تعویض مفصل زانو در شیراز

تعویض مفصل زانو در شیراز 1401

تعویض مفصل زانو در شیراز که یکی اولین قطب های پزشکی ایران محسوب می گردد سالانه هزاران بیمار را جذب این شهر می کند.

در این پست قصد داریم راهنمای کاملی از تعویض مفصل زانو در شیراز را برای شما ارائه دهیم. با پزشکی طب دائم همراه باشید.

?تعویض مفصل زانو چیست؟

جراحی تعویض مفصل زانو – که به عنوان آرتروپلاستی زانو (ARTH-row-plas-ee) نیز شناخته می شود – می تواند به تسکین درد و بازگرداندن عملکرد مفاصل زانو به شدت بیمار کمک کند. این روش شامل بریدن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران، ساق پا و کاسه زانو و جایگزینی آن با یک مفصل مصنوعی (پروتز) ساخته شده از آلیاژهای فلزی، پلاستیک و پلیمرهای درجه یک است.

مدت زمان تعویض مفصل زانو در شیراز چقدر است؟

جراحی کامل تعویض مفصل زانو معمولاً حدود 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد، اما باید انتظار داشته باشید که بیش از دو ساعت در اتاق عمل باشید. فیزیوتراپی ظرف 24 ساعت پس از جراحی می تواند آغاز شود.

?هزینه تعویض مفصل زانو در شیراز چند است؟

هزینه تعویض مفصل زانو در شیراز بسته به نوع بیمه ، دستمزد جراح و نوع بیمارستان متفاوت است. قیمت حدودی آن 25 میلیون تومان برای تعویض مفصل کامل است. قاعدتا هزینه تعویض مفصل در بیمارستان دولتی کمتر است.

?کدام بیمارستان های شیراز تعویض مفصل زانو انجام می دهند؟

بیمارستان های دولتی برای تعویض مفصل زانو در شیراز شامل بیمارستان شهید رجائی ، مسلمین ، نمازی ، شهید چمران و در بیمارستانهای خصوصی از جمله کوثر ، اردیبهشت ، دنا ، مادروکودک و بعثت انجام می گردد.هزینه عمل تعویض مفصل زانو در بیمارستان کوثر شیراز را بخوانید.

?بهترین دکتر تعویض مفصل زانو کدام است ؟

کارشناسان پزشکی طب دائم با توجه به سابقه ده ساله در زمینه همکاری با تمام ارتوپدهای شیراز با توجه به نوع بیماری شما ، بهترین دکتر ارتوپد و فوق تخصص زانو شیراز را به شما معرفی میکند. جهت تسریع در نوبت گیری در کنار شماست.کافی است شرح حال بیماری و مشخصات فردی و مدارک پزشکی قبلی را به شماره واتساب در پایین صفحه ارسال کنید

چه بیمارانی نیاز به تعویض مفصل زانو دارند؟

در کل این عمل برای افراد مسن که دارای آرتروز یا سائیدگی شدید مفصل زانو هستند توصیه می شود ولی در کل برای کسانی که به هر دلیلی مثل حادثه تصادف دچار تخریب شدید زانو شده اند می توانند انجام دهند.

آناتومی و ساختار مفصل زانو چگونه است؟

مفصل زانو مفصلی است که بین دو استخوان ران از بالا و استخوان درشت نی یا تیبیا از پایین قرار گرفته است و در جلوی مفصل استخوان دیگری به نام کشکک زانو یا پتلا قرار دارد. جالب است که بدانید استخوان دیگری که در ساق پا وجود دارد و نازک نی یا فیبولا نامیده می‌شود در مفصل زانو دخالتی ندارد. 

?دوره نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو چقدر است؟

شما باید بتوانید استفاده از عصا یا چارچوب راه رفتن خود را متوقف کنید و فعالیت های اوقات فراغت عادی را 6 هفته پس از جراحی از سر بگیرید. با این حال، ممکن است تا 3 ماه طول بکشد تا درد و تورم برطرف شود.
ممکن است تا یک سال طول بکشد تا ورم پا از بین برود.

?پیاده روی بعد از تعویض کامل زانو چقدر طول می کشد؟

احتمالاً در عرض 4 تا 8 هفته قادر خواهید بود به تنهایی راه بروید. پس از تعویض زانو باید ماه ها توانبخشی فیزیکی (توانبخشی) انجام دهید. توانبخشی به تقویت ماهیچه های زانو کمک می کند و به شما کمک می کند تا حرکت را دوباره به دست آورید.

شایع ترین مشکل گزارش شده پس از جراحی تعویض مفصل زانو چیست؟

درد ممکن است شایع ترین عارضه بعد از جراحی تعویض زانو باشد.

درد و سایر عوارض فیزیکی جراحی تعویض مفصل زانو می تواند منجر به عوارض فیزیکی از درد و تورم گرفته تا رد ایمپلنت، عفونت و شکستگی استخوان شود.

بهترین سن برای تعویض مفصل زانو چه سنی است؟

به طور خلاصه، تعویض مفصل زانو انجام شده بین سنین 70 تا 80 سال بهترین نتیجه را دارد. با توجه به سن مرگ و میر، بهتر است TKA زمانی که بیماران جوان تر هستند انجام شود. بنابراین، نویسندگان این مطالعات بر این باورند که از 70 تا 80 سالگی محدوده بهینه برای انجام TKA است.

تعویض کامل زانو چقدر درد دارد؟

پس از تعویض اولیه زانو باید انتظار درد داشت، اما نباید شدید باشد. چند روز اول پس از جراحی باید شامل بالاترین سطح درد باشد، اما پزشک شما را با داروهای مسکن مناسب برای سطح درد به خانه می فرستد.

مراقبت های قبل از عمل تعویض مفصل زانو در شیراز

1-جهت جلوگیری از عفونت ، اگر دندانی که دارید نیاز به کشیدن یا ترمیم دارد را رسیدگی کنید.

2-کاهش وزن به بیماران که دارای اضافه وزن هستند به شدت کمک می کند.

3-منزل خود را برای استراحت آماده نمایید به این صورت که :

  • نصب نرده ها یا میله های ایمنی در حمام و امتداد راه پله ها
  • فراهم کردن یک صندلی پایدار با ارتفاع مناسب، مجهز به پشتی محکم، دو دسته و یک پایه
  • چهارپایه مخصوص برای استحمام
  • برداشتن قالیچه ها و سیمهای برق از روی زمین برای کاهش خطر سقوط
  • ترتیب دادن محل اقامت بیمار در یک طبقه، تا در دوران نقاهت از پله بی نیاز شود

4-معاینه کامل توسط پزشک جهت انجام آزمایشات مخصوص عمل و بی هوشی تعویض مفصل زانو

مقاله مراقبت های پس از تعویض مفصل زانو در چند هفته اول را بخوانید.

?مراقبت های بعد از تعویض مفصل زانو

معمولا بعد از جراحی ، احتمال لخته شدن خون در پاها وجود دارد، به همین خاطر پزشک داروهای رقیق کننده خون تجویز می کند و از بیمار می خواهد که ورزش های خاص ران ، ساق و مچ پا خود را انجام دهد ، تا خون بیشتری در پاها جریان یابد و از لخته شدن خون پیشگیری شود.

فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اقدامات بعد از جراحی می باشد. فیزیوتراپی بعد از تسکین درد، به تقویت قوای عضلانی و بهبود دامنه حرکتی کمک می کند، و فرد سریع تر قادر به راه رفتن و انجام فعالیت های خود خواهد بود.

به منظور تسهیل حرکات زانوها، متخصص استفاده از زانوبند را نیز توصیه می کند، به خصوص شب ها هنگام استراحت.

چه کسانی نمی توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند؟

تعویض مفصل زانو در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

  • مشکلات موجود در عضلات و بافت های نرم زانو مانند ضعف شدید عضلات عضلات چهار سر ران در حدی که نتوانند از مفصل جدید حمایت کنند.
  • وجود زخم های عمیق یا مزمن باز، یا بیماریهای پوستی مانند پسوریازیس در پوست زیر زانو که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.همچنین به افراد دیابتی نیز نمی تواند پیشنهاد کرد.
  • اگر دچار عفونت هستید
  • وجود شرایطی که بیهوشی را برای بیمار با خطر همراه می‌کند

?نمونه عمل های تعویض مفصل زانو در شیراز

تصویر قبل و بعد تعویض مفصل زانو بیمار 56 ساله که دچار آرتروز شدید زانو بوده است
تصویر قبل و بعد تعویض مفصل زانو بیمار 56 ساله که دچار آرتروز شدید زانو بوده است
تصویر عمل تعویض مفصل زانو قبل و بعد در شیراز
تصویر عمل تعویض مفصل زانو قبل و بعد در شیراز

فیلم تعویض مفصل زانو در شیراز

?پروتز تعویض مفصل زانو در شیراز از کجا تهیه کنم ؟

پزشکی طب دائم ارائه دهنده انواع پروتزهای تعویض مفصل زانو و لگن به شما به صورت آنلاین در این زمینه مشاوره خواهد داد.

در زیر انواع پروزتها را مشاهده کنید.قیمت پروتز زانو در سال ۱۴۰۰ و 1401 گفته شده است.

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو در شیراز چیست؟

درد ، پس از عمل جراحی زانو، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . در بیشتر موارد درد با فیزیوتراپی درمان می شود. با این حال اگر درد ادامه یابد ،علل آن ممکن است زمینه‌ای باشد . به عنوان مثال آسیب ساختارهای اطراف ، مانند اعصاب و تاندون ممکن است عامل درد باشد.

اگر درد در مفصل زانوی جراحی دیده باشد اما در پا احساس نشود ، می‌تواند ناشی از انسداد عروقی (ترومبوز) باشد.
از آنجایی که استخوان نیز باید هنگام اتصال پروتز ، تنظیم شود، شکستگی های تصادفی استخوان (استخوان ران) ممکن است رخ دهد ، که در طول عملیات قابل مشاهده نیست. بیماران مسن با از دست دادن استخوان (پوکی استخوان) ممکن است حتی پس از استفاده از پروتز، شکستگی های اطراف پروتز را تجربه کنند. این اتفاق ، زمانی می افتد که از زانو به شدت کار کشیده می‌شود.
اعمال فشار بیش از حد بر روی مفصل زانو بعد از جراحی ، و یا عفونت نیز میتواند یکی از دلایل درد پس از عمل تعویض زانو باشد .


تورم ، قرمزی یا گرم شدن زانو به طور ناگهانی ، را باید به عنوان علامت هشدار در نظر گرفت . توجه داشته باشید که اگر ترشح ناگهانی و تب در ناحیه عمل رخ داد ، مهم است که یک بررسی توسط پزشک انجام شود ، زیرا ممکن است التهاب جدی باشد.
التهاب ،همچنین می تواند علائم آنفولانزا مانند خستگی ، سردرد و درد عضلانی را داشته باشد.
اگر درد خفیف ، تورم و رنگ آبی درپا ایجاد شود ممکن است انسداد عروق پا رخ داده باشد، این عوارض اغلب در مدت کوتاهی پس از عمل اتفاق می‌افتند.

درمان درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

درمان درد زانوی عمل شده ، بستگی به علت درد دارد. دردی که بلافاصله بعد از عمل به وجود می آید با داروی مسکن درمان می شود. درمان درد با داروهای غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ، دیکلوفناک یا ناپروکسن می‌تواند انجام شود.
برای درد شدید ممکن است از داروهای مخدر، مانند فنتانیل یا مورفین استفاده شود.
درد تعویض مفصل زانو در شیراز تا حد زیادی در بیمارستان از بین برود ، اگر درد پایدار باشد ممکن است دارو درمانی طولانی مدت نیاز باشد.
برای بهبودی نیز مهم است که پس از عمل جراحی زانو از فیزیوتراپی ، به طور پیوسته و مداوم استفاده کنید . از سوی دیگر باید مراقب وزن خود بوده و از از اضافه وزن جلوگیری شود.


در صورت جابجا شدن یا شکستن پروتز جدید ،داروهای مسکن فقط درد را از بین می برند ، اما علت را از بین نمی برند. بنابراین در این گونه موارد جایگزینی پروتز و در نتیجه یک عمل جدید باید انجام شود.
اگر وجود عفونت در زانو تایید شود ، لازم است زانو باز شده و بسته به زمان و میزان عفونت ، برای درمان آن اقدام شود . عفو.نت زانو مساله ای جدی است و صرفا با اتکا به آنتی بیوتیک نمیتوان آن را درمان کرد .
در صورتی که یک انسداد عروقی علت درد باشد، باید از داروهای رقیق کننده خون که برای از بین رفتن لخته ها تجویز می شوند ، استفاده نمود.

تعویض مفصل زانو در شیراز یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید داشته باشید.

4 دیدگاه دربارهٔ «تعویض مفصل زانو در شیراز 1401»

    1. کارشناس طب دائم

      با سلام در چه زمینه ای بهترین متخصص را می خواهید. بهتر است شرح حال بیماری و مدارک قبلی پزشکی خود را به واتساب طب دائم ارسال کنید تامشاوران شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *