پلاک تیتانیوم خوب است؟

همه چیز درمورد ایمپلنت های ارتوپدی جنس تیتانیوم که باید بدانید

جنس تیتانیوم برای هر نوع بدنی مناسب نیست و تشخیص اینکه چه پلاکی بیمار در بدن خود کارگزاری کند با خود پزشک است. این یک مشکل رایج است زیرا همه انسان ها نوع بدن یکسانی ندارند و آناتومی ها متفاوت است. ایمپلنت ارتوپدی یک عمل جراحی است که از طریق آن وسیله ای در بدن انسان قرار می گیرد. هدف بازگرداندن عملکرد و استحکام بخشی از بدن، با جایگزینی ساختار آسیب دیده است. قابل ذکر است که در صورت عدم موفقیت تلاش برای التیام آسیب معمولاً از ایمپلنت به عنوان آخرین راه حل استفاده می شود. بیش از قرن هاست که انسان ها از انواع ایمپلنت ها استفاده می کنند. تیتانیوم به طور سنتی به عنوان یک فلز زیست سازگار دیده می شود و اگر تیتانیوم خالص باشد، گفته می شود که از 99 درصد تیتانیوم تشکیل شده است و آثار بسیار کمی از نیکل موجود در آن وجود دارد. انواع ایمپلنت های ارتوپدی تیتانیوم برای انواع مختلف روش ها استفاده می شود. از آنجایی که هر روش ایمپلنت ارتوپدی پیچیده است، داشتن اطلاعات کافی در مورد مشکلات، جراحی ها و ایمپلنت های مورد استفاده برای درمان این مشکلات مهم است.

چه نوع فلزی در جراحی ارتوپدی استفاده می شود؟

پیش از این، ایمپلنت ها با استفاده از طلا، نقره، سرب و آلومینیوم ساخته می شدند. یکی از آخرین اکتشافات استفاده از تیتانیوم بود. امروزه پس از سال ها آزمایش ثابت شده است که از بین تمام ایمپلنت های فلزی موجود در بدن انسان، پلاک های تیتانیومی به دلایل مختلف مناسب ترین نوع هستند. مهم ترین دلیل این است که می تواند برای مدت طولانی، طبق گزارش ها 20 سال دوام بیاورد. ویژگی مهم دیگر این است که در بدن انسان خورده نمی شود و به راحتی توسط بدن پذیرفته می شود زیرا در برابر واکنش های خطرناک مقاومت بیشتری دارد. اما این همه اش نیست.

مهمترین عوامل عبارتند از:

چگالی کمی دارد و باعث آزار انسان نمی شود. ثابت شده است که محکم تراست.

  • در برابر اکسید شدن بسیار مقاوم است.
  • تیتانیوم غیر مغناطیسی و غیر سمی است.
  • وزن سبکی دارد.
  • در مقایسه با سایر فلزات کمتر مستعد ایجاد آلرژی است.
  • سفت و سختی کمتری دارد و استفاده از آن راحت تر است.

دو نقطه منفی پلاک های تیتانیوم عبارتند از:

  • این پلاک ها می توانند منجر به علائم آلرژیک شود، اگرچه محققان فکر می کنند که بیماران به تیتانیوم حساسیت ندارند اما به ناخالصی های موجود در تیتانیوم از جمله نیکل، کروم و همچنین کادمیوم حساسیت دارند.
  • از آنجایی که تیتانیوم در دسته های فلزی خوب است، فلزی گران قیمت است و افراد زیادی نمی توانند آن را بخرند.
  • برای اینکه مشخص شود فرد به تیتانیوم حساسیت دارد یا خیر، آزمایشی قبل از جراحی انجام می شود. نام آزمایش MELISA است. این آزمایش بسیار دقیق است و از خون شما نمونه برداری می کند تا بررسی شود که آیا به تیتانیوم حساس است یا خیر.

انواع ایمپلنت های ارتوپدی چیست؟

انواع مختلفی از ایمپلنت های جراحی ارتوپدی وجود دارد. بسته به نوع آسیب، ناحیه ای از بدن که آسیب دیده و نوع ایمپلنت مورد نیاز، می توان از انواع ایمپلنت ها در یک روش استفاده کرد. سه نوع رایج ایمپلنت عبارتند از: پیچ، پلاک و پروتز.

دو نوع پیچ ارتوپدی وجود دارد، آنهایی که صاف و سر فیلیپس هستند. برای ترمیم استخوان های شکسته یا بازگرداندن ثبات در نواحی ضعیف، انتظار می رود ارتوپدها از پیچ استفاده کنند. به طور معمول، این پیچ ها بعداً برداشته نمی شوند، آنها می مانند. برای جایگزاری این پیچ ها، یک سوراخ در استخوان بیمار ایجاد می شود.

نوع دوم ایمپلنت های جراحی همانطور که در بالا ذکر شد پلاک ها هستند. پلاک ها برای اولین بار بیش از 50 سال پیش در سال 1886 برای ترمیم استخوان های شکسته استفاده شد.

  • پلاک پشتی، شکستگی ها را در انتهای استخوان های بلند کنار هم نگه می دارند. آنها همچنین استخوان را که ناپایدار است نگه می دارند.
  • از پلاک خنثی سازی برای پوشاندن ناحیه شکستگی استفاده می شود.
  • پلاک پل طول و تراز را فراهم می کنند و منطقه را تثبیت می کنند.
  • پلاک کششی ناحیه آسیب دیده را تا زمانی که التیام یابد، محکم می کند.
  • پلاک فشرده سازی با استفاده از فشار، استخوان ها را ترمیم می کنند.

آخرین نوع ایمپلنت های جراحی که در این مقاله معرفی شده اند، پروتزها هستند. پروتزهای مختلفی توسط ارتوپدها برای جایگزینی مفاصل و استخوان ها استفاده می شود. امروزه بسیاری از ورزشکاران نیازمند عمل پروتز در زانوها و باسن خود هستند و این به آنها اجازه می دهد تا حرکت کامل خود را به دست آورند و درد مفصل آسیب دیده را در مدت زمان کوتاهی کاهش دهند. دانش مناسب در مورد انواع محصولات ایمپلنت جراحی برای این روش استفاده می شود که می تواند به درک بهتر خود روش ها کمک کند.

چند نمونه عبارتند از:

  • برای شکستگی گردن از پروتز آستین مور استفاده می شود
  • برای تعویض پروتز آرنج باکسی
  • برای رفع شکستگی های بین تروکانتریک از ناخن اندر استفاده می شود
  • برای تثبیت ستون فقرات از میله Luque استفاده می شود
  • برای تعویض آرنج از پروتز سوتر استفاده می شود

علائم آلرژی به تیتانیوم چیست؟

علائم آلرژی به تیتانیوم می تواند به شرح زیر باشد، اما همه علائم مشابهی ندارند. آن ها عبارتند از:

  • درد و التهابی که در محل جراحی ایجاد می شود
  • خستگی
  • سردرد نیز می تواند از علائم آن باشد
  • واکنش های عمومی پوست که شامل اگزما و کهیر است.

آیا فرد با وجود جایگزینی تیتانیوم می تواند MRI بگیرد؟

یکی از مناسب ترین انواع مواد برای استفاده به عنوان ایمپلنت های جراحی است. به این ترتیب، بی خطر است و فردی که ایمپلنت تیتانیوم دارد می تواند بدون هیچ ترس و تردید MRI انجام دهد.

سخن پایانی

باید در نظر گرفت که؛ تیتانیوم برای همه انواع بدن مناسب نیست و برخی ممکن است واکنش نشان دهند در حالی که برخی دیگر ممکن است نه. این یک مشکل رایج است زیرا همه انسان ها نوع بدن یکسانی ندارند و آناتومی ها متفاوت است. بنابراین، بدن ممکن است واکنش‌های متفاوتی نسبت به مواد اطراف خود نشان دهد. هیچ موردی برای نگرانی نیست. درد مفاصل، شکستگی در حال حاضر را می توان با کمک کاشت جراحی تیتانیومی کاهش و رفع کرد. ایمپلنت به بازیابی قدرت بدن کمک می کند. فقط مهم است که به خاطر داشته باشید که قبل از انجام این روش، آزمایش ملیزا باید انجام شود تا مطمئن شوید که آلرژی ایجاد نمی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *