تعویض مفصل زانو | هزینه ها | مشاوره

تعویض مفصل زانو چیست؟


اگر زانوی شما در اثر آرتروز یا آسیب به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است انجام فعالیت های ساده مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها برای شما سخت باشد. حتی ممکن است در حالی که نشسته یا دراز کشیده اید شروع به احساس درد کنید. اگر درمان های غیرجراحی مانند داروها و استفاده از روش های دیگر دیگر مفید نیستند،ممکن است بخواهید جراحی تعویض کامل زانو را انجام دهید.

جراحی تعویض مفصل یک روش مطمئن و موثر برای تسکین درد، اصلاح بدشکلی ساق پا و کمک به از سرگیری فعالیت های عادی است. جراحی تعویض مفصل زانو اولین بار در سال 1968 انجام شد.
پیشرفت در مواد و تکنیک های جراحی اثربخشی آن را بسیار افزایش داده است. تعویض کامل زانو یکی از موفق ترین عمل ها در تمام پزشکی است. طبق گزارش آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی، در سال 2017، بیش از 754000 تعویض زانو در ایالات متحده انجام شد.
چه به تازگی کاوش گزینه های درمانی را آغاز کرده باشید یا قبلاً تصمیم به انجام جراحی تعویض کامل زانو داشته باشید، این مقاله به شما کمک می کند تا در مورد این روش ارزشمند بیشتر بدانید.

سن عمل تعویض مفصل زانو

اکثر بیمارانی که تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار می‌گیرند در سنین 50 تا 80 سال قرار دارند، اما جراحان ارتوپد بیماران را به صورت جداگانه ویزیت می‌کنند. تعویض کامل زانو در تمام سنین با موفقیت انجام شده است، از نوجوانان جوان مبتلا به آرتریت نوجوانان و کسانیکه دچار حادثه تصادف شده اند تا بیماران مسن مبتلا به آرتریت.

هزینه عمل تعویض مفصل زانو

هنگامی که به جراحی تعویض کامل زانو فکر می کنید، هزینه آن سوال خیلی هاست چون جز عمل های کم هزینه شاید نباشد.اما خوشبختانه برای بسیاری از افراد، بیمه هزینه را پوشش می دهد، اما ممکن است هزینه های اضافی دیگری نیز داشته باشد. یا ممکن است بیمه همه هزینه را پرداخت نکند.

اما اگر کسی هم بیمه نیست خود بیمارستان ها معمولا تخفیفاتی ارائه می دهند یا برخی سازمان ها و مراکز از سایر مراکز ارزان تر هستند.(بیمارستانهای دولتی ارزانتر و کیفیت عمل آن ها نیز در حد بیمارستان های خصوصی است.) شما حتی می توانید از طریق برخی موسسات خیریه یا سازمان های خیریه درخواست مساعده کنید یا نامه بگیرید. چون هزینه های تعویض مفصل زانو کم نیست و برای کسانیکه بیمه ندارند حتما سخت خواهد بود.

هزینه تعویض زانو بسته به محل زندگی شما، کلینیک یا بیمارستان مورد استفاده، سلامت و وضعیت کلی شما و سایر عوامل می تواند بسیار متفاوت باشد.

هزینه نهایی بیمارستان به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

تعداد روزهایی که در بیمارستان بستری هستید.

بستگی به این دارد که تعویض مفصل زانو شما کامل، جزئی یا هر دو زانو باشد.

نوع و جنس پروتز شما چی باشه : مثلا پروتز های تعویض مفصل زانو آمریکایی گرونتر هست.

و روش جراحی کدام باشذ: مثلا روش جراحی و نوع تکنولوی آن خیلی متفاوت است.

مراقبت یا تجهیزات پیش بینی نشده در صورت بروز عوارض، ممکن است به مراقبت های بیشتری نیاز داشته باشید. پس تا پایان درمان اصلا نمی توانید دقیق هزینه را پیش بینی کنید.

دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو

12 هفته پس از عمل جراحی برای بهبودی و توانبخشی بسیار مهم است. متعهد شدن به یک برنامه تا سریعتر از عمل جراحی بهبود پیدا کنید و شانس موفقیت طولانی مدت خود را افزایش دهید. برای اینکه برنامه دقیق خودتان را در این 12 هفته بدانید مقاله دوره نقاهت عمل تعویض مفصل زانو را مطالعه فرمایید.

فیلم عمل تعویض مفصل زانو

عوارض تعویض مفصل زانو

عوارض احتمالی جراحی تعویض زانو می تواند شامل موارد زیر باشد:

1-عفونت

همه جراحی‌ها نیاز به برش‌هایی دارند – برش‌هایی که به جراح اجازه می‌دهد ناحیه‌ای از بدن را باز کرده و ترمیم کند. بنابراین، این به این معنی است که احتمال عفونت وجود دارد – اما این یک شانس بسیار کوچک است. هنگامی که عفونت ها به وجود می آیند، جدی در نظر گرفته می شوند.

در بسیاری از موارد، عفونت را می توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد. با این حال، در موارد دیگر، عفونت می تواند منجر به برداشتن مفصل جایگزین شود و حتی می تواند تهدید حیاتی داشته باشد.به همین دلیل بسیار مهم است که دستورالعمل های مراقبتی را که پزشک به شما داده است، دنبال کنید.
از جمله تمیز و خشک نگه داشتن زخم و مصرف هر گونه آنتی بیوتیک تجویز شده. و اگر قرمزی، تورم یا درد افزایش یافت، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

2-سفتی و تورم طولانی مدت زانو

این طبیعی است که تا چند ماه پس از جراحی کمی احساس سفتی و تورم داشته باشید. این فقط بدن شما است که در حال ریکاوری و تطبیق با زانو یا زانو جدید است. اما گاهی اوقات این سفتی می تواند ادامه یابد.تورم یا سفتی طولانی‌مدت معمولاً در اثر بافت اسکار بیش از حد ایجاد می‌شود. اغلب اوقات، عدم ورزش می تواند باعث ایجاد بافت اسکار در بافت نرم اطراف مفصل شود. این یکی از دلایلی است که فیزیوتراپی پس از جراحی توصیه می شود. حرکت برای مفاصل شما خوب است.

3-زانو درد مداوم

زانو درد بلافاصله پس از جراحی طبیعی است. مدتی طول می کشد تا بدن شما با تعویض زانو سازگار شود. درد معمولاً پس از دو تا سه ماه کاهش می‌یابد، اما احتمالاً هر هفته شاهد بهبودی خواهید بود. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از جراحی زانو درد مداوم داشته باشند. وقتی این اتفاق می افتد،پزشک شما برای ایجاد یک برنامه درمانی، که ممکن است شامل فیزیوتراپی اضافی، درمان شناختی رفتاری یا داروهایی باشد که به شما کمک می کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید، با شما همکاری خواهد کرد.

4-پس زدن پروتز توسط بدن

ایمپلنت های زانو برای ماندگاری طولانی مدت ساخته شده اند. اما احتمال بسیار کمی وجود دارد که ایمپلنت پس بخورد .به طور معمول، درد و سفتی مداوم می تواند نشانه ای از شکست ایمپلنت باشد. عفونت،ناپایداری یا سفتی شایع ترین علل پس زدن پروتز در نظر گرفته می شود. علل دیگر می تواند شامل مشکل در خود ایمپلنت، مانند شکستگی، و شل شدن آسپتیک باشد. شل شدن آسپتیک وضعیتی است که در آن پیوندی که ایمپلنت را در جای خود نگه می‌دارد در اثر سایش و پارگی گیر نکرده باشد.

برای چه کسانی جراحی تعویض مفصل زانو لازم است؟

جراحی تعویض مفصل زانو یکی از موفق ترین جراحی ها در پزشکی است. در آمریکا بیش از 790000 تعویض زانو هر ساله انجام می شود.

معمولا وقتی کسی علائم زیر را داشته باشد احتمال تعویض مفصل زانو در آن فرد بالاتر می رود:

1-داشتن آرتروز شدید

اکثر افرادی که تحت عمل تعویض مفصل زانو قرار می‌گیرند، یا آرتروز دارند، که نوعی ساییدگی است .آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی که باعث درد و آسیب مفاصل می شود که در آن غضروف از دست می رود و دامنه ی حرکتی کاهش می یابد.

2-حتی در هنگام استراحت هم درد شدیدی دارید و نمی توانید بخوابید

اگر در شب نیز درد مداوم دارید، این می‌تواند کاملاً شما را کاندیدای این عمل جراحی کند.

3-زانوی شما همیشه متورم است

زانویی که به‌رغم استفاده از داروهای ضد التهاب، تزریق استروئید و فیزیوتراپی به‌طور مداوم متورم می‌شود، نشان‌دهنده انحطاط غضروف و یا بی‌ثباتی زانو است که می‌توان با عکسبرداری تأیید کرد.

4-درد باعث شود از انجام فعالیت های عادی باز بمانید

یکی از علائمی که نشان می دهد شما نیاز به تعویض مفصل زانو دارید این است که روش های غیرجراحی پاسخ نداده باشند و شما از اینکه حتی راه بروید یا فعالیت های عادی روزانه را انجام دهید عاجز باشید.

5-تغییر شکل در زانو

اگر آرتریت شما پیشرفته باشد، می تواند بر نحوه راه رفتن شما تأثیر بگذارد، که همچنین می تواند منجر به مشکلات بیشتر در سایر نقاط بدن شما شود. با پیشرفت آرتریت، زانو ممکن است خمیده شود. اگر این نوع بدشکلی در طول زمان ایجاد شود، جایگزینی زانو ممکن است نیاز باشد. علاوه بر این، افراد مبتلا به آرتریت ممکن است توانایی صاف کردن زانوهای خود را نیز از دست بدهند.

تغییر شکل در زانو
تغییر شکل در زانو یکی از علائمی است که به شما می گوید تعویض مفصل زانو نیاز دارید

اگر این اتفاق افتاد، باید توسط جراح ارتوپد معاینه شوید، زیرا این از دست دادن حرکت ممکن است دائمی باشد، حتی پس از تعویض زانو.

6-در سن بالای 60 سال باشید

در سنین کهولت تعویض مفصل زانو بیشتر انجام می شود
در سنین کهولت تعویض مفصل زانو بیشتر انجام می شود

تعویض مفصل زانو در هر سنی امکان دارد انجام شود اما در سنین جوانی به دلیل آن که فعالیت ها زیاد است و به مفصل مصنوعی فشار وارد می شود کمتر است. معمولا تعویض مفصل زانو در سنین بالای 60 سال انجام می شود.

بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو

سوالی که خیلی ها دنبال این هستند. مخصوصا وقتی تصمیمشان برای عمل جراحی بیشتر می شود.اگر قصد انجام تعویض مفصل زانو را دارید، باید از یک جراح ارتوپد مجرب برای انجام این عمل جراحی بخواهید.

قبل از هر چیزی جراح ارتوپدی را پیدا کنید که متخصص در تعویض مفصل زانو باشد و تجربه درمان بیماران با شرایط خاص شما، مانند آرتریت زانو را داشته باشد.

در اینجا راهنمایی می کنیم چگونه بهترین جراح تعویض مفصل زانو را پیدا و انتخاب کنید:

1-تحقیق و پرس وجو با ایجاد لیستی از جراحان ارتوپد بالقوه شروع کنید. از خانواده، دوستان و سایر مراکز درمانی پرس و جو کنید. اگر بدون هیچ سابقه ای شروع به کار می کنید، یا به دنبال گزینه های بیشتری هستید، می توانید از سایت های معتبری مثل nobat.ir یا دکتر تو استفاده کنید و رتبه‌بندی رضایت بیمار را نگاه کنید مخصوصا در بخش نظرات هر صفحه ی پزشکی می توانید متوجه شوید کدام دکتر
در زمینه تعویض مفصل زانو تجربه بیشتری دارد.

بخش نظرات بیماران در سایت های معتبر نوبت دهی پزشکان و خواندن نظرات بهترین راهنمایی برای شماست که این پزشک بیشتر چه عمل جراحی انجام داده است و یا رضایت بیماران به چه نحو بوده است.

2-سابقه بیمارستان : معمولا بیمارستان های دولتی و خصوصی از نظر کیفیت پروتز یکسان هستند اما اینکه بیمارستان مد نظر چقدر تعویض مفصل زانو انجام می دهد خیلی مهم است. بیمارستان های با سابقه با ارتوپدهای مجرب تری کار می کنند.

3-ویزیت و ملاقات با جراح : همانطور که لیست جراحان تعویض مفصل زانو خود را محدود می کنید، با مطب هر جراح تماس بگیرید و برای ملاقات و مصاحبه با پزشک یک قرار ملاقات بزارید.

  • از خود بپرسید که آیا از صحبت کردن با پزشک راحت هستید یا خیر؟
  • آیا او به نظرات شما احترام می گذارد و به سوالات شما پاسخ می دهد؟

عدم پاسخگویی به سوالات بیمار توسط پزشک می تواند عدم تجربه و عدم دانش کافی در زمینه جراحی تعویض مفصل زانو را برساند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از پزشک تعویض مفصل زانو بپرسید:

  • چند بار تعویض زانو انجام داده اید؟
  • معمولا چه نتایجی را دیده اند؟
  • آیا اطلاعاتی درباره نتایج برای به اشتراک گذاشتن با شما دارند؟
  • با کدام عوارض بیشتر از جراحی مواجه می شوید؟
  • برای جلوگیری از عوارض یا اصلاح آنها در صورت بروز چه کاری انجام می دهید؟

رسیدن به پاسخ همه سوالات بالا به شما می تواند کمک کند تا پزشک جراح خود را بهتر انتخاب کنید.

4-نوع بیمه ای که بیمارستان یا جراح در آن مشارکت دارد: پوشش بیمه شما یک موضوع اصلی است. برای دریافت بیشترین مزایای بیمه و پرداخت کمترین هزینه برای جراحی خود، باید جراح زانو را انتخاب کنید که با بیمه شما کار می کنند.

مراقبت بعد از عمل تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی و ورزش مناسب بعد تعویض مفصل زانو چیست؟

ورزش منظم برای بازگرداندن قدرت و تحرک به زانوی شما و بازگشت تدریجی به فعالیت های روزمره برای بهبودی کامل شما پس از تعویض مفصل زانو مهم است. جراح ارتوپد و فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه کند که به مدت 20 تا 30 دقیقه، 2 یا 3 بار در روز ورزش کنید و 30 دقیقه پیاده روی کنید.
قبل از انجام هر یک از تمرینات نشان داده شده حتما با درمانگر یا جراح خود مشورت کنید. مقاله تمرینات ورزشی بعد از تعویض مفصل زانو را مشاهده کنید.

ورزش های مناسب برای بیماران پس از جراحی تعویض مفصل شامل دوچرخه سواری ثابت، شنا، پیاده روی، وزنه برداری با مقاومت کم و استفاده از دستگاه های اسکی ثابت است.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

بهترین حالت برای خوابیدن بعد از جراحی زانو به پشت است. این وضعیت یعنی صاف نگه داشتن پای خود ، خواب را آسان می کند و به جریان خون مناسب در محل جراحی اجازه گردش می دهد. هنگام خوابیدن به پشت نیز می توانید با استفاده از بالش پای خود را بالا نگه دارید.قرار دادن بالش زیر زانو و ساق پا باعث توزیع بهتر وزن می شود.

بهترین حالت خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو
بهترین حالت خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

حالت دوم خوابیدن ، خوابیدن به پهلو است :

اگر به پهلو می خوابید با یک بالش بین پاهای خود بخوابید. اگر به پهلو می‌خوابید، اگر برایتان راحت‌تر است، به پهلوی غیر جراحی خود دراز بکشید. سپس یک بالش بین پاهای خود قرار دهید تا زانوی خود را نرم کند. اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، یک بالش دوم اضافه کنید تا زانوی خود را بپوشانید و پای خود را راحت کنید.
خوابیدن به پهلو ممکن است راحت ترین وضعیت پس از جراحی شما نباشد زیرا ممکن است احساس درد کنید. همچنین پای شما را به اندازه کافی صاف نگه نمی دارد. شما باید درد کمتری داشته باشید و صاف نگه داشتن زانویتان چندان مهم نیست. در این مرحله خوابیدن به پهلو ایمن تر است. به یاد داشته باشید که خوابیدن به سمت جراحی فشار زیادی به محل جراحی شما وارد می کند و احتمالاً دردناک خواهد بود.

حالت به پهلو خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو
حالت به پهلو خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

ماندگاری و طول عمر عمل تعویض مفصل زانو چقدر است؟

مطالعات نشان می‌دهد که 90 درصد از تعویض‌های مفصل زانو و مفصل ران، به راحتی تا 15سال پس از جایگذاری هنوز به خوبی عمل می‌کنند، اما فناوری های جدید نشان می دهد جایگزینی مفصل تا بیشتر از 20 سال نیز عمر می کند.

جراحی تعویض مفصل زانو را اگر انجام ندهم چه اتفاقی می افتد؟

در صورتیکه نیاز به تعویض مفصل زانو داشته باشید(پزشک تایید کرده باشد.) و روش های غیرجراحی پاسخ نداده باشند اما با این همه از این کار اجتناب کنید به غیر از اینکه نمی توانید فعالیت های روزانه خود را انجام دهید وضعیت زانوی شما بدتر خواهد شد و شاید به مرور درد زانو عاجزتان کند. یادتان باشد اکثر این افراد به حد عجز و ناتوانی رسیدن که حاضر به تعویض مفصل زانو رسیده اند ولی همیشه پیشگیری و توقف مشکل بهتر است.

چه کسانی نمی‌توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند؟

در کل اگر کاندیدای تعویض مفصل زانو چه باشید چه نباشید خود پزشک به شما می گوید و نظر می دهد. کسانی که با روش غیرجراحی مشکلشان برطرف می شود و یا کسانیکه به خاطر کهولت سن و عدم انجام عمل جراحی نمیتوانند تعویض انجام دهند از جمله کسانی هستند که نمی توانند تعویض مفصل زانو انجام دهند.

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

در اوایل بعد از جراحی تعویض مفصل زانو، حس درد که کاملا طبیعی است و به مرور بهبود پیدا می کند. اما اگر این درد به صورت مداوم ادامه داشت، دلایل زیر را خواهد داشت که بایستی به پزشک معالج خود مراجعه کنید:

1-شل شدن پروتز تعویض مفصل زانو:

این اغلب علت درد سال‌ها یا دهه‌ها پس از تعویض زانو است. با این حال، به ندرت رخ می دهد.

2-عفونت:

عفونت یک نگرانی جدی و نگران کننده است. هر گونه افزایش درد پس از تعویض زانو باید نگرانی هایی را برای عفونت ایجاد کند. اغلب، علائم عفونت آشکار است، اما عفونت های ظریف ممکن است علت ناراحتی مداوم باشد.

3-درد کاسه زانو:

مشکلات کاسه زانو یکی از علل شایع درد تعویض زانو است. نیروهای قابل توجهی به کاسه زانو وارد می شود، حتی با انجام فعالیت های معمولی، مانند بلند شدن از روی صندلی یا پایین رفتن از پله ها. عملکرد مناسب کاسه زانو با جایگزینی می تواند از نظر فنی حتی برای یک جراح ماهر چالش برانگیز باشد.

4-پروتز نامناسب:

همه پروتزهای تعویض مفصل زانو اغلب خوب هستند اما به ندرت اتفاق می افتد که پروتز نامناسب باشد.

جراحی تعویض مفصل زانو در شیراز

شیراز قطب پزشکی ایران با داشتن متخصصان ارتوپدی مجرب همواره از سراسر کشور پذیرای بیماران و متقاضیان تعویض مفصل زانو بوده است. تعویض مفصل زانو جز موفق ترین عمل های جراحی دنیا است اما اگر به هر دلیل شهر شیراز را برای عمل جراحی تعویض مفصل زانو انتحاب کرده اید اصلا پشیمان نخواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *