آیا روماتیسم من نیاز به تعویض مفصل لگن دارد

آیا کسی که روماتیسم نیاز به تعویض مفصل لگن دارد؟

من زن 29 ساله ای هستم  مدت 7 سالی هست که روماتیسم مفصلی دارم. تا به امروز تحت نظر متخصص روماتیسم از دارو استفاده میکردم. از چند ماه قبل درد کشاله ران من خیلی شدید شده و دکتر روماتیسم به من گفته مفصل لگن من نیاز به تعویض مفصل دارد. چرا اکنون این حرف را میزند. آیا دارو دیگر تاثیری ندارد

روماتیسم مفصلی میتواند موجب تخریب مفصلی شود. یکی از این مفاصل که میتواند بر اثر فعالیت روماتیسم خراب شود مفصل ران است. در ابتدا دردهای مفصلی بیمار کم بوده و معمولا با استفاده از داروهای ضد روماتیسم کم شده یا از بین میرود. داروهای ضد روماتیسم که به توسط متخصص روماتولوژی تجویز میشود موجب کاهش فعالیت بیماری میشود و علائم بیماری را هم تخفیف میدهد.

در بسیاری از موارد، فعالیت روماتیسم به توسط این داروها کاهش یافته یا متوقف میشود. با این حال در مواردی ممکن است بیماری پیشرفت کند. در این موارد مفاصل بیمار بتدریج خراب شده، غضروف مفصلی از بین رفته و بیمار دچار درد و محدودیت حرکت میشود. یکی از این مفاصل که میتواند خراب شود مفصل ران یا هیپ است.

در این موارد غضروف مفصل ران از بین رفته و نازک میشود. مفصل دردناک شده و چار محدودیت حرکتی میگردد. درد مفصل ران در این بیماران دیگر با داروهای ضد روماتیسمی از بین نمیرود. در این زمان بیمار نیاز به تعویض مفصل دارد.

پس هر بیمار روماتیسمی که درد مفصلی دارد نیاز به تعویض مفصل ندارد. از این نوع عمل جراحی فقط در مواردی استفاده میشود که دارو نتواند جلوی فعالیت بیماری را بگیرد و مفصل خراب شود. خرابی مفصل درد را تشدید کند و این درد آنقدر شدید شود که دیگر به دارو جواب ندهد.

انجام عمل جراحی تعویض مفصل در این بیماران درد مفصلی را از بین میبرد. حرکات مفصل تا حدود زیادی بهبود میابد و لنگش بیمار خوب میشود.

تمام سعی متخصص روماتولوژی با کمک بیمار این است که از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و مانع از تخریب مفصل شود. این سعی در غالب موارد موفق است. با این حال در مواردی که بیماری پیشرفت میکند درمان انتخابی برای کنترل درد بیمار انجام عمل جراحی تعویض مفصل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *