکی دیگر از علائم شایع ام اس است. اغلب یکی از اولین علائم این بیماری است.بی حسی می تواند از خفیف تا شدید باشد که در فعالیت های روزمره مانند نگه داشتن اشیا و راه رفتن اختلال ایجاد کند.حدود 80 درصد از افراد مبتلا به ام اس در قسمتی از بدن خود بی حسی یا گزگز را تجربه می کنند.

خستگی:

حدود 80 درصد از افراد مبتلا به ام اس دچار خستگی یا خستگی غیر قابل توضیح می شوند.گاهی اوقات، علت خستگی به یکی دیگر از علائم ام اس مربوط می شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به اختلال عملکرد مثانه ممکن است خواب ناکافی داشته باشند زیرا باید در طول شب برای رفتن به دستشویی بیدار شوند.

افراد مبتلا به ام اس که اسپاسم عضلانی شبانه دارند نیز ممکن است خوب نخوابند و در طول روز احساس خستگی کنند. ام اس همچنین می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد که می تواند باعث خستگی شود.

نوع دیگری از خستگی که به نظر می رسد منحصر به ام اس باشد، سستی نام دارد. فردی ممکن است دچار سستی شود اگر خستگی او:

  • معمولا هر روز رخ می دهد
  • ‏روزها بدتر می شود‏
  • ‏در صبح اتفاق می افتد، حتی پس از خواب خوب شب‏
  • ‏با گرما یا رطوبت‏ بدتر می شود
  • ‏با فعالیت روزانه‏ تداخل دارد

مشکلات مثانه:

مشکلات مثانه حداقل 80 درصد افراد مبتلا به ام اس را تحت تاثیر قرار می دهد. این مسائل زمانی اتفاق می‌افتد که اسکار روی اعصاب باعث اختلال در سیگنال‌های عصبی می‌شود که برای عملکرد اسفنکترهای ادراری و مثانه ضروری است.

ام اس می تواند نگه داشتن ادرار را برای مثانه دشوار کند و ممکن است مقدار ذخیره ادرار را کاهش دهد و علائمی مانند:

  • تکرر ادرار
  • ناتوانی در تخلیه مثانه
  • ناتوانی در نگه داشتن ادرار

مشکلات روده:

بسیاری از افراد مبتلا به ام اس مشکلات روده را تجربه می کنند، مانند: یبوست اسهال و از دست دادن کنترل روده

مشکلات روده می تواند سایر علائم ام اس را بدتر کند – به خصوص مشکلات مثانه، سفتی ماهیچه ها و اسپاسم غیر ارادی عضلانی.

برخی از محققان بر این باورند که افراد مبتلا به ام اس در کنترل روده خود به دلیل آسیب عصبی ناشی از این بیماری مشکل دارند. افراد مبتلا به ام اس ممکن است هنگام یبوست در کنترل روده های خود دچار مشکل شوند.

درد:

برخی تحقیقات نشان می دهد که 55 درصد از افراد مبتلا به ام اس درد بالینی قابل توجهی را تجربه می کنند، در حالی که 48 درصد با درد مزمن زندگی می کنند. بر اساس یک مطالعه در سال 2020، زنان مبتلا به ام اس ممکن است بیشتر از مردان درد را به عنوان علامت این بیماری تجربه کنند.

برخی از علائم درد حاد مرتبط با ام اس عبارتند از: نورالژی سه قلو، که یک درد خنجری در صورت است که افراد ممکن است آن را با درد دندان اشتباه بگیرند.

ستون فقرات، معمولاً پس از خم شدن به جلو که یک احساس چاقوکشی، فشردن، دردناک یا سوزش در اطراف تنه یا در پاها، پاها یا بازوها را توصیف می کند و همچنین سوزن سوزن شدن.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *