گرفتگی و درد

علامت عجیب کاهش توده استخوانی و عوارض ان

از دست دادن توده استخوانی تا میزانی پایین تر از یک سطح معین پوکی استخوان نامیده می شود. در این حالت بدن قادر به ساختن استخوان به همان سرعتی که آن را از دست می دهد نیست. پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد، اما کارشناسان می گویند برخی علائم غیرمنتظره از وجود این مشکل حکایت می کنند. شناختن این علائم به تشخیص بیماری قبل از آن که بسیار دیر شود کمک خواهد کرد:

1-کاهش قد:

کاهش قد

همه ما با افزایش سن دچار کمی کاهش قد می شویم. اما اگر این کاهش قد، ناگهانی و بیشتر از ۵/۲ تا ۵/۷ سانتی متر باشد، می تواند ناشی از کاهش شدید توده استخوانی باشد. بهتر است درمورد آن با پزشک مشورت کنید.

2-شکستن ناخن ها:

شکستن ناخن ها

ناخن های همه هرازگاهی می شکنند، اما اگر شکستن ناخن ها بیشتر از حد طبیعی باشد یا این شکستگی با کوچک ترین ضربه به ناخن ایجاد شود ممکن است از علائم اولیه مشکلات استخوانی باشد و از کاهش کلسیم و کلاژن بدن حکایت داشته باشد. سعی کنید با مصرف سبزیجات سبز، ماهی، لبنیات، سوپ استخوان و مرکبات کمبود این مواد را جبران کنید.

3-ضعف در قدرت گرفتن با دست:

ضعف در قدرت گرفتن با دست

اگر متوجه ضعیف تر شدن قابل توجه قدرت دست ها در به دست گرفتن اشیا شده اید بهتر است با پزشک تان در این باره مشورت کنید. تحقیقات نشان می دهد این مشکل یکی از قابل اعتمادترین علائم کاهش توده استخوانی است و ممکن است از ضعیف شدن استخوان های بازو، باسن یا حتی ستون مهره ها ناشی شده باشد.

4-گرفتگی و درد:

گرفتگی و درد

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار شرایط دردناکی مانند آرتروز می شوند. اما دردهای مکرر و غیر قابل توضیح؛ به عنوان مثال گرفتگی عضلات پا که به طور مکرر فرد را در طول شب از خواب بیدار می کند ممکن است ناشی از کمبود منیزیم یا پتاسیم باشد. کمبود این مواد مغذی برای استخوان ها می تواند در نهایت به پوکی استخوان منجر شود. شکلات سیاه، تخم کدو، اسفناج، سیب زمینی شیرین، بادام و ماهی ساردین برخی از منابع خوب این مواد مغذی هستند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی است که زمانی ایجاد می شود که تراکم مواد معدنی استخوان و توده استخوانی کاهش یابد یا ساختار و استحکام استخوان تغییر کند. این می تواند منجر به کاهش استحکام استخوان شود که می تواند خطر شکستگی (شکستگی استخوان) را افزایش دهد.

پوکی استخوان یک بیماری “بی صدا” است زیرا شما معمولاً علائمی ندارید و حتی ممکن است تا زمانی که استخوانی نشکنید ندانید که به این بیماری مبتلا هستید. پوکی استخوان علت اصلی شکستگی در زنان یائسه و در مردان مسن است. شکستگی می تواند در هر استخوانی رخ دهد اما اغلب در استخوان های لگن، مهره های ستون فقرات و مچ دست اتفاق می افتد.

با این حال، می‌توانید اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از بیماری و شکستگی‌ها انجام دهید:

فعالیت بدنی خود را با شرکت در تمرینات تحمل وزن مانند پیاده روی انجام دهید.
نوشیدن الکل در حد اعتدال.
ترک سیگار، یا شروع نکردن در صورت عدم سیگار کشیدن.
مصرف داروهای خود، در صورت تجویز، که می تواند به جلوگیری از شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.
خوردن یک رژیم غذایی مغذی سرشار از کلسیم و ویتامین D برای کمک به حفظ سلامت استخوان ها.
چه کسانی به پوکی استخوان مبتلا می شوند؟
پوکی استخوان زنان و مردان را از هر نژاد و گروه‌های قومی درگیر می‌کند. پوکی استخوان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اگرچه خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. برای بسیاری از زنان، این بیماری یک یا دو سال قبل از یائسگی شروع می شود. عوامل دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

پوکی استخوان در زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی و زنان آسیایی شایع‌تر است.
زنان آفریقایی آمریکایی و اسپانیایی تبار کمتر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، اما همچنان در معرض خطر قابل توجهی هستند.
در میان مردان، پوکی استخوان در سفیدپوستان غیر اسپانیایی شایع تر است.
برخی از داروها، مانند برخی از داروهای سرطان و استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی، ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند.

از آنجایی که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند، بسیاری از مردان فکر می کنند که در معرض خطر ابتلا به این بیماری نیستند. با این حال، هم مردان و هم زنان مسن از هر زمینه‌ای در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند.

برخی از کودکان و نوجوانان به شکل نادری از پوکی استخوان ایدیوپاتیک نوجوانان مبتلا می شوند. پزشکان علت را نمی دانند؛ با این حال، اکثر کودکان بدون درمان بهبود می یابند

جهت مشاوره وخرید تجهیزات پزشکی طب دائم در ارتباط باشید .

شماره تماس:09046285161

اینستاگرام:tebdaem

ادرس:شیراز بلوار کریم خان زند نبش ک 42 ط فوقانی فروشگاه کوثر شرکت پزشکی طب دائم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *