عفونت عمل مفصل زانو

احتمال بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

عفونت از جمله مواردی است که در برخی بیماران، بعد از جراحی تعویض مفصل مشاهده می شود. در صورتی که مفصل بعد از جراحی عفونی شود، درمان های بیشتری برای رفع عفونت نیاز خواهد بود. که دیگر نمی توان انتظار نتایج درخشانی از جراحی تعویض مفصل داشت.

شرایط جسمانی بیمار از جمله موارد مهمی است که از بروز عفونت پیشگیری می کند. تحقیقات نشان می دهند هر چه بیمار از لحاظ بدنی در شرایط خوبی باشد، احتمال بروز عفونت بعد از جراحی کمتر خواهد بود. مواردی مانند چاقی و اضافه وزن، استعمال سیگار و دخانیات و دیابت کنترل نشده، احتمال بروز عفونت را افزایش می دهند.

کاهش احتمال بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل

چاقی و اضافه وزن

چاقی بدین معنا است، که وزن بدنی فرد نسبت به قد بالاتر از حد طبیعی و نرمال باشد. این شاخص، شاخص توده بدنی (BMI) نام دارد و نشان می دهد که آیا وزن فرد طبیعی است و یا فرد از چاقی رنج می برد.

چاقی و اضافه وزن بیمار یکی از مواردی است که درصد موفقیت جراحی تعویض مفصل ر ا به چالش می کشد. این افراد هم چنین بیشتر در معرض عفونت و یا سایر عوارض جراحی هستند. به همین خاطر، معمولا پزشک توصیه می کند بیمار به وزن متعادل و ایده آلی برسد.

در کنار عفونت، افراد چاق در معرض مشکلات دیگری مانند مشکلات قلبی و یا دیابت نیز قرار دارند. به همین خاطر، سلامت جسمانی افراد چاق باید قبل از جراحی به طور کامل از سوی پزشک بررسی شود.

استعمال سیگار و دخانیات

استعمال سیگار و دخانیات، احتمال بروز عوارض حین جراحی و بعد از آن را افزایش می دهد. عوارضی از قبیل لخته شدن خون، عفونت و یا عدم بهبود زخم.

نیکوتین موجود در سیگار، حاوی مواد شیمیایی اعتیاد آوری است که باعث باریک شدن رگ های خونی، و در نهایت افزایش احتمال بروز عفونت می شود.

به همین خاطر، پزشک از بیمار می خواهد  قبل از جراحی، استعمال سیگار را به مدت چهار تا شش هفته به طور کامل کنار بگذارد.

دیابت قندی

در بیماری دیابت، سطح قند خون خود به خود بالا می رود. راه های مختلفی بر ای کنترل بیماری دیابت وجود دارد، از جمله: رژیم غذایی، مصرف دارو و تزریق انسولین.

در افراد دیابتی، آن چه که اهمیت دارد این است که سطح قند خون باید در حالت طبیعی و نرمال حفظ شود. چرا که بالا رفتن سطح قند خون، احتمال بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو را افزایش می دهد.

در دیابت کنترل نشده، قلب، ریه ها، سیستم گوارش، کلیه ها، اعصاب و سیستم ایمنی آسیب می بینند که خود می تواند عاملی باشد برای بروز عفونت بعد از جراحی.

به همین خاطر معمولا توصیه می شود جراحی تعویض مفصل زانو تا زمان کنترل سطح قند خون به تعویق بیفتد.

آزمایش خونی به نام تست هموگلوبین A1C، میزان سطح قند خون را به خوبی نشان می دهد.

نمی توان در خصوص احتمال بروز عفونت بعد از جراحی تعویض مفصل آمار دقیقی داد. برخی افراد بیشتر از سایر بیماران در معرض عفونت قرار دارند. آن چه که اهمیت دارد این است که جراح باید قبل از جراحی، به بررسی و ارزیابی سلامت جسمانی بیمار خود بپردازد. با انجام این کار، می توانیم انتظار نتایج درخشانی از نتیجه جراحی تعویض مفصل داشته باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *