درمان شانه یخ زده (منجمد) با ماساژ

درمان شانه یخ زده (منجمد) با ماساژ

ماساژ برای درمان درد شانه یخ زده یا شانه منجمد بسیار مفید است. ماساژ به کاهش تنش و سفتی کمک می کند تا ماهیچه های شما آرام شوند. این به بازیابی تحرک و بهبود عملکرد کمک می کند. همچنین ممکن است به بهبود جریان خون در ناحیه آسیب دیده و کاهش التهاب کمک کند.

شانه یخ زده (منجمد) چیست؟

شانه یخ زده، که به عنوان کپسولیت چسبنده نیز شناخته می شود، وضعیتی است که با سفتی و درد در مفصل شانه شما مشخص می شود. علائم و نشانه ها معمولاً به تدریج شروع می شوند، با گذشت زمان بدتر می شوند و سپس معمولاً در عرض یک تا سه سال برطرف می شوند.

شانه یخ زده یا منجمد ناشی از از دست دادن تدریجی حرکت در مفصل شانه (گلنوهومرال) است. این مفصل از یک توپ (سر بازو) و حفره (گلنوئید) تشکیل شده است. به طور معمول یکی از متحرک ترین مفاصل بدن است. هنگامی که شانه منجمد می شود، مفصل گیر کرده و حرکت آن محدود می شود.

علت یخ زدگی شانه چیست؟

اگرچه بسیاری از بیماری های شانه شامل درد و از دست دادن حرکت می شود، شانه یخ زده اغلب به دلیل التهاب (تورم، درد و تحریک) بافت های اطراف مفصل ایجاد می شود. به بافتی که مفصل را می پوشاند و در کنار هم نگه می دارد کپسول می گویند.
به طور معمول کپسول دارای چین هایی است که می تواند با حرکت بازو به موقعیت های مختلف منبسط و منقبض شود. در یک شانه یخ زده، کپسول ملتهب شده و جای زخم ایجاد می شود. تشکیلات اسکار چسبندگی نامیده می شود. با زخم شدن و سفت شدن چین های کپسول، حرکت شانه محدود شده و حرکت مفصل دردناک می شود.
این حالت کپسولیت چسبنده (اسکار) (التهاب کپسول) نامیده می شود. دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این وضعیت می شود. بی حرکتی شانه (به عنوان مثال پس از آسیب بازو) می تواند منجر به یخ زدگی شانه شود. التهاب عضلات و/یا تاندون‌ها، مانند تاندونیت روتاتور کاف یا بورسیت،همچنین می تواند باعث یخ زدن مفصل شانه شود.

شانه یخ زده چگونه تشخیص داده می شود؟

اولین قدم گرفتن شرح حال کامل و معاینه فیزیکی توسط پزشک است. پزشک شما ممکن است آزمایش های متعددی مانند عکسبرداری را برای رد سایر علل بالقوه شانه دردناک یا محدودیت حرکت شانه (آرتریت، رسوبات کلسیم و غیره) تجویز کند.

علت منجمد شدن شانه چیست ؟

یخ زدگی شانه اغلب مشخص نیست که چرا افراد دچار شانه یخ زده می شوند. شانه یخ زده زمانی اتفاق می افتد که بافت اطراف مفصل شانه شما ملتهب شود. سپس بافت سفت تر و منقبض می شود که باعث درد می شود.
شانه یخ زده ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که: شما یک جراحت یا جراحی داشته اید که شما را از حرکت عادی بازوی خود باز می دارد، دیابت دارید – هنوز مشخص نیست که چرا این مشکل است، اما مهم است که به طور منظم معاینات دیابت خود را انجام دهید تا هر گونه مشکلی را زود تشخیص دهید.

مدت زمان ماندگاری شانه یخ زده

شانه یخ زده می تواند حداقل 1.5 تا 3 سال طول بکشد تا بهبود یابد. گاهی اوقات ممکن است طولانی تر شود. اما درد و سفتی معمولا در نهایت از بین می رود.

درمان شانه یخ زده (منجمد) با ماساژ

درد شانه ناشی از شانه یخ زده می تواند حرکت را دشوار کند، اما شانه یخ زده معمولاً تنها در صورتی بدتر می شود که استفاده از آن را متوقف کنید. این زمانی است که ماساژ یا کشش شانه منجمد می تواند مفید باشد. در حالی که ممکن است دشوار باشد، به خصوص در ابتدا، اما به حرکت خود ادامه دهید تا از یخ زدن کامل شانه خود جلوگیری کنید.
همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، اما پس از بهبودی، در اینجا چند ماساژ و حرکات کششی وجود دارد که ممکن است بتوانید انجام دهید.

چگونه ماساژ یا کشش شانه یخ زده می تواند کمک کند ؟

ماساژ درمانی و کشش های معمول می تواند به طور قابل توجهی درد شما را که با سندرم شانه منجمد همراه است بهبود بخشد. با افزایش جریان خون در ناحیه، عضلات شما می توانند شل شوند و التهاب بهبود می یابد. این می تواند تورم و حساسیت را کاهش دهد، نه فقط در شانه،بلکه در منطقه اطراف. کاهش درد معمولاً منجر به افزایش دامنه حرکتی می شود.

چگونه خودتان یک ماساژ شانه یخ زده انجام دهید؟

در حالی که ماساژ برای شانه یخ زده مفید است، ممکن است نتوان آنها را به طور منظم از یک متخصص دریافت کرد. ماساژ حرفه ای می تواند گران و زمان بر باشد و نگهداری آن را دشوار کند. به این دلیل،
بسیاری از مردم یاد می گیرند که چگونه یک ماساژ شانه منجمد را در خانه انجام دهند. توجه: قبل از اضافه کردن هر یک از این ماساژها به روال خود، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برای شروع، یکی از بهترین راه ها برای انجام ماساژ شانه استفاده از فوم رولر است. آن را زیر بغل بازوی آسیب دیده خود قرار دهید و به یک پیشخوان یا میز تکیه دهید.
بازوی خود را طوری دراز کنید که گویی به چیزی می‌رسید و به آرامی به جلو و عقب بچرخید تا ماهیچه‌های شانه‌تان شل شود. همچنین می‌توانید از این ابزار برای ماساژ ملایم شانه خود با قرار دادن آن بین شانه و گردن خود استفاده کنید

اگر ترجیح می دهید از فوم غلتک استفاده نکنید، یک روش موثر ماساژ برای شانه یخ زده شامل ماساژ بازو و شانه با دست خوب است. در حالی که عضلات شانه را ماساژ می دهید، به آرامی بازوی خود را در دامنه وسیعی از حرکت حرکت دهید تا به آرامی عضلات شانه و همچنین ناحیه اطراف آن کشیده شود.

برخی از بیماران نیز با استفاده از ابزارهای مختلف ماساژ الکترونیکی تسکین می یابند. آنها در اشکال و اندازه های مختلف هستند و معمولاً با حرکات ضربانی یا ارتعاشی عمل می کنند. این می تواند به نقاط ماشه ای در شانه شما فشار وارد کند، تنش را کاهش دهد و گردش خون را در ناحیه بهبود بخشد.
اگر به دلیل دردی که تجربه می کنید، دامنه حرکتی محدودی دارید، این می تواند یک گزینه مفید باشد.

10 تمرین کششی برای شانه منجمد

مانند هر تمرین فیزیکی، قبل از شروع یک رژیم جدید با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که این خوب است که خود را برای بهبودی تحت فشار قرار دهید، مهم است که از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. پس از تایید، حرکات کششی شانه منجمد زیر را در خانه امتحان کنید. هر روز را 10 تا 20 بار با توجه به سرعت و میزان درد خود تکرار کنید.

1-حرکت آونگ

برای کسانی که درد شدید دارند، کشش پاندول راهی برای تسکین طبیعی فشار روزانه روی ماهیچه شانه است. اجازه دهید بازوی آسیب دیده شما آویزان شود و به آرامی در یک حرکت دایره ای حرکت کنید. همانطور که در بهبودی خود پیشرفت می کنید، با خیال راحت به تدریج دایره را باز کنید یا یک دمبل کوچک به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
قرار دادن یک دست روی میز یا سطح سخت در حالی که خم شده اید کمک می کند.

حرکت آونگ

2- حرکت قدم روی انگشت دست

رو به روی یک دیوار شروع کنید، در حدود سه چهارم طول بازو بایستید. با شروع از سطح کمر، به آرامی انگشتان خود را به سمت دیوار بالا ببرید تا جایی که سطح درد شما به اندازه ای که می تواند بالا برود. آرنج شما باید کمی خم باشد و نوک انگشتان شما باید کار را انجام دهند (نه شانه).

حرکت قدم روی انگشت دست

3- کشش حوله

هر انتهای یک حوله دستی را پشت سر خود در حالت افقی نگه دارید. از بازوی خوب خود استفاده کنید تا بازوی آسیب دیده را به سمت بالا بکشید و به آن کشش طولانی‌تری بدهید. اگر احساس می کنید که نیاز به کشش عمیق تری دارید، حوله را روی شانه خوب خود بکشید و از بازوی آسیب دیده خود استفاده کنید تا به آرامی حوله را به سمت پایین کمر خود بکشید.

کشش حوله

4-حرکت سینه باز

بایستید و شانه آسیب دیده خود را نزدیک دیوار، حدود یک پا دورتر کنید. دست خود را تقریباً در سطح سینه روی دیوار قرار دهید. کف دست خود را صاف روی دیوار نگه دارید، به آرامی تا جایی که می توانید از دیوار دور شوید. وقتی به آن نقطه رسیدید، مکث کنید و قبل از اینکه به سمت دیوار برگردید، نفس عمیقی بکشید.

5-حرکت کراس بدن

این کشش خاص را می توان به صورت نشسته یا ایستاده انجام داد. به سادگی بازوی آسیب دیده خود را بگیرید و به جلوی بدن خود برسید. از دست سالم خود استفاده کنید تا به آرامی بازوی خود را در آرنج بلند کنید و فشار ملایمی اعمال کنید.

6-کشش زیر بغل

یک قفسه یا پیشخوان پیدا کنید که ارتفاع آن تا سینه باشد. هر دو بازو را طوری روی سطح قرار دهید که کف دست ها رو به پایین باشد. به آرامی زانوهای خود را خم کنید تا ناحیه زیر بغل کشیده شود. سعی کنید هر بار خم شدن خود را کمی بیشتر کنید.

7-کشش بالای سر

ابتدا روی پشت خود دراز بکشید و بازوها را در کنار خود قرار دهید. در حالی که نفس عمیق می‌کشید، به آرامی دست‌هایتان را تا جایی که می‌توانید بالای سرتان بالا ببرید. نفس بکشید و به آرامی بازوهای خود را پایین بیاورید. به تدریج کشش خود را با رسیدن به دورتر هر بار افزایش دهید.

8-چرخش به بیرون

یک کش لاستیکی را بین دستان خود نگه دارید. آرنج های خود را در زاویه 90 درجه و نزدیک به پهلوها نگه دارید. به آرامی قسمت پایین بازوی آسیب دیده خود را به سمت بیرون بچرخانید و آن را به مدت پنج ثانیه نگه دارید. سعی کنید بازوی خود را حدود دو تا سه اینچ بچرخانید.

9-چرخش به سمت داخل

با استفاده از همان کش لاستیکی، در کنار در بسته بایستید و یک انتهای باند را دور دستگیره در قرار دهید. انتهای دیگر باند را با دست بازوی آسیب دیده خود نگه دارید و به آرامی باند را حدود دو تا سه اینچ به سمت بدن خود بکشید. باز هم بازوی شما باید در زاویه 90 درجه باشد.
سعی کنید این موقعیت را به مدت پنج ثانیه حفظ کنید.

10-حالت چهار دست و پا

اگر تا به حال یوگا انجام داده اید، حالت چهار دست و پا برای شما آشنا خواهد بود. این واقعاً تلاقی بین حالت کودک و حالت چهار دست و پا رو به پایین است. از چهار دست و پا شروع کنید و شانه هایتان بالای مچ دست و باسن بالاتر از زانو باشد. در حالی که به آرامی دستان خود را به سمت جلو می روید نفس بکشید و باسن خود را بالای زانو نگه دارید. وقتی تا جایی که می توانید برسید،
سینه یا چانه خود را روی زمین رها کنید. 30 ثانیه تا یک دقیقه در این حالت بمانید تا ستون فقرات و بازوهای شما بلندتر شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *