اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی

اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی

چاقی دوران کودکی یک مشکل جدی سلامتی در دنیا است که از هر 5 کودک و نوجوان 1 نفر به آن مبتلا می شود. برخی از گروه‌های کودکان بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما همه کودکان در معرض خطر افزایش وزن بالاتر از وزن سالم هستند. چاقی موضوع پیچیده ای است.متاسفانه یکی از خطرناک ترین چاقی ها همین چاقی دوران کودکی است که باید درمان گردد.
عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن نقش داشته باشند، از جمله رفتار، ژنتیک و مصرف برخی داروها. اما عوامل اجتماعی نیز مهم هستند: مراقبت از کودک و در محیط مدرسه، محله، دسترسی به غذاها و نوشیدنی‌های سالم و مقرون به صرفه و دسترسی به مکان های امن و راحت برای فعالیت بدنی بر توانایی ما برای انتخاب سالم تأثیر می گذارد.

هر کودکی سزاوار یک شروع سالم در زندگی است. بیاموزید که والدین و مراقبان چه کارهایی می توانند به پیشگیری از چاقی در خانه کمک کنند، چگونه سیستم های مراقبت های بهداشتی می توانند به خانواده ها در پیشگیری و مدیریت چاقی دوران کودکی کمک کنند، و جوامع می توانند از چه استراتژی هایی برای حمایت از یک سبک زندگی سالم و فعال برای همه استفاده کنند.

چاقی یک بیماری پیچیده است که زمانی رخ می دهد که وزن فرد بیشتر از وزنی باشد که برای قد او مناسب در نظر گرفته می شود. چاقی بر کودکان و همچنین بزرگسالان تأثیر می گذارد. عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن نقش داشته باشند، از جمله الگوهای غذا خوردن، سطح فعالیت بدنی و روال خواب. عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت، ژنتیک و مصرف برخی داروها نیز نقش دارد.

غذا، فعالیت و خواب الگوهای خوردن و فعالیت بدنی، خواب ناکافی و چندین عامل دیگر بر افزایش وزن تأثیر می‌گذارند.

تاثیر عوامل اجتماعی بر چاقی کودکان

عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت شرایطی که در آن زندگی می کنیم، یاد می گیریم، کار می کنیم و بازی می کنیم، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت نامیده می شوند. اگر این شرایط از سلامتی حمایت نکنند، انتخاب غذای سالم و فعالیت بدنی کافی دشوار است. تفاوت در عوامل اجتماعی بر پیامدها و خطرات بیماری مزمن، از جمله چاقی، تأثیر می گذارد.
در میان گروه های نژادی، قومی، اجتماعی و اقتصادی و همچنین در مناطق جغرافیایی مختلف و در میان افراد با توانایی های فیزیکی متفاوت. مکان‌هایی مانند مراکز مراقبت از کودکان، مدارس یا جوامع از طریق غذاها و نوشیدنی‌هایی که ارائه می‌دهند و فرصت‌های فعالیت بدنی که فراهم می‌کنند، بر الگوهای غذایی و فعالیت تأثیر می‌گذارند.
سایر عوامل اجتماعی که بر چاقی تأثیر می گذارند عبارتند از: مقرون به صرفه بودن گزینه های غذایی سالم، حمایت های اجتماعی و همسالان، بازاریابی و تبلیغات، و سیاست هایی که طراحی جامعه را تعیین می کنند.

ژنتیک

تغییرات ژنتیکی در جمعیت های انسانی به کندی رخ می دهد که مسئول همه گیری چاقی نیست. با این حال، انواع مختلفی از ژن‌ها ممکن است با افزایش گرسنگی و دریافت غذا، باعث چاقی شود. به ندرت، یک نوع خاص از یک ژن (چاقی تک زایی) باعث ایجاد الگوی واضحی از چاقی ارثی در یک خانواده می شود.

بیماری ها و داروها

برخی از بیماری ها، مانند بیماری کوشینگ، ممکن است منجر به چاقی یا افزایش وزن شود. داروهایی مانند استروئیدها و برخی داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است باعث افزایش وزن شوند. تحقیقات در مورد نقش عوامل دیگر مانند قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و نقش میکروبیوم ادامه دارد.

درمان چاقی در کودکان

1-سبک غذایی سالم

چه کاری می توان انجام داد؟ الگوهای غذا خوردن تغذیه سالم ، بر انواع سبزیجات و میوه ها، غلات کامل، انواع غذاهای پروتئینی بدون چربی و لبنیات کم چرب و بدون چربی تاکید دارد. همچنین غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند، چربی جامد یا سدیم را محدود می‌کند.
برای داشتن وزن سالم به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

2-فعالیت بدنی

کودکان 3 تا 5 ساله باید در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند. کودکان 6 تا 17 ساله به حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید هر روز نیاز دارند. بزرگسالان به 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در هفته نیاز دارند.
فعالیت بدنی برای گروه های مختلف را ببینید. جوامع می‌توانند محیط‌هایی را ایجاد یا تغییر دهند تا پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری را برای افراد آسان‌تر به مقصدهای روزمره کنند.

3-خواب

نوزادان تازه متولد شده به 14 تا 17 ساعت خواب در روز نیاز دارند. این مقدار با افزایش سن کاهش می یابد. نوجوانان به 8 تا 10 ساعت خواب در روز و بزرگسالان به 7 ساعت یا بیشتر در روز نیاز دارند.

4-سیاستگزاری ها و عوامل اجتماعی

عوامل اجتماعی تعیین کننده سیستم های مراقبت اولیه و آموزش وضعیت سلامت می توانند استانداردهایی را ارتقا دهند که به تغذیه، تغذیه نوزاد، فعالیت بدنی و زمان تماشای صفحه نمایش می پردازد. مراقبت و آموزش اولیه را ببینید. جوامع، برنامه ها، ابتکارات و پزشکان بهداشت عمومی می‌توانند برای رفع موانع سلامت و دستیابی به سلامت با یکدیگر همکاری کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *