همه چیز درباره شکستگی متاتارس استخوان کف پا

آناتومی

کف پا از ۵ استخوان به شکل مداد تشکیل شده که درست پشت سر انگشتان پا قرار گرفته اند. این استخوان ها به ترتیب در کنار یکدیگر قرار گرفته در جلو با استخوان های انگشتان پا و در عقب با استخوان های زیر مچ پا مفصل می شوند. در هنگام بعضی فعالیت ها مانند وقتی که فرد در حال جهیدن به زمین میرسد یا وقتی که مچ پا را می چرخاند به این استخوان ها نیروهای زیادی وارد میشود.

وقتی این نیروها از حد تحمل استخوان بیشتر باشند شکستگی ایجاد میشود. در بین متاتارس ها پنجمین آن ها بیش از بقیه دچار شکستگی میشود و بعد از آن شکستگی در متاتارس های اول و دوم شایعتر از سوم و چهارم است. بسیاری از شکستگی های متاتارس همراه با شکستگی ها یا پیچ خوردگی های مچ پا یا اندام تحتانی همراهند. شکستگی های متاتارس از لحاظ محل، شدت و بسیاری مشخصه های دیگر با یکدیگر متفاوتند.

شکستگی متاتارس استخوان کف پا

 علل

یکی از عللی که میتواند موجب شکستگی متاتارس شود پیچش شدید مچ پا به داخل و در وضعیتی است که نیروهای وزن به پنج پا وارد میشوند. علت دیگر فرود نامناسب بخصوص روی یک سطح ناهموار است یعنی وقتی که فرد بعد از پریدن در حال فرود آمدن روی زمین است. ضربه مستقیم مثل افتادن یک شی سنگین هم می تواند موجب شکستگی شود.

در ورزش های مانند دویدن، پریدن بخصوص آن هایی که جهت حرکت مرتبا عوض می شود مانند فوتبال، بسکتبال و والیبال احتمال شکسته شدن متاتارس بالا است. نوع خاصی از شکستگی متاتارس بنام شکستگی استرسی وجود دارد که در آن شکستگی نه به دلیل یک ضربه واحد شدید بوجود میاید بلکه بدنبال ضربات متوسط ولی مکرر ایجاد می گردد. شکستگی های استرسی معمولا در کسانی که زیاد راه می روند مانند سربازانی که زیاد رژه میوند یا در ورزشکارانی که زیاد میدوند دیده می شود و بیشتر در متاتارس های دوم و سوم پا ایجاد می شود.

شکستگی مچ پا

 علائم

-احساس درد شدید و ناگهانی در موقع ضربه اولیه

– گاهی اوقات بیمار صدای شکسته شدن استخوان  را احساس می کند

-لنگش یا ناتوانی در راه رفتن به علت درد شدید

-تورم، خونمردگی در محل شکستگی متاتارس

-فشار دادن محل شکسته شده با دست شدت درد را افزایش میدهد

 -تغییر شکل محل

شکستگی مچ پا

تشخیص

پزشک معالج بعد از معاینه بیمار معمولا از رادیوگرافی ساده برای تایید تشخیص شکستگی متاتارس استفاده می کند. بندرت برای بررسی بیشتر محل شکسته شده نیاز به استفاده از سی تی اسکن پیدا میشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *