علت کج شدن انگشتان دست در روماتیسم چیست؟

مادرم 75 سال دارد حدود 9 سال است که روماتیسم دارد و او را نزد روماتولوژیست میبریم با توجه به داروهایی که استفاده می نماید همچنان انحراف و کج شدن انگشتان دستش متوقف نشده است و روز به روز انگشتانش کج می شود آیا وسایلی و ابزارهایی جهت انگشتان دست وجود دارد که بشود انگشتان را تقویت کرد و از کج شدن بیشتر جلوگیری کرد؟

روماتیسم مفصلی بیماری است که بطور شایعی انگشتان دست و مفاصل آن را گرفتار میکند. این بیماری با تخریب غضروف مفصلی موجب درد و محدودیت حرکتی در مفاصل شده و با شل کردن رباط های اطراف مفاصل موجب شلی آن ها میشود. شلی مفصل از یک طرف و تخریب غضروف مفصل از طرف دیگر موجب میشود تا مفاصل دست بخصوص مفاصل متاکارپوفالانژیال دچار انحراف شوند.

این انحراف معمولا بصورت کج شدن انگشتان دست به سمت استخوان اولنا و جابجا شدن انگشتان دست به سمت کف دستی است. در بعضی موارد مصرف دارو میتواند پیشرفت بیماری و انحراف انگشتان دست را متوقف کند ولی در بعضی شرایط انحراف انگشتان حتی با وجود مصرف دارو پیشرفت میکند.

در این موارد برای کم کردن شدت پیشرفت دفرمیتی و تغییر شکل دست میتوان از انواعی از بریس استفاده کرد. این بریس ها به توسط پزشک متخصص دست تجویز شده و به وسیله مراکز ارتوپدی فنی ساخته میشوند. با بستن این بریس ها بخصوص در شب میتوان تا حدودی پیشرفت تغییر شکل انگشتان را کند کرد.

در مواردی که تغییر شکل انگشتان شدید باشد میتوان با انجام اعمال جراحی خاصی تغییر شکل مفاصل دست را تا حدودی اصلاح کرد.

در مواردی که نتوان کمکی به این تغییر شکل ها کرد برای انجام کارهای روزانه باید ابزارهایی را در اختیار بیمار قرار داد که وی بتواند بهتر نیاز های خود را برطرف کند. استفاده از قاشق و چنگال یا شانه و برس مخصوص و یا بسیار ابزار های دیگر که کمی تغییر شکل یافته اند به بیمار کمک میکند تا آنها را بهتر در دست گرفته و بتواند بهتر با آنها کار کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *