سندروم ناویکولار در انسان و درمان

سندورم ناویکولار چیست ؟

سندروم ناویکولار (os navicularum) یک استخوان اضافی یا تکه غضروفی است که در سمت داخلی پا درست بالای قوس قرار دارد. این در داخل تاندون تیبیال خلفی قرار می گیرد که در این ناحیه می چسبد و می تواند منجر به سندرم ناویکولار جانبی شود. ناویکولار اکسسوری مادرزادی است (در بدو تولد وجود دارد).
این بخشی از ساختار طبیعی استخوان بدن انسان نیست و بنابراین در بیشتر افراد وجود ندارد.

سندرم ناویکولار اکسسوری
سندرم ناویکولار اکسسوری

افرادی که دارای ناویکولار جانبی هستند، اگر مشکلی ایجاد نکند، اغلب از این وضعیت بی اطلاع هستند. با این حال، برخی از افراد با این استخوان اضافی، زمانی که استخوان و یا تاندون تیبیال خلفی تشدید می‌شوند، دچار یک وضعیت دردناک به نام سندرم ناویکولار جانبی می‌شوند.

این می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • تروما،مانند رگ به رگ شدن پا
  • تحریک مزمن ناشی از مالش کفش بر روی استخوان اضافی
  • فعالیت بیش از حد پا

بسیاری از افراد مبتلا به سندرم ناویکولار جانبی نیز دارای کف پای صاف (قوس افتاده) هستند. داشتن کف پای صاف فشار بیشتری به تاندون تیبیال خلفی وارد می کند.که می تواند باعث التهاب یا تحریک ناویکولار جانبی شود.

علائم و نشانه های سندرم ناویکولار جانبی

ظاهر شدن این بیماری در نوجوانی بسیار رایج است . این زمانی است که استخوان ها در حال بلوغ هستند و غضروف در حال تبدیل شدن به استخوان است. با این حال، گاهی اوقات علائم تا بزرگسالی ظاهر نمی شوند.


علائم و نشانه های سندرم ناویکولار جانبی عبارتند از:

  • برجستگی استخوانی قابل مشاهده در قسمت میانی پا (سمت داخلی پا، درست بالای قوس)
  • قرمزی و تورم برجستگی استخوانی
  • درد یا ضربان در قسمت میانی پا و قوس پا که معمولاً در طول یا بعد از دوره های فعالیت
علائم و نشانه های سندرم ناویکولار جانبی

تشخیص سندرم ناویکولار جانبی

برای تشخیص سندرم ناویکولار جانبی، متخصص ارتوپد پا و مچ پا در مورد علائم سؤال می کند و پا را معاینه می کند و به دنبال تحریک یا تورم پوست است. پزشک ممکن است برجستگی استخوان را فشار دهد تا ناحیه را از نظر ناراحتی ارزیابی کند. ساختار پا، قدرت عضلانی، حرکت مفصل و نحوه راه رفتن بیمار نیز ممکن است ارزیابی شوند.

علائم و نشانه های سندرم ناویکولار اکسسوری عبارتند از: برجستگی استخوانی قابل مشاهده در قسمت میانی پا (سمت داخلی پا، درست بالای قوس) قرمزی و تورم برجستگی استخوانی. درد مبهم یا ضربان در قسمت میانی پا و قوس پا که معمولاً در طول یا بعد از دوره‌های فعالیت رخ می‌دهد.

عکسبرداری معمولاً برای تأیید تشخیص، تجویز می شود. اگر درد یا التهاب مداوم وجود داشته باشد، ممکن است از MRI ​​یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری پیشرفته برای ارزیابی بیشتر وضعیت استفاده شود.

تشخیص سندرم ناویکولار جانبی
تشخیص سندرم ناویکولار جانبی

درمان غیر جراحی سندرم ناویکولار

هدف از درمان غیرجراحی سندرم ناویکولار جانبی، تسکین علائم است.

موارد زیر ممکن است مورد استفاده قرار گیرد:

  • بیحرکتی
  • قرار دادن پا در یک کفش پیاده روی
  • گچ گرفتن باعث می شود التهاب کاهش یبابد.
  • استفاده از یخ. برای کاهش تورم:
    یک کیسه یخ پوشیده شده با یک حوله نازک روی ناحیه آسیب دیده اعمال می شود. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • داروها : ممکن است داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خوراکی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن تجویز شود. در برخی موارد، داروهای استروئیدی خوراکی یا تزریقی ممکن است همراه با بی حرکتی برای کاهش درد و التهاب استفاده شود.
  • فیزیوتراپی: ممکن است فیزیوتراپی شامل تمرینات و درمان‌هایی برای تقویت عضلات و کاهش التهاب تجویز شود. این تمرینات همچنین ممکن است به جلوگیری از عود علائم کمک کند. دستگاه های ارتز. دستگاه‌های ارتز سفارشی که در کفش قرار می‌گیرند، قوس را پشتیبانی می‌کنند و ممکن است در پیشگیری از علائم بعدی نقش داشته باشند.

حتی پس از درمان موفقیت آمیز، گاهی اوقات علائم سندرم ناویکولار اکسسوری دوباره ظاهر می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، روش های غیر جراحی معمولا تکرار می شوند.

چه زمانی باید سندرم ناویکولار جراحی لازم است؟

اگر درمان غیرجراحی نتواند علائم سندرم ناویکولار جانبی را کاهش دهد، ممکن است جراحی مناسب باشد. جراحی ممکن است شامل برداشتن استخوان جانبی، تغییر شکل ناحیه و ترمیم تاندون تیبیال خلفی برای بهبود عملکرد آن باشد. این استخوان اضافی برای عملکرد طبیعی پا مورد نیاز نیست.

چرا باید جراح پا و مچ پا را انتخاب کنیم؟

جراحان پا و مچ پا امروزه متخصصان برجسته در مراقبت از پا و مچ پا هستند. به‌عنوان پزشکان متخصص اطفال – که به‌عنوان متخصص پا، DPM یا گاهی اوقات «متخصصان پا و مچ پا» نیز شناخته می‌شوند – متخصصان جراحی حرفه‌ای اطفال دارای گواهی هیئت مدیره هستند.
جراحان پا و مچ پا نسبت به سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و آموزش مختص به پا و مچ پا دارند. جراحان پا و مچ پا همه شرایطی را که روی پا و مچ پا تأثیر می‌گذارند، از ساده تا پیچیده، در بیماران در هر سنی از جمله سندرم ناویکولار جانبی درمان می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *