شکستگی از نوع کندگی

همه چیز درباره شکستگی از نوع کندگی

تعریف :

برای آشنایی با شکستگی از نوع کندگی، ابتدا باید بدانید که شکستگی در حقیقت به بر هم خوردن پیوستگی و یا راستای استخوان گفته می شود که بدنبال بروز صدمات ایجاد می شود. در مدل شکستگی از نوع کندگی، آسیب به استخوان در نزدیکی مکانی که به تاندون یا رباط متصل می شود، رخ می دهد. هنگامی که این نوع شکستگی اتفاق می افتد، تاندون یا رباط کشیده شده و به دنبال این کشیدگی یک قطعه کوچک از استخوان ها چسبیده به تاندون جدا می شود. این شکستگی بیشتر در افرادی که ورزش می کنند ممکن است رخ دهد.

این شکستگی اغلب در استخوان های آرنج، لگن و مچ پا اتفاق می افتد. گاهی اوقات ممکن است این نوع شکستگی در استخوان های دیگر بدن مانند دست، انگشت، شانه و یا زانو نیز اتفاق افتد.

علائم شکستگی کندگی عبارتند از:

  • ایجاد درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکستگی
  • ورم
  • کبودی
  • کاهش دامنه حرکت
  • ایجاد درد زمانی که سعی می کنید استخوان را حرکت دهید
  • بی ثبات شدن مفصل و یا از دست دادن عملکرد آن

توجه : پزشک ابتدا ناحیه آسیب دیده را معاینه نموده و درصورت لزوم اقدام به گرفتن تصاویر رادیولوژی خواهد کرد.

درمان :

درمان شکستگی از نوع کندگی بسته به ناحیه شکستگی متفاوت خواهد بود.

شکستگی از نوع کندگی در انگشت معمولا  زمانی رخ می دهد که یک شی، مانند یک توپ، به نوک انگشت برخورد و موجب خم شدن ناگهانی آن گردد. این نوع آسیب گاهی اوقات “انگشت بیسبال” یا “انگشت چکشی” نامیده می شود. در این نوع آسیب تاندون می تواند تکه استخوان شکسته شده را با خود به سمت عقب بکشد.

درمان شکستگی انگشت چکشی کمی پیچیده تر از سایر استخوان ها است. شما باید حرکت انگشت را محدود نموده و از بروز آسیب های دیگر بدان خودداری کنید. از طرفی باید وضعیت حرکت انگشت را نیز مد نظر داشته باشید. پزشک ارتوپد شما ممکن است برای تصمیم گیری بهتر در تشخیص و درمان از یک فوق تخصص جراحی دست کمک بگیرد.

شما به احتمال زیاد باید برای چندین هفته از اسپلینت برای بی حرکت کردن انگشت استفاده کنید. در پایان درمان با اسپلنیت ممکن است برای ادامه درمان به یک فیزیوتراپ نیاز داشته باشید.

در بعضی موارد خاص، ممکن است انجام جراحی برای درمان این نوع شکستگی لازم باشد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله انگشت مالت یا انگشت چکشی چیست مراجعه کنید.

بهبود :

بسته به میزان آسیب، طول درمان ممکن است هشت هفته یا بیشتر طول بکشد.

آسیب های دست :

  1. مالت فینگر
  2. شکستگی از نوع کندگی
  3. جامد فینگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *