دوره نقاهت تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو حدود 12 هفته یا سه ماه است، در این پست می خواهیم سناریو کامل و برنامه شما را بعد از عمل تعویض مفصل زانو را به شما بگوییم.

دوره نقاهت عمل جراحی تعویض مفصل زانو چه مدت است؟

پاسخ : 12 هفته

هنگامی که شما جراحی تعویض کامل زانو (TKR) انجام می دهید، بهبودی و توانبخشی مرحله بسیار مهمی است. در این مرحله دوباره روی پای خود می‌ایستید و به مرور به حالت اولیه خود باز می‌گردید.

دوازده هفته بعد از جراحی زانو مهم است در ادامه 12 هفته پس از جراحی را به شما توضیح خواهیم داد.

روز اول تعویض مفصل زانو

توانبخشی و فیزیوتراپی بلافاصله روز بعد از عمل جراحی شروع می شود. در 24 ساعت اول، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا بایستید و با استفاده از یک وسیله کمکی راه بروید. وسایل کمکی شامل واکر، عصا هستند. یک پرستار یا کاردرمانگر در انجام کارهایی مانند تعویض باند، پانسمان، حمام کردن، به شما کمک می کند.
ممکن است از شما بخواهند که کنار تخت بنشینید، چند قدمی راه بروید و خود را به یک کمد کنار تخت منتقل کنید. آنها همچنین به شما کمک می کنند از یک دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) استفاده کنید.
که وسیله ای است که بعد از جراحی مفصل را به آرامی و به آرامی حرکت می دهد.احتمالاً از CPM در بیمارستان و احتمالاً در خانه نیز استفاده خواهید کرد. برخی از افراد در حالی که پایشان در دستگاه است اتاق عمل را ترک می کنند. مقداری درد، تورم و کبودی پس از جراحی تعویض مفصل زانو کاملا طبیعی است.
سعی کنید در اسرع وقت از زانوی خود استفاده کنید، اما از فشار آوردن به آن خودداری کنید.

استراحت کافی داشته باشید. همراه شما به شما کمک می کند از رختخواب خارج شوید و مسافت کوتاهی را پیاده روی کنید. روی خم کردن و صاف کردن زانوی خود کار کنید و در صورت نیاز از دستگاه CPM استفاده کنید.

روز دوم تعویض مفصل زانو

در روز دوم، ممکن است برای مدت کوتاهی با استفاده از واکر راه بروید. همزمان با بهبودی پس از جراحی، سطح فعالیت شما به تدریج افزایش می یابد.به شرط آنکه از پانسمان های ضد آب استفاده کرده باشد، می توانید روز بعد از جراحی دوش بگیرید. اگر از پانسمان معمولی استفاده کردید، باید 5 تا 7 روز برای دوش گرفتن صبر کنید.
و از خیس کردن محل جراحی به مدت 3 تا 4 هفته خودداری کنید تا زخم به طور کامل بهبود یابد. ممکن است از شما بخواهند که از یک توالت فرنگی استفاده کنید. احتمالا از شما بخواهند که سعی کنید هر بار چند پله را بالا بروید. ممکن است همچنان نیاز به استفاده از دستگاه CPM داشته باشید. در این مرحله روی باز و بستن زانو نیز کار کنید و در صورت امکان خم شدن زانو را حداقل 10 درجه افزایش دهید.

در روز دوم می توانید بایستید، بنشینید، مکان را عوض کنید و با کمک همراه می توانید کمی بیشتر راه بروید و چند پله بالا بروید.

ترخیص شدن از بیمارستان بعد از تعویض مفصل زانو

احتمالاً 1 تا 3 روز پس از جراحی در بیمارستان خواهید ماند، اما احتمال اینکه بیشتر هم شود ، وجود دارد. ترخیص شما از بیمارستان به شدت به فیزیوتراپی مورد نیاز، سرعت پیشرفت شما، سلامت قبل از عمل جراحی، سن شما و نظر پزشک بستگی دارد.
در این حالت شما بیشتر از قبل می توانید زانوی خود را خم و راست کنید و برای خم کردن بیشتر زانوی خود با یا بدون دستگاه CPM کار هم خواهید توانست.

پزشک شما دارو های مسکن با دوز پایین تری به شما تجویز خواهد کرد.

در هنگام ترخیص، ممکن است بتوانید: بایستید یا بدون کمک بایستید و در خارج از اتاق بیمارستان به پیاده روی طولانی تر بروید و به وسایل کمکی تکیه کنید، کم کم لباس بپوشید، حمام کنید و در بالا و پایین رفتن از پله ها با کمکی استفاده کنید.

برای راه رفتن از واکر یا عصا باید استفاده کنید
برای راه رفتن از واکر یا عصا باید استفاده کنید

وضعیت تا سه هفته اول تعویض مفصل زانو

زمانی که به خانه بازمی‌گردید یا در یک مرکز توانبخشی هستید، باید بتوانید آزادانه‌تر حرکت کنید و درد کمتری را تجربه کنید. شما به داروهای مسکن کمتر و قوی‌تر نیاز دارید. برنامه روزانه شما شامل تمریناتی است که فیزیوتراپ به شما داده است. اینها تحرک و دامنه حرکتی شما را بهبود می بخشد.
ممکن است لازم باشد در این مدت از یک دستگاه CPM استفاده کنید.

احتمالاً می توانید بیش از 10 دقیقه راه بروید و بایستید و حمام کردن و لباس پوشیدن باید راحت تر باشد.

در عرض یک هفته، زانوی شما از نظر فنی می تواند 90 درجه خم شود، اگرچه ممکن است به دلیل درد و تورم سخت تر باشد. پس از 7 تا 10 روز، شما باید بتوانید زانوی خود را به طور کامل به سمت بیرون بکشید.

ممکن است زانوی شما به اندازه‌ای قوی باشد که دیگر به واکر یا عصا نیازی نداشته باشید. اکثر مردم در هفته های 2 تا 3 از عصا استفاده می کنند یا اصلاً از آن استفاده نمی کنند.

اگر نیاز به عصا باشد عصا را در دست مخالف زانوی جدید خود نگه دارید و از خم شدن روی زانوی جدید خودداری کنید.

وضعیت در هفته 4 تا 6 بعد از جراحی زانو

اگر در برنامه تمرینی و توانبخشی خود را ادامه داده باشید، باید متوجه بهبود چشمگیری در زانوی خود شوید، از جمله خم شدن و قدرت. تورم و التهاب نیز باید کاهش یافته باشد. هدف در این مرحله افزایش قدرت و دامنه حرکتی زانو با استفاده از فیزیوتراپی است.
فیزیوتراپ ممکن است از شما بخواهد که پیاده روی طولانی تری داشته باشید و کم کم وسایل کمکی خود را کنار بگذارید.

در هفته 4 تا 6 ، انتظار می رود بیشتر راه بروید و کمتر به وسایل کمکی تکیه کنید. شما می توانید کارهای روزمره بیشتری را انجام دهید،مثل آشپزی و نظافت اگر شغل میز دارید، می توانید در عرض 4 تا 6 هفته به سر کار خود بازگردید. اگر شغل شما به پیاده روی، مسافرت یا بلند کردن اجسام نیاز داشته باشد، ممکن است تا 3 ماه نتوانید. برخی از افراد در عرض 4 تا 6 هفته پس از جراحی شروع به رانندگی می کنند، اما مطمئن شوید که جراح شما تایید کند. بعد از 6 هفته می توانید سفر کنید. قبل از این زمان،نشستن طولانی مدت در طول سفر می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

وضعیت در هفته 7 تا 11 بعد از تعویض مفصل زانو

شما تا 12 هفته برنامه فیزیوتراپی خواهید داشت. اهداف شما شامل بهبود سریع تحرک و دامنه حرکتی شما – احتمالاً تا 115 درجه دامنه حرکتی داشته باشید.

فیزیوتراپ شما با بهبود زانو، تمرینات شما را عوض می کند.

تمرینات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بالا بردن انگشتان پا و پاشنه پا: در حالی که ایستاده اید، روی انگشتان پا و سپس روی پاشنه پا بلند شوید.
  • خم شدن جزئی زانو: در حالت ایستاده، زانوهای خود را خم کنید و به سمت بالا و پایین حرکت کنید.
  • در حالی که به پهلو دراز کشیده اید، پای خود را در هوا بلند کنید.
  • تعادل پا: تا جایی که ممکن است روی یک پا بایستید.
  • استپ آپ: در یک پله بالا و پایین بروید و هر بار پاهایتان را عوض کنید.
  • دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت.

در این مرحله، شما باید به خوبی در مسیر بهبودی باشید. شما باید به میزان قابل توجهی درد کمتری داشته باشید. ممکن است بتوانید چند صد متر را بدون هیچ نوع وسیله کمکی راه بروید. می توانید فعالیت های بدنی بیشتری از جمله پیاده روی تفریحی، شنا و دوچرخه سواری انجام دهید.

وضعیت بعد از هفته 12

در هفته 12، به انجام تمرینات خود ادامه دهید و از فعالیت های پرتحرکی که می تواند به زانو یا بافت های اطراف آسیب برساند، اجتناب کنید، از جمله:

  • دویدن
  • ایروبیک
  • اسکی
  • بسکتبال
  • فوتبال
  • دوچرخه سواری با شدت بالا

هفته 13 ام به بعد از تعویض مفصل زانو

زانوی شما با گذشت زمان به تدریج بهبود می یابد و درد کاهش می یابد. احتمالا بازگشت به بیشتر فعالیت‌ها تا 3 ماه طول می‌کشد و 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد تا زانوی شما به همان اندازه قوی و انعطاف‌پذیر شود.

در این مرحله از بهبودی، می توانید شروع به استراحت کنید. 90 تا 95 درصد احتمال دوام زانوی شما 10 سال و 80 تا 85 درصد این احتمال وجود دارد که 20 سال دوام بیاورد. با پزشک خود در تماس باشید و معاینات منظم داشته باشید تا مطمئن شوید که زانوی شما سالم است. توصیه می شود که هر 3 تا 5 سال پس از جراحی تعویض مفصل زانو به جراح خود مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *