آیا افزایش قد بعد از 25 سالگی امکان دارد؟

آیا افزایش قد بعد از 25 سالگی امکان دارد؟ زمانی که حرف از افزایش قد میشود، اولین نکته ای که به ذهن می رسد محدودیت سنی است. تقریبا همه ی افراد اطلاع دارند که روند رشد قد در دختران تا سن ۱۸ – ۲۰ سالگی است و رشد قد در پسران تا ۲۴ سالگی ادامه دارد و تا این سنین هورمون رشد که توسط غده هیپوفیز ترشح میشود، مسئول افزایش قد است.

از آنجایی که بعد از بلوغ ترشح هورمون رشد کاهش می یابد، افزایش قد و بلندتر شدن کمی سخت به نظر میرسد. در بیشتر موارد اپیفیز استخوانهای بلند بسته شده و تمام نقاط غضروفی باقیمانده به استخوان تبدیل میشوند و همین موارد باعث میشود تا دیگر استخوانهای بلند جایی برای رشد نداشته باشند. با اینحال اگر هورمونها به صورت طبیعی ترشح شوند روند افزایش رشد قابل مشاهده خواهد بود.

افزایش قد بعد از 25 سالگی

همانطور که در بالا ذکر شد با توجه به توقف رشد طولی استخوانهای بلند، افزایش قد بعد از سن ۲۵ سالگی واقعا کار سختی است و از طرف دیگر انجام کارهایی مانند جراحی و یا مصرف هورمونهای رشد برای افراد بالغ میتواند بسیار خطر آفرین باشد و عوارض جبران ناپذیر و پایداری را برای فرد بوجود بیاورد. با اینحال میتوان با به کارگیری نکاتی، چند سانتی متری به قد اضافه کرد و کمی بلندتر شد.

رعایت رژیم غذایی مناسب و تغذیه کافی

تغذیه خوب و رژیم غذایی مناسب نقش کلیدی و بسیار مهمی در افزایش قد شما دارد. بدن شما برای اینکه به وزن و قد ایده ال برسد به ویتامینها، مواد معدنی و مغذی شدیداً نیاز دارد. رژیم غذایی غنی از کلسیم، فسفر، ید و منیزیوم برای رشد ضروری است. مصرف چربیهای ترانس و چربیهای اشباع شده باید کم شوند چون هضم آنها بسیار دشوار است و مانع جذب مواد غذایی دیگر میشود. برای دریافت مقدار کافی از پروتئین، کربوهیدرات، اسیدهای آمینه و کلسیم میتوانید فهرست غذایی زیر را به کار بگیرید و از آنها در برنامه ی غذایی خود استفاده نماید:

  • هویج، مغزها مثل مغز بادام و بادام زمینی، لوبیا و نخود، میوه جات بخصوص سیب و موز، سبزیجات سبز و تازه، سیب زمینی
  • گوشت مرغ و جوجه، ماهی، گوشت گوساله، جگر
  • شیر و سایر محصولات لبنی
  • زرده تخم مرغ

نقش کلسیم را در رشد بدن نباید فراموش کنید. برای رشد و استحکام استخوانها و غضروفها مواد غذایی ذکر شده بسیار حیاتی هستند. بنابراین سعی کنید با مصرف شیر و لبنیات تازه نیازهای بدن خود را به کلسیم تامین کنید. علاوه بر این، باید روزانه به میزان ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید تا سموم بدن شما دفع شوند.

در معرض نور آفتاب باشید

نور خورشید از مهمترین منابع تامین ویتامین D است. ویتامین D تاثیر فراوانی در رشد بدن دارد زیرا استخوانها برای رشد نیاز مستقیم به ویتامین D دارد. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید بدن شما از راه پوست، به اندازه کافی ویتامین D را جذب میکند. مناسبترین زمان برای آفتابگیری صبح ها و غروبها است زمانی که نور خورشید به صورت مستقیم نمی تابد، در اینصورت دلیلی برای نگرانی در خصوص اشعه های مخرب نور خورشید نیز نخواهید داشت.

انجام ورزش، و تمرینات کششی

ورزش یکی از روشهای بسیار مهم برای تحریک رشد استخوان ها است و این تحریک برای افزایش رشد با انجام ورزشهای کششی بسیار زیاد خواهد شد. به غیر از تمرینات کششی، فعالیتهای ورزشی مانند دوچرخه سواری و شناکردن نیز برای افزایش قد بسیار مناسب است.

موردی که باید به آن توجه کنید خود ورزش کردن است. کسانی که به صورت مرتب ورزش میکنند نسبت به افرادی که فعالیت ورزشی ندارند دارای قد و وزن متناسب تری هستند. در همه ی رشته های ورزشی، قبل از آغاز تمرین اصلی انجام تمرینات کششی لازم و ضروری است بنابرین در کنار ورزش اصلی خود، تمرینات کششی را هم انجام دهید. اینکه فکر کنید با مصرف داروهای گیاهی و شیمیایی میتوانید قدتان را افزایش دهید سخت در اشتباهید. اگر واقعا میخواهید که قد شما بلندتر شود باید ورزش کنید. امتیازتان به این مقاله را با دادن ستاره ثبت کنید. ستاره ها از راست به چپ می باشند و اولین ستاره سمت چپ امتیاز پنج ستاره است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *