کیست گانگلیون چیست؟

دلیل ایجاد کیست در دست

دلیل ایحاد کیست در دست

یافتن کیست روی دست، انگشتان یا مچ دست می‌تواند آزاردهنده باشد، اما این توده‌ها معمولا جای نگرانی ندارند. اگر نگران یک کیست هستید یا فقط می خواهید آن را بررسی کنید ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.

کیست گانگلیون چیست؟

کیست گانگلیون یک کیسه کوچک مایع است که روی مفصل یا تاندون (بافتی که ماهیچه را به استخوان متصل می کند) تشکیل می شود. داخل کیست ماده ای ضخیم، چسبنده، شفاف، بی رنگ و ژله مانند است. بسته به اندازه، کیست ها ممکن است سفت یا اسفنجی شوند.

کیست‌های گانگلیون توده‌های غیرسرطانی هستند و معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند و با مایع ژله‌ای پر می‌شوند.

کیست ها معمولاً با مایع، هوا یا سایر بافت ها پر می شوند. اغلب آنها روی مفاصل ایجاد می شوند که مانع حرکت و ایجاد درد می شود. کیست ممکن است در هر سنی ایجاد شود.

کیست‌های گانگلیون، که به عنوان کیست‌های کتاب مقدس نیز شناخته می‌شوند، اغلب در پشت دست در مچ دست ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در سمت کف مچ نیز ایجاد شوند. آنها همچنین می توانند در مناطق دیگر ظاهر شوند، اما این موارد کمتر رایج هستند:

  • پایه انگشتان روی کف دست، جایی که به صورت برآمدگی های کوچکی به اندازه نخود ظاهر می شوند
  • نوک انگشت، درست زیر کوتیکول، جایی که به آنها کیست مخاطی می گویند
  • قسمت بیرونی زانو و مچ پا
  • بالای پا

کیست های گانگلیونی کوچک می توانند به اندازه نخود باشند، در حالی که کیست های بزرگتر می توانند حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) قطر داشته باشند. کیست های گانگلیونی اگر روی عصب مجاور فشار بیاورند می توانند دردناک باشند. مکان آنها گاهی اوقات می تواند در حرکت مفصل اختلال ایجاد کند.

اگر کیست گانگلیون شما برای شما مشکل ایجاد می کند، ممکن است پزشکتان توصیه کند که کیست را با سوزن تخلیه کنید. برداشتن کیست با جراحی نیز یک گزینه است. اما اگر علائمی ندارید، درمان لازم نیست. در بسیاری از موارد، کیست ها خود به خود از بین می روند.

علائم

توده های مرتبط با کیست گانگلیون را می توان با موارد زیر مشخص کرد:

محل. کیست های گانگلیونی اغلب در امتداد تاندون ها یا مفاصل مچ دست یا دست ایجاد می شوند. شایع ترین مکان های بعدی مچ پا و پا هستند. این کیست ها می توانند در نزدیکی مفاصل دیگر نیز ایجاد شوند.

شکل و اندازه. کیست های گانگلیون گرد یا بیضی شکل هستند و معمولاً کمتر از یک اینچ (2.5 سانتی متر) قطر دارند. بعضی ها آنقدر کوچک هستند که نمی توان آنها را حس کرد. اندازه کیست می تواند نوسان داشته باشد و اغلب وقتی از آن مفصل برای حرکات تکراری استفاده می کنید بزرگتر می شود.

درد کیست های گانگلیون معمولاً بدون درد هستند. اما اگر کیست روی عصب فشار بیاورد – حتی اگر کیست خیلی کوچک باشد که یک توده قابل توجه ایجاد کند – می تواند باعث درد، گزگز، بی حسی یا ضعف عضلانی شود.

کیست های گانگلیون

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر توده یا درد قابل توجهی در مچ دست، دست، مچ پا یا پای خود احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. او می تواند تشخیص دهد و تعیین کند که آیا شما به درمان نیاز دارید یا خیر.

علل

هیچ کس دقیقاً نمی داند چه چیزی باعث ایجاد کیست گانگلیون می شود. از یک مفصل یا پوشش تاندون رشد می‌کند و شبیه یک بالون کوچک آب روی ساقه است و به نظر می‌رسد زمانی اتفاق می‌افتد که بافتی که مفصل یا تاندون را احاطه کرده است از جای خود بیرون بزند. داخل کیست یک مایع روان کننده غلیظ شبیه به مایعی است که در مفاصل یا اطراف تاندون ها یافت می شود.

عوامل خطر

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به کیست گانگلیونی را افزایش دهند عبارتند از:

جنس و سن شما کیست گانگلیون می تواند در هر فردی ایجاد شود، اما بیشتر در زنان بین 20 تا 40 سال رخ می دهد.

آرتروز. افرادی که آرتریت ساییدگی در مفاصل انگشتان نزدیک به ناخن خود دارند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست های گانگلیونی در نزدیکی این مفاصل قرار دارند.

آسیب مفصل یا تاندون. مفاصل یا تاندون هایی که در گذشته آسیب دیده اند بیشتر در معرض ابتلا به کیست های گانگلیونی هستند.

علائم کیست گانگلیونی

علائم کیست گانگلیون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک برآمدگی یا توده نرم که اندازه آن تغییر می کند اما حرکت نمی کند.
  • تورمی که ممکن است در طول زمان یا به طور ناگهانی ظاهر شود.
  • ممکن است اندازه آن کوچکتر شود یا حتی از بین برود و برگردد.
  • ممکن است یک کیست بزرگ یا بسیاری از کیست های کوچکتر ایجاد شود، اما معمولاً توسط بافت عمیق تری به هم متصل می شوند.
  • درجاتی از درد ممکن است، به ویژه پس از ترومای حاد یا مکرر، اما بسیاری از آنها دردناک نیستند.
  • درد ممکن است مزمن باشد و با حرکت مفصل بدتر شود.
  • هنگامی که کیست به یک تاندون متصل می شود، ممکن است در انگشت آسیب دیده احساس ضعف کنید.

تصویر زیر یک کیست گانگلیونی تروماتیک را نشان می دهد. این فرد پس از برخورد مچ دست با درب خودرو با برآمدگی دردناک به اورژانس مراجعه کرد.

تشخیص کیست گانگلیونی

تشخیص کیست گانگلیونی

اگر برآمدگی دارید، باید به پزشک خود مراجعه کنید، حتی اگر علائمی نداشته باشید که شما را آزار دهد. معاینه فیزیکی اغلب تمام چیزی است که برای تشخیص کیست گانگلیونی لازم است.

پزشک شما ممکن است با استفاده از یک سرنگ برای خارج کردن مقداری از مایع کیست (آسپیراسیون سوزنی) یا با استفاده از سونوگرافی، تأیید بیشتری دریافت کند. تصویر اولتراسوند زمانی ساخته می شود که امواج صوتی از بافت های مختلف پرش می کنند. می تواند تعیین کند که آیا برآمدگی پر از مایع (کیستیک) است یا اینکه آیا جامد است. سونوگرافی همچنین می تواند تشخیص دهد که آیا یک شریان یا رگ خونی باعث ایجاد توده شده است یا خیر.

اگر برآمدگی بزرگ یا جامد باشد یا رگ خونی (رگ) را درگیر کرده باشد، ممکن است پزشک شما را نزد یک جراح دست بفرستد.

MRI برای دیدن مچ دست استفاده می شود و برای گانگلیون ها بسیار مفید است.

درمان کیست گانگلیونی

کیست گانگلیون نیازی به درمان اورژانسی ندارد مگر اینکه ضربه شدیدی داشته باشید. یک معاینه معمول توسط پزشک یا متخصص استخوان و مفاصل (متخصص ارتوپد) اغلب کافی است.

خودمراقبتی در منزل

اگر کیست شما را آزار نمی دهد، ممکن است پزشک به شما بگوید که مراقب آن باشید و در صورت تغییر در تماس باشید. بسیاری از کیست ها می توانند بدون هیچ درمانی ناپدید شوند.

در گذشته مراقبت خانگی از این رشدها شامل گچ موضعی، گرما و ضمادهای مختلف بود. حتی با استفاده از یک کتاب سنگین برای شکستن فیزیکی کیست استفاده میشد. این اشکال درمان دیگر پیشنهاد نمی شوند، زیرا نشان داده نشده است که از بازگشت کیست های گانگلیونی جلوگیری می کنند و در واقع می توانند باعث آسیب بیشتر شوند.

درمان پزشکی

اگر کیست شما را آزار می دهد، پزشک ممکن است یکی از این درمان ها را توصیه کند:

آسپیراسیون: با این روش، یک سوزن در داخل کیست قرار داده می شود تا مواد مایع را بیرون بکشد. سپس یک ترکیب استروئیدی (ضد التهاب) به آن ناحیه تزریق می شود و ناحیه را در یک آتل قرار می دهند تا از حرکت آن جلوگیری شود. آسپیراسیون ناحیه ای را که کیست را به مفصل متصل می کند از بین نمی برد، بنابراین اغلب آنها برمی گردند.

جراحی: با این روش، پزشک کیست و ناحیه اطراف آن را که آن را به مفصل متصل می کند، برمی دارد. اگر آسپیراسیون کمکی نکرده باشد و توده دردناک باشد، در عملکرد اختلال ایجاد کند (مخصوصاً زمانی که دست غالب شما درگیر باشد)، یا باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا انگشتان شود، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند.

پیگیری مراحل بعدی

پس از تشخیص کیست گانگلیون و انتخاب درمان، پیگیری بر اساس کاری که انتخاب کرده اید متفاوت خواهد بود.

پس از آسپیراسیون ساده، پزشک ممکن است از شما بخواهد که حرکت مفصل را بلافاصله پس از عمل شروع کنید.

به احتمال زیاد بعد از جراحی، مفصل شما 7 الی۱۰ روز آتل می‌شود. آتل یک پوشش سخت است که شما را از حرکت دادن مفصل خود باز می دارد.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که پس از جراحی برای معاینه مراجعه کنید و تصمیم خواهد گرفت که آیا فیزیوتراپی یا کاردرمانی لازم است یا خیر. مراقبت های بعدی بر اساس نیازهای شخصی شما خواهد بود.

پیشگیری از کیست گانگلیونی

از آنجایی که علت کیست گانگلیونی مشخص نیست، تشخیص نحوه پیشگیری از آن دشوار است. ارزیابی اولیه و درمان توصیه می شود.

چشم انداز کیست گانگلیون

از آنجایی که این توموری است که می تواند خود به خود از بین برود، یا پس از یک آسپیراسیون با سوزن ساده یا جراحی جزئی، احتمال بهبودی کامل وجود دارد. از آنجایی که کیست های گانگلیون ممکن است پس از هر یک از این درمان ها عود کنند، با این حال، یک درمان ممکن است کافی نباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *