هزینه جراحی بای پس معده در سال 1401

هزینه جراحی بای پس معده در سال 1401

بای پس معده جراحی است که با تغییر نحوه برخورد معده و روده کوچک با غذایی که می خورید به کاهش وزن کمک می کند.

پس از جراحی، شکم شما کوچکتر خواهد شد. با غذای کمتر احساس سیری خواهید کرد.

غذایی که می خورید دیگر به قسمت هایی از معده و روده کوچک که غذا را جذب می کند نمی رود. به همین دلیل، بدن شما تمام کالری غذایی را که می خورید دریافت نمی کند.

هزینه جراحی بای پس معده در سال 1401 دربیمارستان های ایران بین 18 الی 40 میلیون تومان متغیر است و در بعضی بیمارستان‌ها این هزینه به دلایلی (که این دلایل شامل دستمزد جراح، نوع بیمارستان، خصوصی یا دولتی بودن بیمارستان،شهر و استانی که جراحی در آن صورت میگرد و… ) بیشتر یا کمتر است.

البته این مبلغ شامل افرادی میشود که بیمه هزینه جراحی آنها را تقبل نکند و در بیمارستان خصوصی جراحی صورت بگیرد در بیمارستان های دولتی مبلغ کمتری خواهد بود.

4 نوع جراحی چاقی چیست؟

رایج ترین انواع جراحی چاقی عبارتند از :

  • اسلیو گاسترکتومی
  •  بای پس معده
  • باندینگ قابل تنظیم معده.
  • لپ باند به عنوان نوار معده قابل تنظیم لاپاروسکوپی نیز شناخته می شود.
هزینه جراحی بای پس معده در سال 1401

عمل بای پس معده چگونه انجام می شود ؟

قبل از این جراحی بیهوشی عمومی خواهید داشت. شما خواب و بدون درد خواهید بود.

در جراحی بای پس معده 2 مرحله وجود دارد:

اولین قدم معده شما را کوچکتر می کند. جراح شما از منگنه‌ها برای تقسیم شکم به بخش بالایی کوچک و بخش پایینی بزرگ‌تر استفاده می‌کند. قسمت بالای معده شما (به نام کیسه) جایی است که غذایی که می خورید در آن قرار می گیرد. کیسه به اندازه یک گردو است. فقط حدود 1 اونس یا 28 گرم غذا را در خود جای می دهد. به همین دلیل کمتر غذا می خورید و وزن کم می کنید.

مرحله دوم دور زدن است. جراح شما قسمت کوچکی از روده کوچک شما (ژژونوم) را به سوراخ کوچکی در کیسه شما متصل می کند. غذایی که می خورید اکنون از کیسه به این دهانه جدید و به روده کوچک شما می رود. در نتیجه بدن شما کالری کمتری جذب خواهد کرد.

بای پس معده به دو صورت انجام می شود. با جراحی باز، جراح شما یک برش جراحی بزرگ برای باز کردن شکم شما ایجاد می کند. بای پس با کار روی معده، روده کوچک و سایر اندام ها انجام می شود.

روش دیگر برای انجام این جراحی استفاده از یک دوربین کوچک به نام لاپاراسکوپ است. این دوربین در شکم شما قرار می گیرد. این جراحی لاپاراسکوپی نامیده می شود. این اسکوپ به جراح اجازه می دهد تا داخل شکم شما را ببیند.

در این جراحی:

جراح 4 تا 6 برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند.

دامنه و ابزار مورد نیاز برای انجام جراحی از طریق این برش ها وارد می شود.

دوربین به مانیتور ویدئویی در اتاق عمل متصل است. این به جراح اجازه می دهد تا در حین انجام عمل، داخل شکم شما را مشاهده کند.

مزایای لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز عبارتند از:

بستری کوتاه‌تر در بیمارستان و بهبودی سریع‌تر

درد کمتر

اسکارهای کوچکتر و خطر کمتر ابتلا به فتق یا عفونت

این جراحی حدود 2 تا 4 ساعت طول می کشد.

جراحی بای پس معده

خطرات جراحی بای پس معده

افرادی که جراحی بای پس معده انجام می دهند در معرض خطر زیر قرار دارند:

  1. کشش کیسه. معده با گذشت زمان بزرگتر می شود و به اندازه اصلی خود باز می گردد.

       ممکن است خطوط اصلی منگنه ها از هم جدا شوند.

  • کمبود مواد مغذی، ویتامین و مواد معدنی. بدن شما کمتر قادر به دریافت مواد مغذی از غذا خواهد بود.
  • تنگی دهانه کیسه. تنگی در محل اتصال معده و روده کوچک ایجاد می شود که باعث تهوع، استفراغ، رفلاکس و سپس ناتوانی در خوردن می شود. این باید گشاد شود.
  • جراحی بای پس معده نیز ممکن است باعث “سندرم دامپینگ” شود. وقتی این اتفاق می افتد، غذا خیلی سریع از معده به روده کوچک حرکت می کند. علائم عبارتند از حالت تهوع، ضعف، تعریق، غش، و گاهی اسهال بعد از غذا خوردن و همچنین ضعیف شدن شدید پس از خوردن شیرینی.

 

آیا بای پس معده یک جراحی خطرناک است؟

مانند هر جراحی دیگری، بای پس معده نیز خطراتی را به همراه دارد. عوارض جراحی شامل عفونت، لخته شدن خون و خونریزی داخلی است. خطر دیگر آناستوموز است. این یک اتصال جدید در روده و معده شما در طی عمل جراحی بای پس است که به طور کامل بهبود نمی یابد و نشت می کند

جراحی بای پس معده چقدر دردناک است؟

چه جراحی بای پس معده، آستین معده یا لپ باند داشته باشید، درد وجود دارد و می تواند قابل توجه باشد. اگر بتوانیم بگوییم که جراحی بای پس معده نمره 8 از 10 را در مقیاس درد ایجاد می کند. جراحی اسلیو معده 7 از 10 را در مقیاس درد ایجاد می کند و جراحی لپ باند 5 از 10 است.

بهبودی پس از جراحی بای پس معده چقدر طول می کشد؟

بهبودی پس از جراحی بای پس معده شما حدود سه تا شش هفته طول می کشد. گفته می شود، بهبودی “واقعی” شما یک عمر طول می کشد. این به این دلیل است که بلافاصله پس از عمل جراحی باید عادات سخت غذایی و ورزش را برای کاهش وزن خود اتخاذ کنید.

برای انجام بای پس معده چقدر باید وزن داشته باشید؟

دارای شاخص توده بدنی (BMI) 40 یا بالاتر، یا دارای BMI بین 35 تا 40 و شرایط مرتبط با چاقی، مانند بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید. وزن کمتر از 204 کیلوگرم، حداکثر وزنی که تجهیزات رادیولوژی بیمارستان می توانند تحمل کنند.

بعد از بای پس معده چقدر سریع وزن کم می کنید؟

بیماران بای پس معده در 12-21 ماه اول پس از جراحی به سرعت وزن کم می کنند. کاهش سریع وزن به دلیل عوامل مختلفی است، از جمله: نداشتن غذا برای یک دوره 24 تا  48ساعته. در صورت مجاز بودن غذا، اندازه وعده ها تغییر می کند.

رایج ترین جراحی بای پس معده چیست؟

بای پس معده Roux-en-Y (roo-en-wy).

این روش رایج ترین روش بای پس معده است. این جراحی معمولاً قابل برگشت نیست. با کاهش مقدار غذایی که می توانید در یک جلسه بخورید و کاهش جذب مواد مغذی عمل می کند.

بهترین روش برای کاهش وزن چیست؟

این مطالعه نشان داد که بای پس معده برای کاهش وزن مؤثرتر به نظر می رسد: جراحی بای پس معده به طور متوسط ​​31 درصد از وزن کل بدن را در سال اول و 25 درصد از وزن کل بدن را پس از پنج سال کاهش داد.

جدیدترین جراحی کاهش وزن چیست؟

گاستروپلاستی اسلیو آندوسکوپی نوع جدیدی از روش های کم تهاجمی کاهش وزن است. در گاستروپلاستی آستین آندوسکوپی، یک دستگاه بخیه در گلو و تا معده شما قرار می گیرد. سپس آندوسکوپیست بخیه هایی را در معده شما قرار می دهد تا آن را کوچکتر کند.

کم تهاجمی ترین جراحی کاهش وزن چیست؟

جراحی باند لب کم تهاجمی ترین روش برای جراحی کاهش وزن است که سریع ترین زمان بهبودی را به همراه دارد. که میتوان این جراحی را در 30 تا 60 دقیقه به صورت سرپایی انجام دادو اکثر بیماران در عرض یک هفته به سر کار خود باز می گردند.

بعد از بای پس معده چه کارهایی نمی توانید انجام دهید؟

شامل موارد زیر می باشد:

  -گوشت قرمز که سفت یا خشک است.

  -غذاهای چرب و پرچرب.

  -غذاهای پر ادویه یا تند.

  -الکل های قندی مانند اریتریتول، گلیسرول، مانیتول، سوربیتول و زایلیتول.

  -غذاهایی که دوباره در مایکروویو گرم می شوند.

دو نوع بای پس معده چیست؟

پرش به یک رویه

اسلیو گاسترکتومی.

بای پس معده Roux-en-Y.

بند معده قابل تنظیم

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر.

آناستوموز منفرد دئودنو-ایلئال بای پس با اسلیو گاسترکتومی.

بعد از بای پس معده چه مدت غذا در معده می ماند؟

شما به مدت 2 یا 3 هفته پس از جراحی فقط غذای مایع یا پوره می خورید. به آرامی غذاهای نرم و سپس غذای معمولی را به آن اضافه می کنید. وقتی دوباره شروع به خوردن غذاهای جامد کنید، در ابتدا خیلی سریع احساس سیری خواهید کرد.

با بای پس وزن بیشتری کم می کنید یا اسلیو؟

شما باید در کنار پزشک خود کار کنید تا بهترین روش کاهش وزن را برای شما انتخاب کند. بیماران بای پس معده به طور متوسط ​​بین 50 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن خود را در عرض 12 تا 18 ماه از دست می دهند. بیماران اسلیو معده به طور متوسط ​​بین 60 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را در عرض 12 تا 18 ماه از دست می دهند.

رژیم مایع قبل از بای پس معده چیست؟

رژیم مایع قبل از عمل شامل شیک های پروتئینی تایید شده، نوشیدنی های بدون قند، ژلاتین بدون قند، بستنی های بدون قند و آبگوشت است. ما همیشه توصیه می کنیم که بیماران ما روزانه پنج شیک پروتئینی مصرف کنند و حداقل یک لیترو نیم مایعات بدون قند مصرف کنند.

تفاوت بین جراحی چاقی و بای پس معده چیست؟

تفاوت اصلی در رژیم غذایی بعد از عمل اندازه کیسه شکم شما است که بر میزان مصرف شما تأثیر می گذارد. جراحی اسلیو معده کیسه ای را ایجاد می کند که حدود 3 اونس را در خود جای می دهد که تقریباً به اندازه یک کیسه هاکی است. با بای پس معده، کیسه شما حدود 1 اونس یا تقریباً به اندازه یک توپ گلف است.

منبع Gastric bypass surgery: MedlinePlus Medical Encyclopedia

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *