شکستگی آرنج در ناحیه سوپراکندیلر بچه ها. علائم و درمان و عوارض

شکستگی آرنج در کودکان

شکستگی آرنج در کودکان جزو شکستگی های شایع است و بر اساس آمارها در حدود ۱۰ درصد شکستگی استخوان ها در کودکان را شامل می شود.

احتمال بروز شکستگی در استخوان های کودکان بدلیل فعالیت بالای آن ها بالا بوده و از آن جایی که استخوان ها در کودکان در حال رشد هستند درمان مناسب و به موقع شکستگی های استخوانی در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است ، به همین جهت برای دریافت بهترین خدمات درمانی مراجعه به بهترین جراح ارتوپد کودکان توصیه می شود.

این آسیب معمولا در اثر زمین خوردن کودک بخصوص بر روی سطوح سخت رخ می دهد ،  به دلیل اینکه در حین زمین خوردن، کودک بطور غیر ارادی دست خود را جلو میاورد که این امر سبب وارد شدن فشار بیش از به دست و آرنج و بروز شکستگی در آن می شود.

مفصل آرنج از سه استخوان تشکیل میشود. در بالا قسمت پایینی استخوان بازو و در پایین به دو استخوان رادیوس و اولنا متصل می شود.

شکستگی آرنج در کودکان معمولا در پایین ترین قسمت استخوان بازو و درست بالای مفصل آرنج رخ می دهد که می تواند با آسیب عروق خونرسان به این منطقه نیز همراه باشد.

جراح ارتوپد کودکان برای بررسی دقیق میزان شکستگی و همچنین آسیب های احتمالی ایجاد شده آرنج کودک را به دقت معاینه کرده و در صورت لزوم از روش های تصویربرداری پزشکی همچون رادیوگرافی و ام آر آی بهره می برد.

علائم شکستگی آرنج در کودکان

  • احساس درد شدید در محل آرنج
  • تشدید درد با حرکت دادن دست
  • انتشار درد به ساعد ، مچ دست و انگشتان دست
  • حساسیت به لمس و فشار
  • شنیده شدن صدا به دلیل جابجایی قطعات شکسته شده
  • خونمردگی و کبودی در محل شکستگی
  • خونریزی در صورت شکستگی باز
  • ناتوانی در راست کردن آرنج

روش های درمان

در اغلب موارد یک شکستگی ساده با درمان غیرجراحی به راحتی کاملا درمان می شود، با این وجود برخی از شکستگی های آرنج به صورتی است که استخوان در جای خود قرار نداشته و باید برای درمان، عمل جراحی انجام شود. ممکن به دنبال شکستگی آرنج، اعصاب، رگ های خونی، رباط آسیب دیده باشند که نیاز به درمان است ، به همین دلیل درمان این آسیب بسته به شدت شکستگی و نوع آن ( باز یا بسته بودن ) و میزان جابجایی استخوان ها با روش های مختلفی انجام می گیرد.

در صورتی که شکستگی بدون جابجایی باشد یا با جابجایی اندکی همراه باشد جراح ارتوپد کودکان با استفاده از آتل یا گچ گرفتن اقدام به بیحرکت کردن آرنج به مدت ۲ تا ۴ هفته خواهد کرد تا استخوان ها به هم جوش بخورند.

در صورتی که شکستگی با جابجایی زیاد استخوان ها همراه باشد جراحی برای قرار دادن قطعات شکسته در کنار هم و پس از آن بی حرکت کردن آرنج به مدت ۴ هفته توسط بهترین جراح ارتوپد کودکان انجام می گیرد. جراح برای قرار دادن استخوان ها در کنار هم معمولا از پین استفاده می کند تا استخوان ها در محل مناسب به یکدیگر جوش بخورند.

پس از اتمام مدت بی حرکتی آرنج در هر دو روش انجام فیزیوتراپی برای تسریع فرایند بهبودی ، کاهش عوارض جراحی و بازیابی دامنه حرکتی آرنج ضروری است.

در صورتی که شکستگی سبب آسیب عروق خونی نیز شده باشد جراحی باید در کمترین زمان ممکت انجام شود تا از آسیب بیشتر به اندام جلوگیری شود ، چراکه اختلال در خونرسانی به اندام ها می تواند سبب مرگ سلول ها در اندام و بروز عوارض بیشتری برای فرد شوند.

جوش نخوردن شکستگی یا بدجوش خوردن شکستگی ، انحراف ساعد به سمت خارج ، شکل غیرطبیعی آرنج و … از عوارض این آسیب هستند که در صورت عدم درمان مناسب و به موقع آن ممکن است رخ بدهند ، به همین جهت توصیه می شود که شکستگی های استخوانی در کودکان توسط جراح ارتوپد کودکان تحت درمان قرار بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *