در رفتگی کتف

دررفتگی کتف چیست؟

کتف

استخوانی سه گوش و صاف در اندام فوقانی آناتومی بدن انسان کتف یا اسکاپولا می باشد. استخوان کتف به ترقوه و استخوان بازو متصل می باشد. استخوان کتف دارای سه کنار، سه زاویه، سه زائده و دو سطح می باشد. که هریک از آنها بسیار حساس و شکننده می باشند و باید مراقب باشید تا دچار دررفتگی کتف نشوبد. در قسمت خارجی استخوان کتف یک حفره استخوانی کم عمق وجود دارد که به آن گودی کاسه‌ای گفته می شود. گودی کاسه‌ای جایی است که با سر استخوان بازو مفصل شده و مفصل شانه را می‌سازد و سطح درونی آن پوشیده از غضروف است.
شاید بارهای با مشکل دررفتگی کتف مواجه شده باشید که در اثر تصادف و یا حتی بازی کردن و زمین خوردن برایتان پیش آمده باشد و آن را زیاد جدی نگرفته باشید. کتف از جمله اندام هایی در بدن می باشد که بسیار حساس بوده و در صورتیکه دچار در زفتگی شود باید حتما به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید زیرا در صورتیکه این مشکل را نادیده بگیرید ممکن است دچار مشکلات دیگری شوید و حتی نیاز به این باشد که کتف خود را عمل جراحی کنید تا بتوانید مثل قبل از دست خود استفاده کنید. دست هم مانند پا عضو آسیب دیده و حساسی است که باید بسیار مورد مراقبت قرار گیرد.

دررفتگی کتف

همانطور که قبل تر اشاره کردیم دررفتگی کتف بر اثر یک ضربه به سمت بیرون کتف و یا مستیقم می باشد. در برخی مواقع کتف در رفته خود به خود خوب می شود. اما در برخی از مواقع جراحی لازم است که ممکن است درد ملایمی داشته باشد. در مواقع شدیدتر ممکن است یکی از تاندون ها یا دو تاندون پاره شده باشند و باعث خارج شدن استخوان ترقوه از هم ترازی باشد. در بدترین حالت ممکن دو تاندون پاره می شوند و مفصل تغییر شکل می دهد که این مورد بسیار دردناک است .

علت دررفتگی کتف

از عمده ترین و شایع ترین علت هایی که باعث در رفتگی کتف می شوند زمین خوردن با دست یا بر روی شانه می باشد. در این صورت فرد بطور غیرغریزی دست خود را به طرف جلو دراز می کند تا مانع از زمین خوردن سرش به زمین شود طبیعی است در این صورت اولین جایی که زمین می خورد کف دست باشد که باعث می شود فشار بسیاری به دست وارد شود.
زمانیکه زمین می خورید کف دست زمانی که اهرم می شود تا سر شما با زمین برخوردی نداشته باشد به خارج چرخیده می شود و موجب دررفتگی کتف می شود. این دررفتگی در آن دسته از افرادی که به ورزش کشتی مشغول می باشند نیز به کرات دیده می شود.

تشخیص دررفتگی کتف

برای اینکه بتوانید زمانیکه با چنین مسئله و مشکلی مواجه شدید از دررفتگی کتف خود اطمینان حاصل کنید می توانید کتف آسیب دیده را با کتف سالم مقایسه کنید. .وقتی از جلو به یک کتف طبیعی نگاه می کنید بصورت گرد و محدب می باشد ولی اگر آن کتف در رفته باشد برجستگی زائده آکرومیون خارجی ترین چیزی است که در لبه شانه دیده می شود. این علائم ظاهری در افراد چاق به راحتی قابل تشخیص نمی باشد.
این موضوع را نیز به یاد داشته باشید تشخیص اصلی دررفتگی کتف از طریق تصویربرداری رادیوگرافی صورت می گیرد که در آن سر استخوان بازو از حفره ی گلنوئید خارج شده است.

علائم دررفتگی کتف

از مهمترین علائم دررفتگی کتف درد می باشد. زمانیکه درد به حدی شدید شود که بیمار امکان این را نداشته باشد که آن را حرکت داده و با دست سالم خود دست آسیب دیده را محکم نگه دارد حتما باید به بهرتین متخصص ارتوپد مراجعه کنید. زمانیکه ضربه به کتف وارد شود عناصری که نگهدارنده مفصل هستند دچار آسیب می شوند و باعث دررفتگی کتف می شوند.
شما میتوانید خودتان هم کتف در رفته را درمان کنید اما این در صورتی می باشد که کتف آسیب دیده درد چندانی نداشته باشد. دررفتگی کتف زمانی اتفاق می افتد که رباط هایی که نگهدارنده استخوان ترقوه به کتف می باشند پاره شده باشند.
زمانیکه در کتف خود درد و ورم را به وضوح مشاهده کردید یا حرکت شانه برایتان به سختی انجام می شد حتما باید نزد بهترین متخصص ارتوپد  رفته  تا با عکسبرداری و معاینه دقیق بتواند کتف در رفته شما را معالجه نماید.

رایج ترین دلایل در رفتگی کتف

  • دررفتگی کتف در اثر وارد شدن ضربه مستقیم
  • کشیدگی بیش از حد و مکرر رباط کتف
  • ناپایداری چند جهتی

درمان دررفتگی کتف

در دررفتگی های ساده که خود بیمار هم می توان آن را درمان کند برای تسکین درد و بهبود دررفتگی کتف می توان از روش هایی مانند گذاشتن یخ در محل ورم کرده، استراحت کردن و داروهای مسکن برای بهبود استفاده کنند در بهترین حالت ممکن کتف آسیب دیده را بانداژ و بازو را بر گردن آویزان کنید.
اگر تمام این کارها را انجام داده اید ولی تغییر شکلی زیادی را در کتف خود مشاهده کردید باید برای اینکه دوباره تاندون های آسیب دیده ساخته شوند عمل جراحی انجام دهید. این موضوع را به خاطر داشته باشید که کتف در رفته را چه عمل کنید و چه عمل نکنید برای اینکه دوباره توانایی به حرکت درآوردن، قدرت و انعطاف پذیری را بدست آورید نیار به توانبخشی دارید. هر چه قدر این دررفتگی کتف  شدیدتر باشد مدت زمان بیشتری برای درمان باید سپری می شود تا مجدد بتوانید کتف خود را بدون درد به حرکت دربیاورید. البته همیشه هم اینگونه نیست و در برخی مواقع و در بعضی از افراد مدت زمان درمان کوتاهتر خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *