عوارض برداشتن پروستات چیست؟

عوارض برداشتن پروستات چیست؟

اگر پروستات برداشته شود چه اتفاقی می افتد؟ عمده ترین عوارض جانبی احتمالی پروستاتکتومی رادیکال، بی اختیاری ادرار (ناتوانی در کنترل ادرار) و اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی، مشکلات در ایجاد یا حفظ نعوظ) است. این عوارض جانبی می تواند با سایر اشکال درمان سرطان پروستات نیز رخ دهد.

‏علاوه بر خطرات مرتبط با هر عمل جراحی، خطرات ناشی از پروستاتکتومی رادیکال یا همان عوارض برداشتن پروستات عبارتند از:‏

  • ‏خونریزی.‏
  • ‏عفونت ادراري .‏
  • ‏بي اختیاری ادراري .‏
  • ‏اختلال نعوظ (ناتواني)‏
  • ‏تنگ شدن پیشابراه یا گردن مثانه.‏
  • ‏تشکیل کیست های حاوی لنفاوی (لنفوکل)‏

آیا می توانید بدون پروستات زندگی کرد؟

تقریبا مشخص نیست ! اگر ادرار در مثانه وجود داشته باشد (و همیشه وجود دارد)، مستقیماً به بیرون جریان می یابد. مردان بدون پروستات به روش دیگری برای کنترل ادرار نیاز دارند. پروستات در بانوان وجود ندارد.

دو مشکل زندگی مرتبط با زندگی بدون پروستات وجود دارد ، 1- از دست دادن کنترل ادرار و 2-از دست دادن عملکرد نعوظ است.

پروستاتکتومی چیست ؟

یک روش جراحی برای برداشتن جزئی یا کامل پروستات است. ممکن است برای درمان سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات انجام شود. یک رویکرد جراحی رایج برای پروستاتکتومی شامل ایجاد یک برش جراحی و برداشتن غده پروستات (یا بخشی از آن) است.

هدف از عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی، درمان سرطان پروستات است. این یک جراحی بزرگ با برخی عوارض جانبی احتمالی است. اگر مردی مسن هستید که دارای سرطان پروستات با رشد آهسته است، این نوع جراحی ممکن است برای شما ضروری نباشد.

دوران نقاهت پس از جراحی پروستات چقدر طول می کشد؟

معمولاً حدود چهار هفته پس از جراحی، با محدودیت‌های جزئی، می‌توانید به فعالیت عادی خود بازگردید. پروستاتکتومی ساده باعث تسکین طولانی مدت علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات می شود. اگرچه این تهاجمی ترین روش برای درمان بزرگی پروستات است،
عوارض جدی بسیار نادر است.

اکثر مردان پس از برداشتن پروستات، مقداری کاهش در عملکرد نعوظ را تجربه می کنند، اما این امر قابل مدیریت است. بهبودی اعصاب آسیب دیده پس از جراحی می تواند شش ماه یا حتی تا یک سال طول بکشد. اما با درمان و درمان مناسب، اکثر بیماران می توانند دوباره عملکرد نعوظ خوبی داشته باشند.
دکتر فام می گوید.

پزشک ممکن است پس از جراحی شما داروهایی مانند سیلدنافیل، واردنافیل یا تادالافیل را تجویز کند. این داروها با افزایش جریان خون به آلت تناسلی کار می کنند که ممکن است توانایی نعوظ را بازیابی کند.

پروستاتکتومی رادیکال چقدر موفق است؟

در این موارد ممکن است به درمان های بیشتری نیاز باشد. مردانی که هیچ شواهدی از گسترش سرطان پروستات ندارند، 85 درصد شانس زنده ماندن 10 سال پس از پروستاتکتومی رادیکال دارند.

آیا پروستاتکتومی یک جراحی پرخطر است؟

اگرچه ممکن است در مورد استفاده از جراحی در افراد مسن نگرانی وجود داشته باشد، اما نشان داده شده است که عوارض پروستاتکتومی بیشتر به بیماری های همراه مرتبط است تا سن بیمار. برای مردان سالم،
خطر مرگ و میر بعد از عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال نسبتاً کم است.

بر اساس تاریخچه طبیعی سرطان پروستات موضعی، امید به زندگی (LE) مردانی که تحت درمان با پروستاتکتومی رادیکال (RP) یا رادیوتراپی قطعی با پرتو خارجی (EBRT) قرار گرفته اند باید از 10 سال بیشتر باشد.

بایدها و نبایدهای بعد از جراحی پروستات

استراحت کافی داشته باشید و زیاده روی نکنید. به تدریج می توانید فعالیت های روزانه خود را افزایش دهید. اما مطمئن شوید که حداقل شش بار در روز از جای خود بلند شده و قدم بزنید. به طور کلی، بیشتر افراد در عرض 10 روز فعالیت های عادی خود را از سر می گیرند و فعالیت کامل را در عرض 3 تا 4 هفته از سر می گیرند.

آیا پروستات شما بعد از جراحی دوباره رشد می کند؟

پروستات می تواند با ترمیم آندروژن بازسازی شود. تیمی از محققان در موسسه Broad بررسی کردند که چگونه بافت طبیعی پروستات خود را پس از درمان محرومیت از آندروژن بازیابی می کند.

تفاوت بین پروستاتکتومی و پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

پروستاتکتومی رادیکال که در آن کل غده پروستات برداشته می شود، برای درمان سرطان موضعی پروستات استفاده می شود. پروستاتکتومی ساده برای درمان علائم شدید ادراری و بزرگ شدن غدد خوش خیم پروستات در مردان استفاده می شود.
و فقط قسمتی از پروستات که مانع از جریان ادرار می شود برداشته می شود.

‏مدت اقامت در بیمارستان برای برداشتن پروستات چقدر است؟

باید انتظار داشته باشید که یک شب در ‏‏بیمارستان باشید‏‏ تا اندکی پس از عمل جراحی حرکت کنند تا از لخته شدن خون و دیگر خطرات پس از عمل جلوگیری کنند.‏

کدام عمل جراحی پروستات بهتر است؟

TURP به طور کلی گزینه ای برای مردانی است که مشکلات ادراری متوسط ​​تا شدید دارند و به دارو پاسخ نداده اند. در حالی که TURP به عنوان موثرترین درمان برای بزرگ شدن پروستات در نظر گرفته شده است، تعدادی از روش های کم تهاجمی دیگر موثرتر می شوند. هرچند که روش نهایی را خود پزشک تجویز می کند .

هیچ تفاوتی بین دو روش تراپ یا لیزر از نظر اقامت در بیمارستان یا عوارض وجود نداشت. با این حال، مردان گروه TURP به سرعت جریان ادرار سریع تری دست یافتند (آنها می توانستند حجم بیشتری از ادرار را سریعتر دفع کنند). TURP همچنین نسبت به روش لیزر کمی مقرون به صرفه تر و سریعتر عمل کرد.

آیا پروستاتکتومی باعث کاهش تستوسترون می شود؟

پروستاتکتومی رادیکال یکی از درمان های انتخابی برای سرطان موضعی پروستات است. داده های منتشر شده نشان می دهد که پروستاتکتومی رادیکال با افزایش و کاهش سطح تستوسترون همراه است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *