فلوشیپ چیست

فلوشیپ چیست | تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص

فلوشیپ (به انگلیسی fellowship) به معنای کمک هزینه تحصیلی می باشد، و در پزشکی از آن با نام دوره تکمیلی تخصصی یاد می شود، در نتیجه از جمله دوره های تحصیلی تکمیلی رشته های پزشکی و دندان پزشکی به شمار می رود. فلوشیپ دوره ای است که دانشجویان رشته های پزشکی و دندانپزشکی پس از فارغ التحصیل شدن و گرفتن مدرک تخصص می توانند آن را بگذرانند.

در دوره فلوشیپ تجربه های علمی و عملی فرد بالاتر می رود و نوعی تحصیلات تکمیلی محسوب می شود.

بسیاری از فلوشیپ ها بر اساس سوابق تحصیلی دانشجویان ارائه می شوند و با اینکه مدت زمان گذراندن دوره فلوشیپ به نظر استاد بستگی دارد اما معمولا از چند ماه تا حداکثر 2 سال طول می کشد.به طور معمول برای هر رشته تخصصی پزشکی در چند موضوع عمده، دوره های فلوشیپی در نظر گرفته می شود که پس از اتمام دوره مورد نظر، می توانند گواهی فلوشیپ آن را دریافت نمایند.

برای مثال رشته تخصصی بیهوشی دارای پنج رشته فلوشیپ با عنوان بیهوشی کودکان، بیهوشی قلب، بیهوشی مغز و اعصاب، درد و بیهوشی پیوند اعضای داخلی شکم می باشد که متخصصان واجد شرایط می توانند با نام نویسی در زمان مقرر، در دوره مورد نظر خود شرکت کرده و دانشنامه خود را در پایان اخذ نمایند.

تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟

 در حقیقت فوق تخصص یک مدرک دانشگاهی است که پس از اخذ پذیرش و گذراندن دوره 2 تا 3 ساله در دانشگاه بدست می آید. این در حالی است که یک پزشک می تواند در هر یک از مباحث اصلی زیرشاخه تخصص خود یک دوره 3 ماهه تا 2 ساله را در مراکز درمانی و آکادمیک دنیا به صورت آبزرور بگذراند و گواهی گذراندن دوره را دریافت کند.مسلما دوره فوق تخصص بالاتر بوده و اصلا قابل قیاس با فلوشیپ نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *