گردن درد پس از خواب

گردن درد پس از خواب | علت و درمان

یکی از دلایل رایج گردن درد پس از خواب هنگامی است که روی شکم می‌خوابید، ممکن است ساعت‌ها گردنتان به یک طرف بچرخد. این می تواند ماهیچه های گردن شما را تحت فشار قرار دهد و باعث درد و سفت شدن آنها در صبح شود. همچنین می تواند به کمر شما فشار وارد کند، به خصوص اگر روی تشک بدون نرم زیاد بخوابید.

در بیشتر موارد، گردن درد نتیجه وضعیت خواب شما، نوع بالشی است که استفاده می کنید یا سایر مشکلات خواب. اکثر این موارد را می توان اصلاح کرد در ادامه با مجله طب دائم همراه باشید.

علت درد گردن هنگام بیدار شدن چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که مشکلات خواب ممکن است ریشه تا 5 درصد از موارد جدید درد مزمن باشد. بسیاری از این عوامل قابل کنترل هستند، به این معنی که با ایجاد برخی تغییرات ممکن است بتوانید درد گردن خود و سایر انواع درد را نیز کاهش دهید.

1- وضعیت خوابیدن شما

وقتی روی شکم می‌خوابید، ممکن است ساعت‌ها گردنتان به یک طرف بپیچد. این می تواند ماهیچه های گردن شما را تحت فشار قرار دهد و باعث درد و سفت شدن آنها در صبح شود.خوابیدن روی شکم نیز می تواند به کمر شما فشار وارد کند، به خصوص اگر روی تشک بدون تکیه گاه بخوابید. این می تواند باعث فرو رفتن شکم شما در تخت شود که می تواند به ستون فقرات و عضلات پشت شما فشار وارد کند.

وضعیت خوابیدن شما

2- جنس بالش شما

انتخاب بالش مناسب کلید داشتن گردنی سالم و بدون درد است. بالشی که به درستی از سر و گردن شما حمایت نمی کند می تواند در عضلات گردن شما تنش ایجاد کند و باعث درد گردن شود.سعی شود که از بالش های طبی و فوم استفاده شود که تکیه گاه باشد. بالش های نرم باعث گردن درد می شود.

3- حرکت ناگهانی گردن

حرکات ناگهانی، مانند نشستن سریع یا پرت کردن اندام در خواب، می تواند عضلات گردن شما را تحت فشار قرار دهد. پرت کردن و چرخاندن هنگام خواب یا تلاش برای خوابیدن نیز می تواند باعث ایجاد تنش و فشار در گردن شما شود.

4-آسیب های قبلی

برخی از انواع آسیب‌ها، مانند ضربه یا آسیب‌های ورزشی، ممکن است همیشه در ابتدا آسیب نباشد. اثرات فیزیکی کامل ممکن است تنها چند روز بعد احساس شود. اگر به گونه ای آسیب دیده اید که ممکن است گردن شما آسیب ببیند، ممکن است با احساس خوب به رختخواب بروید، اما صبح روز بعد با گردن بسیار دردناک و سخت از خواب بیدار شوید.

5-وضعیت نامناسب در طول روز

6-کار بیش از حد طولانی با کامپیوتر، یا تماشای تلویزیون برای مدت طولانی بدون تغییر موقعیت

7-استئوآرتریت در یکی از مفاصل فوقانی ستون فقرات

8-فشار عصب ناشی از فتق دیسک یا خار استخوان در گردن شما

درمان های خانگی برای گردن درد

احتمالاً نیازی به مراجعه به پزشک ندارید، به خصوص اگر علائم دیگری نداشته باشید و برای مدت طولانی گردن درد نداشته باشید. در اینجا برخی از گزینه های خودمراقبتی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت 20 دقیقه روی قسمت دردناک گردن خود قرار دهید. این می تواند به کاهش التهاب در عضلات گردن شما کمک کند.

اگر برای یک روز یا بیشتر درد داشتید، هر بار 20 دقیقه یک کیسه حرارتی روی ناحیه درد قرار دهید. این می تواند به تسکین و شل شدن عضلات کمک کند.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol) را امتحان کنید.

برخی ورزش های ملایم مانند پیاده روی یا یوگا انجام دهید. این می تواند به حفظ جریان خون در گردن شما کمک کند. حرکت را به طور کلی متوقف نکنید. حرکت نکردن می تواند باعث سفت شدن عضلات شما شود.

ورزش هایی برای تقویت گردن

چند تمرین ساده می‌تواند به قوی نگه داشتن عضلات گردن شما کمک کند، که ممکن است خطر بیدار شدن با درد در گردن را کاهش دهد.

حرکات کششی گردن

انجام حرکت های ورزشی باعث می شود درد گردن شما بهبود پیدا کند.

حرکات کششی گردن

چه موقع برای گردن درد به دکتر مراجعه کنیم؟

گردن درد اغلب به خودی خود بهبود می یابد. اگر درد گردن شما پس از چند روز خودمراقبتی بهتر نشد، یا اگر درد بدتر شد، به پزشک خود مراجعه کنید تا علت دردتان را پیدا کنید.

در صورت داشتن گردن درد و هر یک از علائم زیر، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • سردرد
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • احساس وجود یک توده در گردن شما یا غدد متورم
  • مشکل در بلع
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام شما
  • درد که به بازوها یا پاها گسترش می یابد
  • مشکلات مثانه یا روده

نحوه صحیح خوابیدن برای گردن درد

نحوه صحیح خوابیدن طبق تصویر زیر است :

نحوه صحیح خوابیدن برای گردن درد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *